-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Et stjernetreff
Bli med på stjernetreff og møt Polestar 2. Om kundene finner fram til Polestar og det svensk/kinesiske selskapet makter å levere, så leverer i det minste bilen på det meste som skal til for å bli en storselger.
Først publisert i Bladet BIL nummer 08/20.
Polestar 2 har til nå fått så hemningsløst mye skryt, at selv ikke skyer i form av få showrom – Polestar Space – og primær tilgjengelighet via nettet, kan skygge for fremtiden til denne 4,61 meter lange og kinesiskbygde elbilen.
Dette er hel ved med høye ytelser, drift på alle hjul, lang rekkevidde, høy DC-ladefart, alltid online med Android, trekker tilhenger på inntil 1500 kilo, har stor bakluke, oppleves praktisk og ikke minst byr bilen på mye velvære og et snev av annerledeshet.
Frykter biler fra Kina, sier du? Vel, Polestar er like mye svensk som kinesisk: Bygges riktignok parallelt med elektriske Volvo XC40 i Chengdu i Kina, men tvers gjennom designet og utviklet i Göteborg. Og hovedkontoret til Volvo/Geely-eide Polestar? Jo, det ligger naturligvis i Göteborg.
TVILLINGER
I dette tilfellet snakker vi om to teknisk så godt som like biler, men som framstår helt forskjellig og hvor Polestar 2 klart befinner seg nærmest til å overta der Tesla Model 3 nå ser ut til å være forholdsvis ferdigsolgt (i påvente av Model Y).
Polestar 2 defineres inn der de typiske familiebilene hører hjemme, en klasse som – med unntak av Model 3 – til nå nærmest har vært skrapet for tilbud. I året som ligger foran oss kommer det mange, men først ute er Polestar.
Og jeg mener at du ikke kommer utenom å vurdere Polestar 2 om du jakter på en elbil med plass til familien og som ikke skal koste mer enn rundt 500.000 kroner. Sånn sett starter Polestar på 470.000 kroner, 30.000 kroner under den 20 centimeter kortere, men SUV-bygde, XC40
TESLA-KILLER
Fra første gang jeg kjørte Tesla Model 3, i San Francisco for drøyt to år siden, har jeg likt bilen. Tesla tenker annerledes, men sliter med finish og komfort. Sånn sett vinner Polestar 2 både på de praktiske funksjonene (stor bakluke framfor tradisjonelt bagasjerom), bedre takhøyde i baksetet og framfor alt mer forseggjorte detaljer inne i bilen, alt formgitt av østerrikeren Maximilian Missoni og hans team.
Du får umiddelbart Volvo-følelse inni Polestar 2. Selv med annen utforming av en del detaljer og mer logisk tilnærming til informasjonen på den horisontalt monterte skjermen, er det svært lett å finne seg til rette. En liten detalj: Som det innvendige speilet, er også de utvendige speilene elegant «rammeløse». Sånne små detaljer løfter inntrykket.
PREMIUM
Polestar har tenkt i praktiske baner så langt det lar seg gjøre innenfor en fastlagt plattform. Bagasjerommet laster 405 liter før baksetet legges ned. Ikke imponerende med tanke på bilens utvendige størrelse, men legg merke til det ekstra lokket hvor et par handleposer henger fint. Mye dyrere enn vanlige kroker, men bidrar til premiumfølelsen.
Polestar har, som nesten alle de store elbilene, ladekabelrom foran (35 liter) med plass til langt mer enn bare kablene.
408 hk flytter 2,2 tonn tunge Polestar til 100 på 4,7 sekunder, for dem det måtte være viktig for. Drift på alle hjul er ved lanseringen standard, men signalene er tydelige på at det kommer varianter i løpet av 2021 som bare trekker på forhjulene, yter mindre, men også blir billigere.
Som Volvo nesten alltid gjør, begynner også Polestar på toppen av modellrekken.
PERFORMANCE
Launch Edition mangler nesten ikke noe. Tilhengerfeste koster 13.000 kroner ekstra, og metallic-lakk prises til 9000 kroner. Men er du villig til å plusse på 50.000 kroner ekstra for å sette mer preg på bilen og gjøre den ekstra sportslig uten at motoreffekten øker, heter pakken Performance og inkluderer justerbare støtdempere fra Öhlins. Du vil ikke tro hvor bra dette er før du har kjørt bil med dempere fra den svenske chassiseksperten.
I tillegg inneholder pakken 245/40 R20 dekk på smidde felger, gule sikkerhetsbelter og Brembo-bremser med godt synlige calipere.
Jeg har bare kjørt Performance-varianten, og det er omtrent som å kjøre Polestar 1 hvor komfort og ytelser balanseres uten at bilen blir stumpete eller slår i skarpe kanter og hull i veien. Firehjulsdriften styres av en motor i hver ende med samme effekt (204 hk/330 Nm).
Polestar 2 kan med litt velvilje kjøres som en énpedals-bil på kraftigste nivå av de tre regenereringstrinnene. Å kunne kjøre med én pedal fungerer svært godt i by og urbane områder, men ikke like godt på motorvei.
VOLVO-FØLELSE
På Volvo-vis inneholder selvfølgelig Polestar alt som kreves for å gjøre kjøringen enklest og sikrest. Den «ser» ikke bare myke trafikanter, men også elg og bremser naturligvis om ikke føreren gjør det først. At bilen selvkjører på nivå 2 og passer på posisjonen i kjørefeltet og trafikken foran, er en selvfølge i 2020.
Rekkevidde på Polestar 2 oppgis til 470 km hentet ut av en batteripakke på 78 kWt (netto 75 kWt). Jeg startet med 430 km på telleren, og rekkevidden krøp ikke fortere nedover enn distansen jeg tilbakela.
150 KW LADEFART
DC-ladefarten oppgis til 150 kW (CCS-kontakt), samme som kraftigste Audi e-tron, men litt lavere enn Tesla Model 3. Men hva bilen tar imot i praksis kan jeg foreløpig ikke si noe om. De tre lynladerne jeg forsøkte å lade ved, nektet alle å snakke med elektronikken i testbilen, men dette er ikke noe uvanlig fenomen med helt nye bilmodeller. Slik var det også første gang jeg testet e-tron på en av landets første lynladere, så ingen grunn til bekymring for det. Hjemme tar bilen imot inntil 11 kW AC-strøm.
Dette er Polestar 2:
- Volvo XC40 i bunnen.
- Kombi med stor bakluke.
- Bilen er tvers gjennom svensk-utviklet.
- Polestar har hovedkontor i Göteborg.
- Produseres parallelt med elektriske XC40 i Kina.
- Premium opplevelse.
- Alltid online med Android Automotive.
- Full Google assistent-pakke, bare å laste ned appene du bruker hjemme.
- Tre års oppkobling i bilprisen.
- Firehjulsdrift.
- Drøyt 470 km rekkevidde (78 kWt batteripakke).
- 150 kW DC ladefart.
- CCS ladeteknologi.
- Kan trekke tilhenger inntil 1500 kg.
Kilde: OFV/produsenten
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor 1 (foran): | 204 hk/330 Nm |
Motor 2 (bak): | 204 hk/330 Nm |
Sum effekt/moment: | 408 hk/660 Nm |
Drivlinje: | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 4,7 sekunder |
Toppfart: | 205 km/t |
Batteri: | 78 kWt (netto 75 kWt) |
Energiforbruk: | 15,6 kWt/100 km |
Rekkevidde: | 470 k Kilde: OFV/produsentenm |
Ladefart DC/AC: | 150/11 kW |
Mål LxBxH: | 461/186/148 cm |
Akselavstand: | 274 c m |
Bakkeklaring: | 15,1 cm |
Bagasjerom: | 440 (405+35) - 1095 liter |
Egenvekt: | 2198 kg |
Batterivekt: | 500 kg |
Tilhengervekt: | 1500 kg |
Garanti: | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti: | 8 år/150 000 km |
Euro NCAP | Ikke testet |
Pris fra: | 470.000 kroner |
Pris testbil: | 541.000 kroner |
Miljøklasse: | A |