-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot 207 RC: Lille ulv
Utseendet er diskret, men hekkspoiler, doble eksosrør og forkrommede speildeksler røper det
Først publisert i Bil 6 - 2008.
Peugeot 207 RC har stolte tradisjoner å bære, det startet i januar 1984 med 205 GTI – men det var andre tider, den gang sparket det 105 beskjedne hester under panseret, og de trengte 9,1 sekunder for å akselerere fra 0 til 100 km/t.
Nå har vi 174 turbohester til rådighet fra et 1,6-liters direkteinnsprøytet maskineri som 207 RC deler med Mini Cooper S. Likevel er vi ikke helfrelst, vi hadde faktisk forventet enda mer saft i frasparket.
Forgjengeren, 206 RC, som debuterte i Paris høsten 2002, var faktisk nesten like rå i sin framtreden med sin 2,0-liters sugemotor med 177 hk – når den fikk turtall nærmere 7000 å jobbe med.
Peugeot har holdt fast på femtrinns gearkasse, mens de fleste konkurrentene har lagt seg på tettere trinn og et sjettegear på topp.
Vi kjørte bilen da det fortsatt satt piggfrie vinterdekk på de 16-tommers felgene. Sporingstendensen er tydelig når du bruker tung høyrefot, her må du være våken på slitt asfalt – og denne nervøsiteten blir mer merkbar når bilen får på seg sine normale sommersko, nemlig 17-tommere med 45-profil gummi. Synd, for på utfordrende veier med god asfalt viser bilen nydelig balanse og fin styrerespons.
To detaljer må nevnes som ulemper ved at RC er en tredørsutgave: Brede dører betyr at du må planlegge hvor du parkerer, og dessuten må du lene deg langt ut av setet for å rekke bort til dørhåndtaket når døren skal lukkes. Brede dører hjelper heller ikke mye for adkomsten til det trange baksetet.
RC-utgaven har enda mer å by på enn 207 GT, ikke bare 24 hk mer, men også mer utstyr. Til standardutstyret hører cruise control, to-sone klimaanlegg, ryggesensor, dekktrykksensor og statisk kurvelys (ekstralys som tennes avhengig av rattutslag og fart).
Dessuten har vår bil JBL lydanlegg, Bluetooth håndfri, panoramatak og metallic lakk, og dermed er prisen oppe på 337.780 kroner.
PEUGEOT 207 RC:
Motor: 4-syl., 1598 ccm.
Effekt: 174 hk v/ 6000 o/min, 240–260 Nm v/1600–4500 o/min.
LxBxH: 403 x 172 x 147 cm.
Akselavstand: 254 cm.
Egenvekt m/fører: 1325 kg.
0–100 km/t: 7,1 sek.
Toppfart: 220 km/t.
Forbruk, blandet kjøring: 0,72 l/mil.
CO2: 171 g/km.
Pris: 322.900.
Konkurrenter: Opel Corsa OPC, Mini Cooper S, Renault Clio Sport.