-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot 206 møter Renault Clio og Volkswagen Polo
Da de i 1983 lanserte 205, var det starten på en ny offensiv fra Peugeot. Nå skal de gjøre det om igjen med 206. Men konkurransen er hardere denne gang.
Først publisert i BIL 3 - 1999.
206 er uten tvil den viktigste nye modellen fra Peugeot på lang tid og det er uten tvil duket for suksess, produksjonstallene de første månedene avslører det. Men i forhold til 205 har 206 vesentlig hardere konkurranse. Ikke minst fra bestselgeren blant småbilene, Polo. Også Renault vil ha et ord med i laget og den nye Clioen viste seg å være en hardere konkurrent enn ventet.
Plass
Små biler er naturlig nok små, og for at de skal gi noen som helst form for romfølelse må det god pakketeknikk til. Likevel er det ikke å komme forbi at det må inngås kompromisser og når en vurderer plassen er det derfor viktig å vite hva en skal bruke bilen til – ja, rent bortsett fra å frakte seg selv fra A til B, da. Skal du ha storvokste barn eller voksne i baksetet, stilles det helt andre krav enn om det er et par smårollinger med barnesete som skal okkupere baksetet.
206 gir et rommelig inntrykk, noe blant annet det lange dashbordet og den store frontruten bidrar til. Forsetepassasjeren har det rommelig i 206, og de som eventuelt skal besitte baksetet har heller ikke mye å klage over. God takhøyde og god plass i bredden kombinert med akseptabel benplass sørger for det. Bagasjeplassen er det heller ikke noe å utsette på. Volumet er ikke imponerende, men bagasjerommet er svært ryddig og har meget god bredde. Delt baksete er standard.
Renault har valgt en helt annen karosseriform enn Peugeot. Clio har en tverr hekk, noe som kunne gitt god takhøyde også for baksetepassasjerene. Men så er ikke tilfelle. Takhøyden bak er faktisk 3 cm mindre enn i 206 og Polo. Benplassen er derimot rikelig. Med førersetet justert slik at det er like mye benplass til sjåføren, er faktisk avstanden mellom forseterygg og baksetet 58 cm. Bagasjerommet er ikke like ryddig som i 206, men også her er bredden god og volumet er faktisk 10 liter større enn i de to konkurrentene. Delt baksete er standard også her.
Polo virker trangest av de tre. Blant annet føler du som forsetepassasjer at dashbordet kommer mye nærmere enn i de to andre. Men også benplassen er mindre, noe også baksetepassasjerene merker. Kupébredde og takhøyde holder derimot mål. Polo har et svært dypt bagasjerom med god høyde, noe som blant annet kompenserer for at det er smalere enn i de to franske bilene.
206 og Clio er merkbart rommeligere enn Polo, men Peugeot og Renault har prioritert plassen ulikt. Skal du ha med deg voksne i baksetet er 206 den beste, mens for de som fortrinnsvis skal bruke baksetet til barn i barnesete, har Clio den beste løsningen. Polo lider først og fremst på grunn av liten benplass i baksetet.
Testvurdering plass:
206: 5. Clio: 5. Polo: 4.
Førerplassen
Polo har den trangeste førerplassen, men likevel det beste førersetet. God lårstøtte, samt god sidestøtte til både lår og rygg sørger for det. Men benplassen er knapp og begrensningen ligger i form av venstre hjulhus. Det gir god støtte til venstrebenet, men du får ikke strukket det ut like mye som høyrebenet når det hviler på gasspedalen. Polo har høyderegulering av ratt og førersete.
Førerplassen er enkel og oversiktlig, uten fiffige løsninger. Det er få smårom hvor du kan legge fra deg ting, og hanskerommet er minimalt. C-stolpen skjermer for sikten bakover til høyre, men det er et fenomen den deler med de to konkurrentene. Polo har kraftig lys, men fjernlyset har for dårlig spredning til å matche Clio på dette området.
206 har et moderne førermiljø med tiltalende linjer. Bare så synd at den sorte hardplasten gir et så billig inntrykk. Det lange dashbordet gjør at det blir mye reflekser både i frontruten og direkte fra dashbordet. I XR er sitteputen for flat og gir dårlig støtte under lårene. Vi fikk en forhandler til å legge mellom avstandshylser slik at setet ble 1,5 cm høyere i forkant. Det hjalp litt, men setet må nok opp ytterligere en cm for å gi tilstrekkelig støtte under lårene. 206s førersete har ikke høyderegulering, vil du ha det må du opp til utstyrsnivå XT, og da får du også et sete som gir bedre lårstøtte.
Forholdet mellom ratt og pedaler stemmer heller ikke helt. Alle i testlaget klaget over at det var for langt frem til rattet når de hadde en gunstig avstand til pedalene. 206 har bedre benplass enn Polo og venstrefoten har god støtte. 206 ligger et lite hakk etter Polo når det gjelder defrostervirkning og varmeapperatviften bråker også mer, uten at luftsirkulasjonen står i stil til lydnivået. 206 kan lokke med et av de rommeligste hanskerommene på markedet.
Fra førersetet gir Clio det mest påkostede inntrykket. Du sitter behagelig, men på grunn av litt svak korsryggstøtte ikke like godt som i Polo. Materialvalg og interiørdesign bidrar til å gi et bedre inntrykk. Dessuten har du det svært rommelig, med betydelig mer benplass enn i de to konkurrentene. Ulempen er at Renault ikke har satt av noen skikkelig støtte til venstrefoten.
Toppen av dashbordet er gummiert og gir ikke like mye reflekser som i 206. Men kjørestillingen kan Renault godt gjøre noe med. Som i de fleste andre av Renaults modeller, ligger rattet for mye også her, slik at det er vanskelig å nå toppen av rattet uten å lene deg ut av seteryggen.
I likhet med de to andre skjermer den kraftige C-stolpen for mye av sikten bakover til høyre. Clio har derimot klart bedre lys enn de to konkurrentene. Clio har klart best lys. Rekkevidden er nok ikke mye bedre enn i 206, men spredningen på fjernlys er vesentlig bedre.
Testvurdering førerplass:
Clio: 4. Polo: 4. 206: 3.
Komfort
Når du kommer fra 206 og Polo og over til Clio er det som å komme til en bil som er et hakk større, i hvert fall når det gjelder komfort. Støynivået er behagelig, interiøret har lune og lyse farger og fjæringskomforten er førsteklasses. Og det er på dårlig vei du virkelig skiller disse bilene fra hverandre og det er utvilsomt Clio som kommer best fra sammenligningen. Den flyter meget behagelig og stille over så vel store som små ujevnheter.
206 har også lavt støynivå og imponerer ved at vibrasjonene fra grovt veidekke er meget godt dempet. Men støynivået er noe hardere enn i Clio. Fjæringskomforten er det ikke noe å utsette på, unntatt hvis du kommer fra Clio. 206 har ikke samme gode komfort på dårlig vei og er mer stumpete enn Renaulten.
Polo henger klart etter begge sine franske konkurrenter når det gjelder så vel støy som fjæringskomfort. Støynivået er hardere og den takler også ujevn vei merkbart hardere og er mer småbilstumpete.
Testvurdering komfort:
Clio: 5. 206: 4. Polo: 3.
Kjøreegenskaper
På vinterføre er en begrenset til en nokså enkel vurdering av kjøreegenskapene, og med så kompetente biler som dette er det bare små marginer som skiller. Alle tre er typiske understyrere. Forskjellen ligger i når du som sjåfør merker at det begynner å understyre, og hvor lett det er å kompensere for eventuell unoter på glatta.
Polo er den klart mest direkte av de tre. Den har god styrerespons og når du kommer fra de franske bilene, er den nesten litt nervøs. Men du venner deg fort til den kontante styringen og på glatt føre er det lett å sette pris på den gode styrefølelsen.
Clio er den som kommer nærmest Polo og på det føret vi kjørte på var den også roligere på veien. Det kan skyldes at den hadde bedre dekk. Importøren hadde utrustet Polo med 185/55R14 dekk, og selv om 175/65R14 også er litt bredere enn vi ønsker i løs snø, fungerte det likevel bedre. Clio var vesentlig mer forutsigbar når føret ble ekstremt. Styrefølelsen er derimot ikke like god som i Polo, og det er ikke like lett å tolke signalene fra Clios forstilling som fra Polos. Men den hører absolutt med blant de bedre vi har kjørt på vinterføre.
206 var den som trivdes dårligst på glatt føre. Kontakten mellom ratt og forhjul er dårligere, og det var derfor ikke like enkelt å kjenne når du var på grensen til forhjulsslipp som i Clio og Polo. 206 har også svakere motorbrems enn de to konkurrentene, også det oppleves som en ulempe på glatta og det blir uvilkårlig til at en velger et lavere gear enn i Clio og Polo.
ABS-bremser er standard på alle testbilene og med de forskjellige dekkene våre testbiler var utrustet med, var det ikke mulig å kjenne forskjeller i bremsevirkning som kan føres til bremsesystemene.
Testvurdering kjøreegenskaper
Polo: 5. Clio: 4. 206: 4.
Ytelser & forbruk
Det blir litt rått parti når Clio stiller med 1,2-liters 60-hester mot Polo og 206s 1,4-litere med henholdsvis 75 og 60 hk. Til tross for høyest effekt gir ikke 206-motoren det ekstra frasparket man kunne forvente. Den er riktignok kvikkere enn Polo under akselerasjon når den får jobbe på høyt turtall, men kortere og gunstigere gearutveksling gjør at Polos motor har mer å by på ved normal hastighet i fjerdeog femtegear. Ikke bare i form av kvikkere akselerasjon når du gir full gass, den svarer også kvikkere ved moderate gasspådrag.
Clios 1,2-liter blir, ikke helt overraskende, hengende etter når det gjelder akselerasjon. Og det gjelder enten det er fra stillestående eller ved forbikjøringer fra 60 - 80 km/t. Men Renaultmotoren går behagelig og ved flere anledninger kjørte vi i tredjegear uten at det ga ubehagelig mye støy. Derimot gir tredjegearet et realt fraspark. Også fjerdegearet er godt å ty til og for de fleste forhold vil det duge når motoren ikke orker å holde farten i femtegear.
Lykkeligvis har Clio det beste gearskiftet. Polo kommer som god nummer to med et hardere og trangere gearskift, mens 206 har arvet det dårlige gearskiftet fra sine forgjengere. I en ny bil er det rimelig å forlange litt bedre gearskift enn dette.
Ikke overraskende har ikke Clio lavere forbruk enn sine konkurrenter. 1,2-literen får slite mer. Heller ikke 206 er spesielt gunstig når det gjelder bensinforbruk, også den krever noe mer bruk av de lavere gearene enn Polo. Nok en gang ser vi at en direkte utveksling som gjør det mulig å utnytte femtegearet også i bakkene og lavere hastigheter lønner seg. Bare ved helt jevn hastighet på hovedvei greide vi å få Clio og 206 ned på et forbruk som kan konkurrere med Polos.
Testvurdering ytelser & forbruk:
Polo: 5. 206: 4. Clio: 2.
Pris & utstyr
Clio er billigst av våre testbiler denne måneden, først og fremst på grunn av den lille motoren. Utstyrsnivået ligger nemlig ikke noe tilbake for det de to konkurrentene byr på, heller tvert i mot. Renault har nemlig oppgradert utstyrsnivået i forhold til den bilen vi testet og har nå fem trepunktsbelter, tre hodestøtter på baksetet, sidekollisjonsputer foran og lakkerte støtfangere som standard på Clio RN. 146.000,- kroner for en 1,2-liter er likevel ikke billig nok til at vi faller helt for den, vi vil heller legge på til en 1,4-liter med samme utstyrsnivå, da havner prisen på 155.500,- kroner og konkurrerer direkte mot 206 og Polo med like stor motor. Clios 1,4-liter har 75 hk og 144 Nm.
206 og Polo er i utgangspunktet likt priset og utstyrsnivået er nokså likt. Begge kommer uten sentrallås. Vil du ha det må du betale 3.255,- i 206 og 5.700,- i Polo og får da også elektrisk vindusheiser på fordørene på kjøpet. Lyktespylere er det bare Clio og 206 som har. Polo 1.4 kan leveres med klimaanlegg som ekstrautstyr, mens du i 206 må opp på utstyrsnivå XT og i Clio må ha 1,4-liters motor for å kunne få klimaanlegg. 206 og Polo har to trepunktsbelter og to hodestøtter på baksetet.
Testvurdering pris & utstyr:
Clio: 5. 206: 4. Polo: 4.
LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data