-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mazda5: Ansiktsløftet ned i pris
Mazda5 er en av Mazdas godt bevarte hemmeligheter. Den druknet litt i oppstarten for ny importør sommeren 2005, og ble siden stående parkert i skyggen av storselgere som Volkswagen Touran.
Først publisert i Bil 4 - 2008.
Nå kommer bilen i midtlivsoppgradert utgave, men du skal bruke øynene godt for å se endringene; litt i fronten, detaljer i hekken og småpynt på dashbordet. Hva bedre er: Bilen støyer merkbart mindre enn forgjengeren, og den smarte bakseteløsningen fortsetter uforandret samtidig som utstyret oppgraderes. Og best av alt: Prisen på flere av utgavene går faktisk litt ned på grunn av lavere utslipp.
Lavere CO2
Innstegsvarianten med 115 bensinhester koster riktignok fortsatt rett over 272.000 kroner, mens tilsvarende modell med dieselmotor ikke lenger prises til 302.300 kroner, men er modellendret ned til 286.900 kroner. Noen gram lavere CO2-utslipp gjør susen selv om Mazda5 fortsatt befinner seg et stykke unna de beste i klassen også på dette området.
Bortsett fra å redusere utslippet av CO2 har Mazda gjort lite med motorene. Fortsatt yter bensinvarianten enten 115 hk eller 146 hk, og velger du dieselmodellen – som de aller fleste gjør – står valget mellom 110 og 143 hk.
Syv seter under tvil
Setearrangementet gjør at Mazda5 fortsatt er en fireseter med syv sitteplasser! Ok, det står syv seter i boka, men midtsetet i andre seterad passer best for barn, og de to bakerste setene egner seg best som erstatter for drosjekø på nyttårsaften.
Tilbake står fire prima sitteplasser, godt med bagasjeplass, mange smarte oppbevaringsrom, en god sittestilling bak rattet og et gammeldags plastinteriør som neppe overlever neste modellendring.
Men det skal Mazda5 ha: Den kjører bedre enn de fleste andre flerbruksbiler og oppfører seg langt mer som personbil enn MPV ute på veien.
Mazda5 2.0 D 110 hk
Motor: 4-sylindret rekkemotor, 1998 ccm. Ytelse: 81 kW (110 hk) v/3500 o/min, 310 Nm v/2000 o/min. LxBxH: 451 x 176 x 162
cm. Akselavstand: 275 cm. Egenvekt m/fører: 1610 kg. Nyttelast: 635 kg. Bagasjerom: 112–857 liter (VDA). Dekk: 205/55
R16. Aks. 0–100 km/t: 13,9 sek. Toppfart: 177 km/t. Forbruk, blandet kjøring: 0,61 l/mil. CO2-utslipp: 162 g/km.
Pris: kr 286.200.
Konkurrenter: Opel Zafira, VW Touran, Mitsubishi Grandis, Toyota Verso, Citroën Grand C4 Picasso m.fl.