-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Europasalget i 2022
Peugeot 208 på topp i synkende marked
Etter å ha toppet statistikken i 14 år måtte Golf gi fra seg ledertrøya til 208. Her får du bilsalget i Europa 2022 oppsummert av Jato.
Jato Dynamics’ statistikk for 30 europeiske markeder (EU-26 pluss UK, Norge, Sveits og Island) viser for 2022 et registreringstall på 11.309.310 biler. Det er en nedgang på 4,1 prosent sammenlignet med 2021, og det laveste volum siden 1985.
Selv om de fleste restriksjoner forbundet med pandemien slapp taket i 2022, klarte ikke bilbransjen å unngå ettervirkninger som medførte store leveringsvansker. Høy inflasjon, energikrise og krig i Ukraina gjorde ikke situasjonen bedre.
Om vi ser tilbake til 2019, året før pandemien, er nedgangen på hele 4,5 millioner biler – tilsvarende 29 prosent.
Sterk Kina-vekst
En gruppe som gjorde seg bemerket i det fallende markedet var de «nye» kinesiske merkene, og da regner vi ikke med Geely-eide Volvo, Polestar og Lynk & Co.
Nykommerne kunne notere seg for en økning fra 66.100 biler i 2021, til hele 152.400 i fjor. Dermed passerte de i sum merker som Mazda, Suzuki og Jaguar Land Rover.
MG, med sine britiske røtter, men i dag heleid kinesisk, økte med 116 prosent til 114.000 biler – noe som plasserte dem foran Jeep og Honda på statistikken.
Nedgang for de største
Volkswagen er fortsatt største konsern med god margin, fulgt av Stellantis og Renault, men alle disse gruppene måtte tåle en negativ utvikling volumene.
For Hyundai-Kia og Toyota var situasjonen mer positiv. Begge gruppene økte sine markedsandeler i Europa. Kia var størst av de koreanske merkene som til sammen leverte 1,05 millioner biler i Europa.
Et annet raskt voksende merke er Tesla som økte markedsandelen på vårt kontinent fra 1,43 prosent i 2021 til 2,06 prosent i fjor.
Ny bestselger
Siden 2007 har Golf ligget øverst på den europeiske modelltoppen, men i år ramlet den helt ned til femteplass. Dermed må vi nok konstatere at en æra er forbi.
Mest solgte bil i Europa ble Peugeot 208 foran Dacia Sandero, Volkswagen T-Roc og Fiat 500.
Sandero selges ikke i Norge mens Fiat 500 har en beskjeden posisjon på den norske registreringsstatistikken med 292 biler. T-Roc var ifølge OFV mest solgt av de fossile VW-modellene med 545 eksemplarer.
Listen over de 50 mest solgte modellene viser hvor forskjellig Norge er fra resten av Europa hvor rimelige kompaktmodeller dominerer.