-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW utvikler ny kompaktmodell
Her er en helt ny modellvariant fra BMW under kuldetesting. Du får ikke se den på veien før i 2019.
BMW har nylig oppgradert 2-serie Active Tourer og Gran Tourer, men også «lekebilene» Coupé og Cabriolet skal etter hvert over på en ny plattform. Da introduseres også en nykommer, nemlig 2-serie Gran Coupé som er avbildet her.
Dette blir en direkte konkurrent til CLA som Mercedes ynder å omtale som en firedørs coupé, selv om den strengt tatt er en sedan med en avrundet takbue. Og da får vi vel legge BMW-en inn i samme nisje.
Mangfold
BMW har allerede en 1-serie sedan, men denne er forbeholdt det kinesiske markedet. 2-serie Gran Coupé blir derimot et europeisk produkt.
Gran Coupé betegnelsen er godt innarbeidet – det finner vi i dag i 4- og 6-serien, og i løpet av et års tid kommer det nok også en luksuriøs 8-serie Gran Coupé basert på den nye toppmodellen. Da er det jo på sin plass med en lillebror også.
Rekruttering
BMW har nok tatt høyde for at den nye modellen ikke skal stjele altfor mange kunder fra 3-serien, som er volummodell nummer én blant ikke-SUV-ene. De håper heller å rekruttere nye interessenter, slik Mercedes har oppnådd med sin CLA.
En vesentlig forskjell mellom 2-serie og 3-serie er nemlig at sistnevnte fortsetter å være bakhjulsdrevet, mens hele 2-serien fra neste generasjonsskifte får forhjulsdrift.
Bilene skal nemlig bygges på UKL2-plattformen som deles med Mini og som innebærer forhjulsdrift som standard og firehjulsdrift som opsjon.
Felles fundament
Denne plattformen ligger under alle Mini-modeller samt BMW X1 og X2, Active Tourer og Gran Tourer. Ved neste generasjonsskifte vil det også gjelde alle modeller i 1- og 2-serien, så dersom du ønsker deg en kjøreglad småbil bør du vurdere en M2 nå.
Den nye plattformen innebærer nemlig kun 3- og 4-sylindrede motorer, og BMW M har gjort det klart at de ikke vil utvikle en så kompakt motor til bruk i en ren M-modell, med mindre de kan kombinere den til en hybrid drivlinje, slik de allerede gjør i sportsbilen i8.
Men selv om det ikke kommer dedikerte M-modeller, er det ikke noe i veien for at det vil komme M Performance-versjoner av 2-serie Gran Coupé.
Automedia har manipulert frem bilder av hvordan de ser for seg at den nye 2-serie Gran Coupé vil se ut, og de har også manet frem illustrasjoner på den nye 3-serien som ligger foran i køen og som trolig lanseres i løpet av høsten.