-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Polestar 2
Snur om på drivhjulene
Nå kommer oppdaterte versjoner av Polestar 2. Viktigste endringer er mer rekkevidde og raskere hurtiglading.
Polestar 2 får fra modellår 2024 den nye «smartfronten» som debuterte i Polestar 3. Bilen får også drivlinjeforbedringer med helt nye elektriske motorer og kraftigere batterier, klimaoppdateringer, og ikke minst – for aller første gang i en Polestar – bakhjulsdrift.
Dermed følger de samme oppskrift som Volvo gjør med oppdaterte XC40 og C40.
– Med den oppdaterte Polestar 2 har vi primært gjort endringer under overflaten. Spesielt har den elektriske drivlinjen fått betydelige oppgraderinger av teknologiske og mekaniske komponenter. Dette er den beste Polestar 2 til nå, og med det oppdaterte frontdesignet med SmartZone, er det også den vakreste, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.
Polestar 2 kom på markedet i 2019 og var første bil med et infotainment-system basert på Android Automotive OS og integrert Google.
Bilen fikk en positiv mottagelse, og ved utgangen av 2022 passerte Polestar milepælen 100.000 produserte biler, med tilstedeværelse i 27 markeder. I Norge er det totalt registrert 11.626 nye Polestar 2 siden 2019.
Som på Polestar 3, samler SmartZone flere av bilens viktigste aktive sikkerhetsfunksjoner, inkludert det forovervendte kameraet og mellomdistanse-radaren.
Nye drivlinjer
Alle Polestar 2-varianter får neste generasjon elektriske motorer og invertere, med betydelig forbedret effektivitet og effekt. Single motor-varianter får bakhjulsdrift i stedet for forhjulsdrift som har vært standard tidligere.
Den nye motoren yter opp til 220 kW/299 hk (tidligere 170 kW/231 hk) og er optimalisert for maksimal effektivitet og høyt dreiemoment (nå 490 Nm, tidligere 330 Nm). Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t reduseres med 1,2 sekund, og tar nå 6,2 sekunder.
Dual motor-variantene får en rebalansert drivlinje med en ny kraftfordeling, der bakakselen favoriseres for å heve kjøregleden og de sportslige kjøreegenskapene ytterligere.
(saken fortsetter)
Mest punch bak
Den bakre motoren står for mesteparten av motorkraften, og støttes av en helt ny asynkronmotor fremme. Ikke bare øker systemeffekten til 310 kW/421 hk og 740 Nm (tidligere 300 kW og 660 Nm originalt), men produsenten lover også at veigrepet blir bedre og ytelsene mer sportslige.
Motoren foran kan frikobles helt dersom den ikke behøves, for å forbedre effektiviteten. Når motorkraften fra frontmotoren trengs, aktiveres den automatisk.
Med Performance-pakke øker makseffekten til 350 kW/476 hk, og reduserer aks-tiden til 4,2 sekunder. Effektøkningen kan også kjøpes som en nedlastbar trådløs oppdatering, og er tilgjengelig for alle kvalifiserte Polestar 2 Long range Dual motor.
Nye batterier med økt rekkevidde
Alle Polestar 2-varianter på det norske markedet får oppgraderte litium-ion batteripakker med bedre effekt. Long range-versjoner får batterier fra CATL med 82 kWt i kapasitet, konfigurert i 27 moduler. Batteriet i Standard range-versjonen leveres nå av LG Chem og beholder konfigurasjonen med 24 moduler og kapasiteten på 69 kWt.
Maksimal ladeeffekt økes til 205 kW for Long range-versjonene og til 135 kW for Standard range-versjonen.
Alle Polestar 2-versjoner får bedre rekkevidde som følge av optimalisering av batteripakker og motorer, tross økte motorytelser.
Spesielt frikoblingsfunksjonen til frontmotoren på Long range Dual motor-variantene bidrar til å øke rekkevidden, som nå er opp til 592 km WLTP, en økning på hele 105 km.
Standard range Single motor-versjonen får en rekkevidde på opptil 518 km WLTP, en økning på 40 km. Long range Single motor-versjonen får opptil 635 km WLTP, en økning på 84 km.
Nytt utstyr
Standardutstyret i Polestar 2 utvides med funksjoner som hever nytteverdien og komforten.
Dette inkluderer flere sikkerhets- og førerassistentsystemer, som blindsoneassistenten Blind Spot Information System (BLIS) med styrehjelp, ryggeassistenten Cross Traffic Alert med bremsestøtte, og systemet Rear Collission Warning and Mitigation.
360-graders omgivelseskamera, automatisk dimming av sidespeil og trådløs mobillader blir også standard for alle versjoner.
Modellår 2024 av Polestar 2 Longe range-varianter kan nå bestilles i europeiske markeder på Polestars hjemmesider. De første bestillingene har beregnet levering fra tredje kvartal i 2023.
Prisen for Polestar 2 Standard range Single motor starter på 432.050 kroner inkludert alle avgifter. Det er en betydelig økning fra tidligere da startprisen var kr 365.000.
Her ser du de ulike alternativene:
Polestar 2 MY2024
Variant | Drivlinje | Batteri-kapasitet | Maks ladeeffekt | Preliminær rekkevidde WLTP | Motor-effekt | Dreiemoment | 0-100 km/t | Pris fra kr |
Long range Dual motor med Performance-pakken | AWD | 82 kWh | 205 kW | Opp til 592 km | 350 kW / 476 hk | 740 Nm | 4.2 s | 586.963 |
Long range Dual motor | AWD | 82 kWh | 205 kW | Opp til 592 km | 310 kW / 421 hk | 740 Nm | 4.5 s | 519.100 |
Long range Single motor | RWD | 82 kWh | 205 kW | Opp til 635 km | 220 kW / 299 hk | 490 Nm | 6.2 s | 472.863 |
Standard range Single motor | RWD | 69 kWh | 135 kW | Opp til 518 km | 200 kW / 372 hk | 490 Nm | 6.4 s | 432.050 |