-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vi kjører ny BMW
Dette er jeg spent på – for første gang skal jeg kjøre en BMW med drift på forhjulene. Det skjer i vakre Tyrol i dag og i morgen – og jeg skal selvsagt dele mine førsteinntrykk med dere.
2-serie Active Tourer er den etterlengtede modellen vi nå endelig skal sette oss bak rattet i etter å ha fulgt prosjektet med spenning de siste årene. Concept Active Tourer ble første gang vist i Paris høsten 2012, og ga klare indikasjoner på hva vi hadde i vente.
Siden har vi dryppvis fått mer informasjon, helt frem til BMW slapp de første offisielle bildene i vår.
Mye Mercedes
Vi har omtalt den som en BMW B-Klasse med henvisning til Mercedes-modellen som både ser lik ut og som har omtrent de samme fysiske målene. Kan dette være en bil med BMWs sportslige egenskaper som vi setter så stor pris på? Det får vi snart svar på.
BMW har nok vært mer opptatt av bakhjulsdrift enn kundene deres har vært – i alle fall de som kjører rundt i de mindre modellene. En undersøkelse for noen år siden viste at så mye som 80 prosent av 1-serie-eierne trodde bilen deres hadde forhjulsdrift.
Felles plattform
2-serie Active Tourer deler plattform med nye Mini-modeller, og det betyr mulighet for drift foran eller på alle fire hjul. Og selvsagt åpner det opp for nye fleksible løsninger i interiøret når alt som er relatert til drivlinjen sitter foran føreren.
De fysiske målene på 2-serie Active Tourer er 434 x 180 x 155 cm. Den har et bagasjerom på 468 liter som utvides til 1510 liter når baksetene legges ned.
Og da er det jo interessant å sammenligne med nevnte B-Klasse som måler 435 x 178 x 155 cm. Bagasjerommet er heller ikke ulikt – 488 liter bak setene i B-Klasse øker til 1457 liter når disse legges flatt.
Vi kan jo nevne akselavstanden i samme slengen, den er 267 cm på BMW og 269 på Mercedes.
Flere drivlinjer på gang
Ved lanseringen tilbys 2-serie Active Tourer med tre alternative motorer, to for bensin og en for diesel. Sistnevnte leveres også i en nedtunet versjon for Norge.
218i Active Tourer blir rimeligste alternativ med en startpris på 307.900 kroner. Den har en 1,5-liters rekketreer med 136 hestekrefter og et dreiemoment på 220 Newtonmeter.
De som vil ha mer krefter kan velge 225i Active Tourer med toliters firer som yter hele 231 hk / 350 Nm og gjør null til hundre på 6,8 sekunder.
Tredje alternativ er 218d med 150 hk og 330 Nm, og det er denne BMW Norge tilbyr i en nedtunet versjon med 136 hk som sparer deg for rundt 7000 avgiftskroner.
Flere motorer og firehjulsdrift blir tilgjengelig etter hvert, og med stor sannsynlighet får vi også en ladbar hybrid som alternativ.
BMW 2-serie Active Tourer er på plass i Norge i september, og vi kommer selvsagt tilbake med flere detaljer når vi har kjørt bilen.
SE VIDEO OG STORT BILDEGALLERI
Grunnpriser | Effekt | CO2 | NOx | Miljø | Egen- | Engangs- | Veil. pris | ||
218i | 136 | 115 | 19 | B | 1 320 | 76 507 | 307 900 | ||
Automat (6 tr.) | 136 | 119 | 23 | C | 1 360 | 83 147 | 334 600 | ||
225i* | 231 | 135 | 28 | D | 1 430 | 183 682 | 516 900 | ||
Sportsautomat (8 tr.) | 231 | 135 | 28 | D | 1 430 | 183 682 | 521 900 | ||
218d (136Hk) | 136 | 109 | 44 | B | 1 375 | 77 579 | 341 300 | ||
Automat (8 tr.) | 136 | 109 | 32 | B | 1 375 | 77 025 | 360 800 | ||
Sportsautomat (8 tr.) | 136 | 109 | 32 | B | 1 375 | 77 025 | 365 800 | ||
218d | 150 | 109 | 44 | B | 1 375 | 84 529 | 348 200 | ||
Automat (8 tr.) | 150 | 109 | 32 | B | 1 375 | 83 975 | 367 700 | ||
Sportsautomat (8 tr.) | 150 | 109 | 32 | B | 1 375 | 83 975 | 372 700 |