-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tyskere tilbake på Rjukan
Det blir en vennskapelig kamp når vi tar med to fornuftige premiumbiler til Vemork.
Først publisert i Bil 4-2015.
Natt til 27. februar 1943 var en av de mest vellykkede sabotasjeaksjonene under hele andre verdenskrig et faktum. Operasjon Gunnerside kom seg inn i Vemork kraftstasjon, og ødela over 900 liter tungtvann – et produkt den tyske hæren trengte til sin atomforskning.
Nesten på dagen 72 år etter holder du dette bladet i hånden. NRK har hatt braksuksess med serien «Kampen om tungtvannet», og Rjukan har hatt mer oppmerksomhet de siste månedene enn på veldig, veldig lenge.
Men i dag er Rjukan ganske stille. En rolig formiddag – som alle andre rolige formiddager. Ingen marsjering eller høylydt beordring. Ingen panservogner eller beltevogner å se, før …
- Hei, se den’a! sier jeg til kollega Skar og peker på andre siden av dalen. Der kjører en gammel Scania med en beltevogn og henger på planet. Kanskje skal Røde Kors benytte seg av den – kanskje er den privat. Det er i hvert fall helt sikkert at vedkommende i Scaniaen har ærlige hensikter.
- Ja, jeg så den nede i byen også, svarer Skar.
Det er det nærmeste vi kommer spenning på Vemork kraftstasjon. For det er ikke mye strømproduksjon i det mektige bygget langt oppi åssiden disse dager. Nå holder Norsk Industriarbeidermuseum hus her, mens selve kraftverket er flyttet et stykke inn i fjellet. Den mektige, og nærmest ikoniske, rørgaten ned fra fjellet er dermed kun av historisk betydning.
Trekker foran
Og historisk betydning har de to bilmerkene vi kjører hit også – men på hovedsakelig en måte bryter en av disse bilene med historien.
BMW 2-serie Active Tourer er nemlig egentlig en fremtrekker. For mens BMW for bare få år siden kjørte flotte annonsekampanjer som fortalte hvor fortreffelig bakhjulsdrift er, har også de måtte krype til korset, og tilby forhjulstrekkere.
Annonsekampanjen hadde fotomanipulerte bilder av forskjellige dyr – hare, frosk og hest – hvor bakbena var «montert» foran. Unektelig merkelig å se på, og skulle understreke «hvorfor BMW kun har bakhjulsdrevne biler».
2-serie Active Tourer (må ikke forveksles med «vanlig» 2-serie – det er en helt annen bil) er derimot bygd på BMWs UKL1-plattform, som også Mini bygges på. Det er ikke noe dårlig utgangspunkt – Mini kjører jo stramt og godt, men kanskje litt for stramt? Og hvordan fungerer xDrive på UKL1-plattformen?
Svarene på dette må vente litt, for jeg kjører BMWens duellant først; Mercedes-Benz B220 4Matic. B-klassen fikk nylig en facelift, og med den oppdaterte sikkerhetsfunksjoner, litt oppfrisket design og annet småtteri som hører hjemme i en ansiktsløftning.
PS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata