Sjelden stor småbil

Små stasjonsvogner er sjelden vare. Det skal Peugeot utnytte til sin fordel.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 207 SW

Først publisert i Bil 10-2007.

Markedet for småbiler har økt med en 34 prosent hittil i år. Men selv med to modeller representert - en utgående 206 og nye 207 - klarer ikke Peugeot helt å hamle opp med Toyota i segmentet. Det håper de skal endre seg når programmet snart utvides med 207 SW.

På tross av relativt beskjedne utvendige mål er 207 SW en rommelig stasjonsvogn. Fra fronten til B-stolpen er bilen identisk med kombikupéen. Bakparten, med store lykter og et vindu som snor seg rundt hjørnene, er inspirert av 407 SW.

Som 5-dørsutgaven kan også stasjonsvogna leveres med forskjellige fronter, en sportslig og en mer klassisk, avhengig av om du velger utstyrsnivå Urban, Trendy eller Premium. Et stort glasstak kan bestilles, og dette kombineres med en automatisk bakluke hvor vinduet kan åpnes separat for innlasting av mindre gjenstander.

Veslevoksen

I forhold til 5-dørsutgaven er stasjonsvogna vokst med henholdsvis 119 mm og 38 mm i lengde og høyde. Dette kommer både passasjerer og bagasje til gode. De to i forsetene har 17 mm ekstra benplass mens baksetepassasjerene nyter godt av 24 mm mer høyde og 15 mm ekstra i lengeretningen. Baksetet er løftet med 20 mm for å gi bedre oversikt, og det vil nok spesielt de yngste i familien sette pris på.

I forhold til forgjengeren, 206 SW, er økningen i lengde på 121 mm, bredden er økt med 84 mm og høyden med 83 mm. 207 SW kan skryte av et bagasjerom på 428 liter med baksetene intakt. Disse kan imidlertid uvanlig raskt og effektivt legges ned i forholdet 40:60 for å danne et langt flatt gulv, og med kun to om bord har du hele 1433 liter bagasjerom til disposisjon. Det er mer enn mange langt større biler kan tilby.

Tysk-fransk allianse

Det finnes et rikholdig utvalg av motorer for både bensin og diesel. De tre bensinvariantene stammer fra samarbeidet mellom Peugeot og BMW mens de to dieselvariantene, den kraftigste med partikkelfilter, er PSA-gruppens egne.

Vi kjørte 1,6-liters bensinmotor med 120 hk som føles sportslig og trekkvillig i den kompakte bilen. Enda bedre kler bilen 1,6 HDi med 109 hk og et dreiemoment på 240 Nm. Oppgitt snittforbruk for denne er en halvliter på mila. Vi fant oss godt til rette bak et ratt som kan justeres i både høyde og lengderetning, og seter med brukbar sidestøtte.

207 SW kommer til Norge i månedsskiftet september/oktober, og selv om prisene foreløpig ikke er spikret, regner Peugeot Norge med at stasjonsvogna vil koste 10-15.000 mer enn en tilsvarende motorisert og utstyrt 5-dørs kombikupé.

På et noe senere tidspunkt vil det komme ytterligere varianter basert på 207 SW – en Outdoor-versjon som vi møtte i konseptutgave i Genève, samt en RC-utgave med 1,6-liters turbomotor på 174 hk. Den kan bli en liten bombe.

Av de 2.800 enhetene av 207er som årlig skal selges i Norge, forventer importøren at SW- og den kommende Outdoorutgaven vil utgjøre 600 biler per år. 207 SW går inn i en klasse hvor utvalget av stasjonsvogner begrenser seg til noen ganske få modeller – primært vil den sloss mot Skoda Fabia.

Fakta om Peugeot 207 SW 1,6 HDi 90 hk:

Powered by Labrador CMS