-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot 207 1.4 X-Line:
Snill og frekk
Peugeots nykommer er frekk i trynet, nett og letthåndterlig. Hvis det stort sett bare er to i bilen er 1,4-literen sterk nok til vanlig kjøring.
Først publisert i BIL 10 - 2006.
Litt mer plass enn i Peugeot 206, som fortsatt produseres, og mer moderne linjer. Lettkjørt og oversiktlig, kanskje er 207 jentenes nye favoritt.
Førermiljøet er kompakt, noe korte sitteputer for lange, maskuline ben. Fothvileren for venstrefoten er akseptabel, men også den passer bedre till nette 37-størrelser enn til brede 44-sko. Midtkonsollen gir meget god sidestøtte for høyrebenet. Dashbordet og midtkonsollen er ukompliserte og oversiktlige. Den store, blanke innrammingen midt på dashbordet speiler seg i frontruta, men ikke direkte i synsfeltet. Baksetepassasjerene må ta til takke med meget beskjeden benplass, mens takhøyden er akseptabel.
Kjøreegenskapene er tillitsfullt forutsigbare, typisk Peugeot, med et hjuloppheng som jobber harmonisk og fint så lenge underlaget ikke er av typen vaskebrett og du ikke er altfor aktiv med høyrefoten i svingene. Styringen er noe ufølsom, og gearsjaltingen er også typisk for de mindre PSA-bilene, altså en smule slaskete. Gearskiftet var noe mer presist og fast i 1,6-literen som vi også kjørte noen mil.
1,4-literen er grei nok, uten at den på noen måte får blodet til å bruse. Akselerasjonen fra null til hundre er et halvsekund tregere enn når samme motor benyttes i den 200 kg lettere Peugeot 206. Det er likevel det beskjedne dreiemomentet som merkes i praksis når du møter den lange motbakken med full bil. Vil du har litt mer krefter å skyve fra med, er neste trinn en 1,6-liter med 110 hk som er drøyt 2 sekunder raskere fra null til hundre, og som byr på ti prosent mer moment – og er det moment som teller, må du velge diesel. Det står tre fine HDi-motorer på 207-programmet. Alle tre, selv den største med 109 hk og 240 Nm, kan vise til et forbruk som ligger under halvliteren på mila ved blandet kjøring.
Kort om bilen:
Pris: kr. 192.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1360 ccm. 65 kW (88 hk) v/5250 o/min. 133 Nm v/3250 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 403 x 172 x 147 cm. Akselavstand: 254 cm. Egenvekt m/fører: 1224 kg. Tillatt totalvekt: 1640 kg. Dekk: 185/65 R15. Bagasjerom: 270 liter (VDA). Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 12,7 sek
Toppfart: 180 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,64 l/mil
CO2-utslipp: 152 g/km