-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tesla-killer Polestar 2 er her i august, men hvor lett blir den å få tak i?
I august er Polestar 2 her. Den svensk-kinesiske elbilen med Volvo XC40 i bunnen fyller det meste av bruksfunksjonsgapet mellom elbiler og fossilbiler.
Polestar 2 er halvbroren til Volvo XC40 med potensiale til å bli en ny elektrisk folkebil slik Nissan Leaf ble i 2018, Tesla Model 3 i fjor og Audi e-tron ligger an til i år om ikke VW ID.3 utpå høsten dytter den ned fra øverste pallplass.
Hvorfor de vant og stadig vinner? Fordi vinnerkortet ofte ikke inneholder mer kompliserte elementer enn kombinasjonen av bra merkevare og god tilgjengelighet. Ser varen i tillegg bra ut og er godt priset, handler det bare om å ordne køen.
Se hva Volkswagen har fått til med aldrende e-Golf VII.
Dette er Polestar 2:
- 4,61 meter lang kombibil.
- Koster 469.000 kroner levert kunde.
- 408 hk/660 Nm i moment.
- 0-100 km på 4,7 sekunder.
- Firehjulsdrift.
- Drøyt 400 km rekkevidde (78 kWt batteripakke).
- 150 kW DC ladefart.
- CCS ladeteknologi.
- Kombi med stor bakluke.
- Alltid online med Android Automotive.
- Full Google assistent-pakke, bare å laste ned appene du bruker hjemme.
- Tre års oppkobling i bilprisen.
- Kan trekke tilhenger inntil 1500 kg.
- Volvo XC40 i bunnen.
- Polestar har hovedkontor i Göteborg.
- Bilen er tvers gjennom et svensk-utviklet produkt.
- Produseres parallelt med elektriske XC40 i Kina.
- Premium opplevelse.
Er det noe som mangler? Ikke det jeg kommer på. Legg på 50.000 kroner, så utstyrer Polestar kombibilen med kule og gule Brembo bremser, gule setebelter, justerbare dempere fra Öhlins og smidde 20 tommer store felger.
Noen Ikea-katalogtykk tilvalgsliste finnes ikke. Det er allerede i bilen. Performance-pakken øker ikke effekten, den bare forbedrer opplevelsen av de ytelsene som allerede er der.
BMW-paralleller
Thomas Ingenlath, Volvos tidligere designsjef som nå leder Polestar, trekker paralleller til BMW når har beskriver tankesettet bak kjøreopplevelse og komfort, og at Performace-pakken henter inspirasjon fra BMWs M-modeller.
Jeg nevner Volvo og Göteborg, men er ikke Polestar en kinesisk bil? Jo, akkurat like kinesiak som Apples telefoner. Polestar holder til i Göteborg, bilene deres utvikles der med basis i Volvos modeller og Volvos teknologi, 70 prosent av komponentene har Polestar 2 til felles med den batterielektriske versjonen av Volvo XC40 hvilket betyr samme plattform, samme batteri, samme elmotorer og samme ytelser.
Om det meste under metallhuden er likt, vil alt du ser være forskjellig, men det har likevel noe Volvo-gjenkjennelig over seg. Der Polestar 2 er kombi, lavere og lengre, er XC40 SUV, kortere og høyere. Dette naturligvis for ikke å konkurrere direkte mot hverandre.
Starter med tilstedeværelse
Som Tesla startes ikke Polestar 2 med nøkkel eller startknapp. Det holder å ha nøkkelen i lommen, sette seg inn i bilen, legge inn Drive og ta i vei. Girvelgeren er naturligvis ikke i Orrefors-krystall, men åpen med merkets stjerneinspirerte logo midt i.
Et par detaljer vekker oppsikt: Jeg nevnte de gule setebeltene, legg så til rammeløse utvendige speil. Nok en praktisk detalj har Polestar hentet fra Tesla: oppbevaringsrommet foran til ladekabler og annet som slenger løst i bilen.
På direkte spørsmål fra BilNorge om konkurrenter sier Ingenlath at Polestar ikke jakter Tesla Model 3-serie-eiere, men heller eiere av familiekompakte premium fossilbiler.
Billigst
Volvo XC40 koster 34.000 kroner mer enn Polestar 2. Tesla Model 3 med Long Range batteripakke befinner seg mellom de to.
Et par timer bak rattet gir bare et førsteinntrykk, men det er ingen tvil om at dette er premium på linje med Volvo, å oppholde seg inne i bilen gir god følelse, det er god plass foran, god beinplass i baksetet, men snau takhøyde.
Polestars utfordring med Polestar 2 ligger i at bilen henvender seg til så mange, men vil i fysisk forstand være tilgjengelig for få på grunn av merkets ganske eksklusive distribusjonsapparat med lokasjoner – Polestar Space – foreløpig kun i de fire største byene.
Vanskelig tilgjengelig
Vel, enn så lenge er Polestar bare i Oslo sentrum, men tilsvarende Space blir i løpet av året å finne i Stavanger, Bergen og Trondheim med pop-up Space i de samme byene inntil faste fasiliteter er på plass.
Deler av Volvos norske organisasjon tar seg av service og vedlikehold.
Det er ingen hemmelighet at merkets neste modell, Polestar 3, blir større, og selvfølgelig elektrisk. Men den kommer ikke neste år.
Thomas Ingenlath presiserer at 2021 blir det store lanseringsåret for Polestar 2, at man begynner med den mest påkostede modell-pakken, og at den blir bygd nedover med enda mer folkelige utgaver, uten at han antyder annet enn av internasjonalt vil det være et prissprang på 20.000 dollar fra topp til bunn for Polestar 2.
Polestar 2 | Volvo XC40 | Tesla Model 3 | |
Launch Edition | P8 AWD Recharge | Long Range AWD | |
Motor 1 (foran) | 204 hk/330 Nm | 204 hk/330 Nm | 211 hk |
Motor 2 (bak) | 204 hk/330 Nm | 204 hk/330 Nm | 265 hk |
Sum effekt/moment | 408 hk/660 Nm | 408 hk/660 Nm | 346 hk/527 Nm |
Drivlinje: | 1A/firehjulsdrift | 1A/firehjulsdrift | 1A/firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 4,7 sek | 4,9 sek | 4,6 sek |
Toppfart: | 205 km/t | 180 km/t | 233 km/t |
Batteri: | 78 kWt | 78 kWt | 65 kWt |
Energiforbruk: | 15,6 kWt/100 km | 18,8 kWt/100 km | 16,0 kWt/100 km |
Rekkevidde: | 470 km | 400 km | 560 km |
Ladefart DC/AC: | 150 kW/ | 150 kW/ | 200 kW/11 kW |
Mål LxBxH: | 461/186/148 cm | 443/186/165 cm | 469/185/144 cm |
Akselavstand: | 274 cm | 270 cm | 288 cm |
Bakkeklaring: | 15,1 cm | 17,5 cm | 14,0 cm |
Bagasjerom: | 440 - 1095 liter | 413 - 1342 liter | 542 liter |
Egenvekt: | 2198 kg | 2150 kg | 1931 kg |
Batterivekt: | 500 kg | 500 kg | n/a |
Tilhengervekt: | 1500 kg | 1500 kg | 910 kg |
Euro NCAP | Ikke testet | Ikke testet | 5 stjerner (2019) |
Garanti: | 5 år/100.000 km | 5 år/100.000 km | 5år/100.000 km |
Batterigaranti | 8 år/150.000 km | 8 år/150.000 km | 8 år/192.000 km |
Miljøklasse: | A | A | A |
Pris: | Kr. 456.000 | Kr. 490.000 | Kr. 484.900 |
Kilde: OFV/produsentene |