Peugeot 206 GTI

Peugeot vil ta tilbake GTI-tronen. 206 er våpenet.

Publisert

206 GTI
206 GTI

Først publisert i BIL 6 - 1999.

På åttitallet kjempet Peugeot 205 med VW Golf om kronen i GTI-klassen, men etter den tid ble det stille. 306 har aldri greid å sette guttehjerter i like kraftig brann, selv om 306 S16 ikke har manglet krefter med sine 167 hester. Peugeot har store forhåpninger til at 206 GTI skal forandre på dette.

Vi starter med det viktigste først. Under panseret på 206 GTI befinner det seg en helt ny motor, EW10J4. I den større 406 skal den være standardmotor, men i den adskillig lettere og mindre 206 blir den en skikkelig kraftpakke. Motoren er for så vidt ordinær med et sylindervolum på to liter, to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Motorblokken er laget i aluminium med innstøpte sylinderforinger i stål. En ny veivaksel i støpejern er 3,5 kg lettere enn i Peugeots gamle to-liter. Til sammen er denne nye motoren 27 kg lettere enn forgjengeren. Mindre innvendig friksjon og nytt innsprøytingssystem skal gi høyere effekt og lavere forbruk.

Peugeot oppgir at 0 til 100 km/t gjøres unna på 8,4 sekunder. Dreiemoment på 190 Nm oppnås ved 4.100 o/min, men 160 Nm er tilgjengelig fra 2.000 til 6.000 o/min. Effektkurven er desto brattere og topper seg ved 6.000 o/min og 137 hester. Vi fikk kjøre bilen opp og ned franske fjellveier. Førsteinntrykket er at dette er en kraftig og kultivert motor. Den flate dreiemomentkurven gjør at man ikke trenger geare så ofte, men det er adskillig mer moro å la motoren spinne over 5.000 o/min. Det er en fryd å leke med den nye femtrinns gearkassen og dens korte sjaltebevegelser. Gearutvekslingen er relativt kort og ved 3.000 o/min i femtegear, går det ikke fortere enn 96 km/t.

Tilpasset kjørestilen
Peugeot har vært flinke til å kombinere sportslige kjøreegenskaper med komfort. Hjulopphenget er i utgangspunktet det samme som på mer beskjedne utgaver av 206. Foran sitter det fjærben med triangelarmer i smidd stål. Et kuleledd og gummiforinger som er åtte ganger stivere enn på andre 206-modeller, skal gi mer følelse i rattet. Krengningsstabilisatoren er 1 mm tykkere. Bak brukes kraftigere lagre og stivere torsjonfjærer, samt kraftigere krengningsstabilisator. Rattutvekslingen er hurtigere og servostyringen er satt opp for å gi en mer direkte styrerespons. 15’’ hjul er standard for å gi plass til større skivebremser både foran og bak. 16-tommers hjul er ekstrautstyr.

I tillegg til en mer dynamisk kjøreopplevelse, satser Peugeot på en velfylt utstyrsliste. Pedaler og gearstangkule i aluminium, lærratt og sportseter er standard. Det samme er automatisk klimaanlegg, automatiske vindusviskere med regnføler og radio integrert i dashbordet. Karosseriet skiller også GTI fra sine mer beskjedent motoriserte søsken. Skjermbuene har vokst en cm utover. Bortsett fra dette, er det bare det ovale eksosrøret og et lite merke nede på forskjermen som sier fra at dette er en GTI.

DETTE ER PEUGEOT 206 GTI:
Sylindervolum: 1.997 ccm
Boring x slag: 85,0 x 88,0 mm
KW(hk)/omdr.: 99(137)/6.000
Nm/omdr.: 190/4.100
Dekk: 185/55VR15
Egenvekt: 1.050 kg
Aks. 0-100 km/t: 8,4 sek
Toppfart: 210 km/t
Pris: ca 250.000,-
Lengde: 383,5 cm. Bredde: 167,3 cm. Høyde: 143,0 cm. Akselavstand: 244,2 cm. Bagasjevolum: 245 l. (VDA). Tankvolum: 50 liter.
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS