-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW fornyer "Norgesbilen"
Her er en av BMWs mest populære modeller i Norge. Snart kan den få enda flere fordeler.
Den var første BMW med forhjulsdrift og en direkte utfordrer til Mercedes-Benz B-Klasse da den ble lansert i 2014. Bilen ble godt mottatt i Norge, og allerede første hele salgsår (2015) ble det registrert 1247 nye 2-serier på norske skilter.
Men langt bedre skulle mottagelsen bli da 2-serie Active Tourer ble lansert som ladbar hybrid i 2016. Da ble det ifølge IFV registrert 1883 2-serie – drøye 70 prosent av dem med den hybride drivlinjen.
BIL-test: BMW 2-serie møter Mercedes B-Klasse
Foreløpig beste salgsår ble 2017 med 2392 biler, og nå var hybridandelen på over 90 prosent. Salget har vært noe lavere de siste to årene, men 2-serie er likevel BMWs nest mest solgte modell i Norge bak elbilen i3.
Generasjon av 2-serie Active Tourer blir en evolusjon av dagens modell, men ser ut til å få en mer dynamisk design. Trolig får den også en litt lengre akselavstand for å gi enda bedre plass i det fleksible interiøret.
Selv om testbilen her er godt kamuflert ser vi at speilhusene er plassert på dørene i stedet for direkte på A-stolpene. I tråd med andre nyere modeller får den også en mer markant grill.
Andre generasjon 2-serie skal også over på den nye FAAR-plattformen som debuterte i fjor vår i nye 1-serie. Den sørger for vektbesparelse og åpner for større muligheter med hensyn til elektrifisering enn dagens plattform.
Da 2-serie Active Tourer debuterte som ladbar hybrid i 2016 hadde den en meget begrenset elektrisk rekkevidde på 40 kilometer etter den optimistiske NEDC-syklusen – i praksis vesentlig mindre.
Modellen fikk ved oppgradering i fjor våres en mer effektiv batteripakke (9,7 kWt) som gir elektrisk rekkevidde på 52 kilometer etter den strengere WLTP-syklusen.
Det blir spennende å se om rekkevidden øker ytterligere ved generasjonsskiftet. Kanskje er det også en mulighet for at BMW velger å lansere 2-serie Active Tourer som ren elbil.
Ifølge AutoExpress er det solgt 31.000 2-serie Active Tourer i Storbritannia siden 2014, og da er det imponerende at Norge har tatt unna over 9.000 biler i samme periode. En viktig årsak er selvsagt svært gunstig pris grunnet avgiftsfritak.