-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Det indre som teller
Mazda leverer en av de mest spennende småbilnyhetene på lenge – ikke minst på innsiden.
Hva slags bil er dette?
Dette er den nye Mazda 2 – Hiroshima-produsentens angrepsvåpen i det såkalte B-segmentet. Der skal den krige mot veletablerte biler som Ford Fiesta og Volkswagen Polo, samtidig som den får konkurranse fra de to nykommerne Opel Corsa og Skoda Fabia.
Motor- og drivverksalternativer?
Under panseret gjemmer det seg to 1,5-litere; en dieselmotor og en bensinmotor.
Dieselmotoren yter 105 hestekrefter, mens bensinmotoren fås i tre effektvarianter, hvorav den største (med 115 hestekrefter) ikke tas inn til Norge.
Den Mazda forventer blir bestselgeren i Norge er 90-hesteren. Denne motoren kan leveres med enten manuell (5 trinn) eller automatisk girkasse (6 trinn).
På bunnen finner vi en 75-hester – denne kombineres kun med en femtrinns manuell girkasse.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Det første man kanskje legger merke til er utseendet. I tråd med resten av Mazda-familien har også 2eren fått en markant front. Denne ser faktisk bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Bakfra er den mer anonym.
Men Mazdas virkelige trumfkort er interiøret. Materialkvaliteten og utstyret står ikke tilbake for noen andre biler i Mazdas modellrekke – selv ikke en topputstyrt Mazda 6.
Navigasjon, head-up display, skinnseter og skinntrekk i dashbordet, tilkoblingsmuligheter for alle tenkelige duppeditter og et elegant, lettlest og moderne instrumentpanel.
På toppen av det hele styres hele infotainmentløsningen med en sentral kontrollenhet slik vi kjenner fra større Mazda-modeller. Milevis mer trafikksikkert enn touchskjermer og andre løsninger. To tomler opp!
Nå skal det sies at Mazdas skjerm også responderer på touch – men kun når bilen står stille.
Hvordan er den å kjøre?
Først og fremst er det kjørestillingen som imponerer. Forakselen er flyttet lengre frem i understellet, med bedre benplass til fører enn vanlig. Dette bidrar til at bilen virker større enn hva den faktisk er.
På veien er den stabil og god, og 90-hestersmotoren er kvikk nok der det trengs. Sammen med automatkassa er dette en ypperlig bybil – noe en lengre periode i kø-kjøring under lanseringen i Barcelona bekreftet. Men den er heller ikke redd for en tur på motorveien. I 100 cruiser motoren på 2200 omdreininger i sjettegir. Godkjent.
Hvem passer den for?
Den passer for alle som er vant med småbiler, og som bare vil ha en ny småbil. Alle småbilers egenskaper er fullt til stede i Mazda 2. Samtidig kan den tiltrekke seg kunder som egentlig vil ha en bil med litt utstyr og gadgets, og som tidligere kanskje har vært nødt til å gå en klasse opp.
Hvem konkurrerer den mot?
Ganske mange. Dette er et tett segment, og bare på en ukes tid har to sterke konkurrenter lansert sine modeller – Skoda Fabia og Opel Corsa. I tillegg ligger Volkswagen Polo og venter spent på hva Mazda kan få til. Hittil er det Polo som har vært det naturlige valget for de som vil ha premiumsmåbil på budsjett.
Men man skal ikke glemme evighetsmaskinen Toyota Yaris, klassens kjøremester Ford Fiesta, de franske sjarmørene Peugeot 208 og Renault Clio, og selvsagt de koreanske utfordrerne i Kia Rio og Hyundai i20. Sistnevnte er også på vei i helt ny utgave.
Dette liker vi:
Et interiør med storbilkvalitet og mye utstyr. Et frekt frontparti som virkelig viser at Mazda har noe å vise frem.
Dette liker vi ikke:
Designerne ser ut til å ha gått tom for inspirasjon jo lenger bak de kom med eksteriørdesignen. Bakenden er uinspirert. Ikke automat på dieselmotoren, og 90-hesteren har bare fem-trinns manuell.
Motor: | 4 syl/bensin, 1496 ccm. |
Effekt: | 66 kW/90 hk v/6000 o/min. |
Dreiemoment: | 148 Nm v/4000 o/min. |
Drivlinje: | M5, forhjulsdrift. |
LxBxH: | 406/170/150 cm. |
Akselavstand: | 257 cm. |
Bakkeklaring: | 14 cm. |
Vekt m/fører: | 1050 kg. |
Tilhengervekt: | 1100 kg. |
Taklast: | 50 kg |
Bagasjerom: | 280-950 l. |
Tankvolum: | 44 l |
Aks. 0-100 km/t: | 9,4 sek. |
Toppfart: | 183 km/t. |
EU snittforbruk: | 0,45 l/mil. |
CO2-utslipp: | 105 g/km. |
Pris fra: | Forventet fra ca. 180.000 |
Når i Norge: | Skiftet mellom første |