-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissan Micra 1.0 GX, Peugeot 206 XR 1.1, Toyota Yaris Terra 1.0
Denne gang har vi kjørt tre biler som ikke kan slå i bordet med hestekrefter og luksus – tvert i mot valgte vi de minste motorene av hver modell.
Først publisert i BIL 9 - 1999.
Det er vel neppe mange som frivillig kjøper undermotoriserte biler. Hverdagen for mange bileiere er imidlertid at de ønsker seg en ny bil, ikke bruktbil, men lommeboka setter klare grenser og dermed er løsningen relativt enkel; en liten bil med beskjedne muskler. Vi har derfor valgt å kjøre småbiler med små motorer, nærmere bestemt de minste motorene som de tre bilmodellene Nissan Micra, Peugeot 206 og Toyota Yaris leveres med.
Av de tre bilene representerer Micra det veletablerte og velprøvde, Peugeot 206 kan sies å være både fersk og velprøvd ettersom designen er ny og motorene er velkjente, mens Yaris er den nyeste og mest spesielle av de tre – to japanske og en fransk bil. Om et par år kan det faktisk diskuteres om vi har å gjøre med en japansk og to franske. Fra tidlig i 2001 blir nemlig Toyota Yaris produsert i Valenciennes i Frankrike.
Når motorene kan skilte med bare en liter sylindervolum, og en drøy desiliter mer for 206, risikerer du ingen dramatikk om du gir flatt jern. Disse bilene krever ekstremt lange strekninger hvis du skulle driste deg til forbikjøringer. Våre målinger er gjort med bare sjåføren i bilen. Med fullt lastet bil vil en forbikjøring ta enda lengre tid – spesielt på bakgrunn av at alle tre bilene har motorer med et maksimalt dreiemoment som ligger godt under 100 Nm. Det er sjelden vi opplever så stort sprik mellom våre egne målinger og fabrikkenes tall. Selv om vi kjørte gjentatte målinger, klarte vi ikke å komme i nærheten av fabrikkenes tall for akselerasjon fra 0 til 100 km/t.
Sammenlignet med biler som er en klasse større, står ikke disse småbilene noe tilbake når det gjelder benplass og takhøyde for forsetepassasjerene. Tvert i mot gjør formen at de tre bilene har god plass til frisyren, men vel og merke bare i forsetene. Den største forskjellen i målene mellom våre testbiler og mellomklassebiler – bortsett fra bagasjevolumet – finner vi i nemlig i kupébredden og takhøyden i baksetet. De fleste "normale" biler kan vise til en takhøyde i baksetet som er 2-3 cm større enn i Micra, 206 og Yaris. Det er litt overraskende sett på bakgrunn av at nettopp bilenes høyde blir fremhevet som et pluss ved flere av de nye småbilene.
Plass
Micra er hele 8 cm smalere innvendig enn sine to konkurrenter, og det merkes. Likevel, ettersom dashbordet er lavere enn i Yaris og 206, bidrar det til en følelse av mye luft og rom. At vi har med småbiler å gjøre merkes godt i baksetet, hvor passasjerene bør være korte i bena for å føle velvære. Best plass er det i Yaris – og her kan baksetet skyves 15 cm fremover – men hvis den fleksible løsningen utnyttes fullt ut for å øke bagasjevolumet, blir det igjen bare 50 cm benplass. Det sier seg selv at baksetet derved bare passer for de aller minste. Både i Micra og 206 vil baksetepassasjerer over 180 cm subbe hodet i taket, mens Yaris gir inntrykk av å være høyere selv om målebåndet sier at takhøyden i baksetet er nesten identisk. Felles for alle tre bilene er at baksetepassasjerene har meget god plass til føttene under forsetene.
I bagasjeavdelingen er det Peugeot 206 som er konge. Ikke bare er bagasjerommet 40 liter større enn i de to andre, rommets form med rette vegger gjør det også langt enklere å pakke effektivt. Selv om hattehyllen fjernes, er det lite å vinne i høyden så lenge baksetene er i bruk, for det er så kort avstand mellom bakluken og seteryggen at det i praksis er få gjenstander som får plass der. Hvis bakseteryggen legges ned for å gi plass til et stort kolli, er det i Micra du kan dytte inn den største esken. Her er nemlig baklukeåpningen noen millimeter større i begge retninger enn i 206 og noen centimeter større enn på Yaris. Det hjelper likevel ikke, ettersom Micra er smalere mellom hjulhusene. Selv om Micras bagasjeromvolum er like stort som i Yaris, er det vanskeligere å utnytte effektivt.
Testvurdering plass:
206: 10. Yaris: 9. Micra: 7.
Førerplassen
I Yaris sitter man høyt og har god oversikt, men det er likevel i Micra det er best sikt til alle sider. De store vinduene sørger for det. Ingen av de tre konkurrentene har elektriske vindusheiser på dette utstyrsnivået, så her må du sveive selv. To kollisjonsputer og automatiske beltestrammere er imidlertid på plass.
Peugeot 206 har en veldig flat sittepute og når førersetet mangler vinkelregulering, blir lårstøtten fraværende. Dette bidrar til en ubehagelig følelse av "å renne ut" av setet, en følelse som forsterkes jo lengre man er i bena. Det høyere utstyrsnivået XT har høyderegulering av førersetet, men XT kan ikke leveres sammen med 1,1-liters motor. Det er også vanskelig å få avstanden mellom sete, ratt og gearspak til å stemme i Peugeoten. Instrumenter, brytere og hendler er oversiktlig og logisk plassert, men det er stor overflate på dashbordet i 206. Det gir sjenerende reflekser i frontruten når det er sol. Interiøret i Yaris gir en trivelig følelse. Det bryter med det meste av hva vi har vært vant til fra Toyota. Her er det friskt utseende, kvikke farger, lyst og lett. Det digitale instrumentet er fort gjort å venne seg til. Det gir ikke grunnlag for minuspoeng i vår bedømming. Plusspoeng også for gode armlener i dørene. Derimot må Yaris trekkes for at A-stolpen stjeler noe av sikten på skrå fremover.
Micra har det mest spartanske instrumentpanelet av de tre, men en ryddig midtkonsoll gjør sitt til at førermiljøet får et visuelt løft. Vi hadde gjerne sett at det var mer å gå på i rattets høyderegulering. Takhøyden i Micras førersete er meget akseptabel, om enn ikke fullt så rommelig som i Yaris.
Testvurdering førerplass:
Yaris: 9. Micra: 8. 206: 6.
Komfort
Et gjennomgående trekk for disse småbilene, er at sitteputene er i korteste laget. Mest ukomfortabelt er dette i Peugeot 206 på grunn av den nevnte, flate sitteputen. Sittekomforten i baksetet er best i Yaris, ganske enkelt på grunn av 4-5 cm bedre benplass, vel å merke så lenge baksetet forblir i bakerste posisjon.
Micra har den fasteste fjæringen av de tre. Likevel hindrer ikke det at den krenger noe ved rask svingkjøring. På normal landevei har alle tre bilene god fjæringskomfort, selv om Yaris har en tendens til å gynge over små ujevnheter. Vi må over på dårligere underlag for å skille bilene fra hverandre. Yaris gir mest storbilfølelse i denne disiplinen. Til tross for at 206 har den lengste akselavstanden av de tre, virker den mest stumpete over de skarpe humpene. I Micraen bråker det mye fra hjulopphenget når underlaget ligner et vaskebrett, men vibrasjonene og bevegelsene svelges akseptabelt bra. Komforten på dårlig vei rangerer vi i denne rekkefølgen: Yaris, Micra, 206.
Testlagets ører oppfattet Peugeot 206 som den mest støyende av de tre bilene, noe som ble bekreftet av desibelmåleren, men det er ikke store forskjeller. I moderate hastigheter, opp til 70 km/t, er motorlyden mer fremtredende enn hjulstøy i Micra, men det gir ikke noe ubehagelig støybilde. Vår Yaris var belemret med en høyfrekvent hvinelyd ved ca 80 km/t i femtegear, sannsynligvis fra transmisjonen. Ikke slik at det ga nevneverdig utslag på støymåleren, men når vi først var blitt oppmerksom på lyden, ble vi under kjøringen sittende å variere gasspådraget for å finne et leie hvor lyden forsvant.
Testvurdering komfort
Yaris: 9. Micra: 8. 206: 8.
Kjøreegenskaper
Den minst følsomme styringen finner vi i 206. Det vil si at vi må vri mer på rattet før bilen begynner å reagere. Micra har best styrerespons, og gir altså den beste følelsen av kontakt mellom ratt og vei. Ved frisk kjøring på veier hvor svingene kommer tett – så frisk som det er mulig med disse små motorene – er det Micra som gir oss den beste kjørefølelsen. Vi får best svar på underlagets beskaffenhet, og det er enklest å beregne sporvalget gjennom svingene. Yaris ligger midt på treet i disse øvelsene, men den ligger nærmest opp til storbilfølelse av de tre når det gjelder fjæring og demping. Den svelger ujevnhetene overraskende bra, selv om den hiver noe på seg hvis humpene kommer tett.
Micra er best å kjøre, men ikke best å bremse med. Her krever bremsepedalen et vesentlig fastere trykk enn hos de to andre, og uten ABS er det vanskelig å få god effekt ut av bråbremsingen.
Gearkassen i Peugeot 206 bidrar ikke til noen god kjøreopplevelse. Gearskiftet føles en tanke slaskete samtidig som gearspaken må føres forholdsvis langt. Vår Yaris hadde et litt kantete og tungt gearskift, spesielt var det tungt å få den i femtegear og revers. Micra har en presis gearkasse som det er lett å jobbe med, heldigvis, for gearspaken må brukes flittig i motbakkene for å utnytte det beskjedne dreiemomentet ved å holde turtallet oppe.
Testvurdering kjøreegenskaper
Micra: 9. Yaris: 8. 206: 7.
Ytelser og forbruk
Toyotas lille rekkefirer med variable ventiltider er Nissan- og Peugeot-motorene overlegen når det gjelder ytelse. På papiret er Peugeotmotoren jevnbyrdig på dreiemoment, men i praksis skiller det mye. Det gjelder både ved akselerasjon under kjøring og fra stillestående. Den drøye desiliteren som 206 har i overtak når det gjelder motorvolum, gir seg ikke utslag i praksis – annet enn i form av et noe høyere bensinforbruk.
Overtaket utnyttes ikke i form av gode prestasjoner, for begge japanerne er raskere fra null til 80 km/t enn franskmannen. Noe av forklaringen ligger i at 206 er 60 kg tyngre enn de to andre. At 206 når sitt høyeste dreiemoment ved det laveste turtallet av de tre bilene, makter den bare delvis å vise i praksis. Under akselerasjon fra 40 til 100 km/t og fra 70 til 100 km/t er bunndraget i en motor vanligvis utslagsgivende, men Peugeot 206 klarer på langt nær å hamle opp med Toyota Yaris i disse disiplinene. Yaris viser seg som den mest overlegne også når det gjelder nedbremsing, med tre meter kortere bremsestrekning fra 80 km/t enn Peugeoten.
Nissans 16-ventilers enliter er kvikk og rask ved lave hastigheter, slik som for eksempel ved bykjøring, men når turtallet synker, straffes den for sitt lave dreiemoment. Den henger ikke med de to andre, og spesielt ikke Yaris, når den skal jobbe seg oppover i gearene. I femtegear må Micra bruke hele 21,5 sekunder, eller 6 sekunder mer enn Yaris, for å øke farten fra 70 til 100 km/t. Sammenlignet med 206, bruker Micra mindre bensin og er også raskere fra stillestående.
Testvurdering ytelse & forbruk
Yaris: 10. Micra: 8. 206: 7.
Priser og utstyr
Her må vi understreke at alle bilene er vurdert etter prisen på 5-dørs, selv om vi under vår prøvekjøring måtte "ta til takke med" tredørsutgaven av Peugeot 206. Vi fikk ikke tak i 5-dørs i kombinasjon med 1,1-liters motor, og i denne sammenhengen måtte motoren ha førsteprioritet. Samtidig vil den oppmerksomme leser reagere på at vi omtaler Yaris med utstyrsnivå Terra, mens bildene viser at vi har kjørt bilen med utstyrsnivå Sol – grillen er blank, ikke sort. Det samme gjelder her; det var ikke mulig å "hoste opp" kombinasjonen enliters motor og Terra-utstyr. Vår vurdering er gjort på grunnlag av Terra, og dermed hører ikke sentrallås og elektriske vindusheiser med til standardutstyret i Yaris, noe det gjør i den 9.700 kroner dyrere Sol. Som den eneste av de tre testbilene mangler Yaris lyktespylere, derimot er det bare den som har turteller, utvendig temperaturmåler og innvendig justering av hovedlysene.
Tilsynelatende er Micra den klart billigste av testbilene, men den store forskjellen ligger i at 1.0 GX mangler ABS-bremser. En så viktig sikkerhetsinnretning bør vi ha med, og dermed vil prisen øke med 5.600 kroner. Her opplevde vi for øvrig en pussig detalj: Vi kjørte en Micra med tilleggsbetegnelsen Pluss, som er en kampanjemodell – og den kan ikke leveres med ABS-bremser. Plussbetegnelsen er også forklaringen på at vår bil står på 14-tommers hjul, mens 13 er standard. Micra er utstyrt med sentrallås, fordi det er standard sammen med servostyring.
Peugeot 206 har den høyeste prisen, og ettersom vår prøvebil var utstyrt med ABSbremser – som ikke er standard på XR – blir prisen drøyt 147.000 kroner. Riktignok har den lyktespylere, som Micra, men ellers er det ingen vesentlige forskjeller i utstyrsnivået som kan forsvare merprisen i forhold til de to konkurrentene.
Testvurdering pris & utstyr
Yaris: 10. Micra: 9. 206: 7.
Vårt valg
Følelser spiller en viss rolle ved kjøp av bil og er for mange det som til syvende og sist avgjør hele bilvalget. Smak og behag er imidlertid så individuelt at vi har valgt ikke å ha noen poengvurdering av bilenes utseende. Likevel, vår subjektive mening om den saken er at Peugeot 206 er pen, Yaris er spesiell og Micra er kjedelig.
Testlaget lot seg ikke friste av et tiltalende utseende. Det var full enighet om at 206 måtte plasseres på tredjeplass i dette selskapet. Den ubehagelige sittestillingen og en daff motor gjorde utslaget. Bilen hadde bokstavelig talt løftet seg noen hakk hvis førersetets sittepute kunne løftes i forkant ved hjelp av vinkelregulering.
Nissan Micra er den beste bilen å kjøre, så valget er enkelt hvis du har kjøreegenskaper som det viktigste valgkriterium. Hvis Micra hadde vært utstyrt med ABS-bremser, ville den kostet det samme som Yaris. Altså er det uavgjort på pris, og dermed står vi igjen med det faktum at Yaris har kjappere motor, lavest forbruk, rommeligere kupé og mer fleksibel innredning. Alt i alt blir derfor vårt valg: Toyota Yaris.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data