Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008
Peugeot 2008 / e-2008

Peugeot lanserer ny Norges-SUV

Peugeot lanserer i dag en ny kompakt-SUV med de egenskaper som trengs for å skape venteliste. Den kommer på markedet tidlig i 2020.

Publisert Sist oppdatert

Det er 2008 som nå lanseres i ny utgave. Et utvalg av bensin- og dieselmotor blir tilbudt, men viktigst for Norge – den lanseres som elbil fra første stund!

– Peugeots SUV-modeller har vært svært viktige for merket de siste årene. Når 2008 kommer som ny modell, og som helelektrisk fra start, er det klart det er ekstra spennende. Vi gleder oss til å tilby en elektrisk kompakt-SUV i det norske markedet og er sikre på at dette er en modell som passer norske forbrukere godt, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.

2008 har sammen med 3008 og 5008 vært blant Peugeots tre mest populære modeller de siste årene. Ifølge OFV www.ofvas.no er det registrert nesten 2000 biler av denne modellen de siste par årene.

Ifølge Bertel O. Steen blir nye 2008 en rommelig bil som er 14 cm lengre enn forgjengeren, med en lengde på 4,3 meter. Den kan også skryte av et bagasjerom på 434 liter som er bra i denne klassen. Plassen er den samme uansett hvilken drivlinje man velger.

Bilen skal selges i fire ulike utstyrsnivåer, hvert med sin egen identitet. Elbilen e-2008 skiller seg ut fra fossilmodellene gjennom en tofarget løve i grillen, karosserifarget grill, Alcantara interiør og egne instrumenter.

Peugeot e-2008 er utstyrt med en elmotor med 136 hestekrefter og et dreiemoment på 260 newtonmeter. Batteriet er på 50 kWt og rekkevidden er 310 kilometer i henhold til WLTP. Dette er data vi kjenner igjen fra e-208, Corsa e og DS3 Crossback E-Tense.

Lading skjer via veggboks, og den kan lades ved opptil 100 kW når den er tilkoblet hurtiglader. Det tilsier at man fyller batteriene på rundt en halv time. Hjemme er ladetiden fra 5 til 8 timer med veggboks (en-fas eller tre-fas).

For mest mulig effektiv oppvarming leveres 2008 med varmepumpe – et viktig element for norske forhold. Bilen kan også varmes i forkant av avreise. Lading, batterikapasitet og oppvarming har man oversikt over fra mobilen via My Peugeot App.

I tillegg til elektrisk versjon finnes også en rekke bensin- og dieselmotorer. Bensinmotorene har et slagvolum 1,2 liter og tilbys med 100, 130 og 155 hestekrefter. De to største kan leveres med 8-trinns automatgir. Foreløpig ikke et ord om hybrid, men det kommer kanskje senere? Peugeot tilbyr jo plug-in på mange av sine modeller.

Dieselmotorene har et slagvolum på 1,5 liter og yter 100 og 130 hestekrefter. Den største kan leveres med 8-trinns automatgir.

Nye Peugeot 2008 er på markedet i Norge i Januar 2020.

Powered by Labrador CMS