-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot jubilerer
30 år er gått siden Peugeot lanserte sin ikoniske 205 GTi. Det feires med en spesialutgave av en moderne slektning.
Vi koste oss da vi kjørte Peugeot 208 GTi for et års tid siden, en potent liten bil med masse sjarm. Nå kommer en spesialmodell for de som vil ha litt mer av alt, og et utseende som skiller seg ut i trafikken.
«208 GTi 30th» heter jubileumsmodellen som er modifisert av Peugeot Sport, de som lenge bygget verdens beste rallybiler inntil søsterfirma Citroën overtok hegemonien.
Sammenlignet med en ordinær 208 GTi er den senket med 10 mm mens sporvidden er utvidet med 22 mm foran og 16 mm bak. Ekstra store hjul sørger for å maksimere veigrepet.
Fra krom til sort
Det som er krom på en vanlig GTi er matt sort på spesialutgaven - for å gi den et mer brutalt utseende. I fronten gjelder dette området rundt grillen og tåkelysene, samt speilhusene.
Fra siden ser du matt sorte sideskjørt og hjulbuer som omkranser 18-tommers felger, de også i matt sort. Forhjulene har røde bremsecalipere som er godt synlige gjennom åpninger i felgene.
Nederst i hekken sitter en blank diffusor og doble forkrommede eksosrør som skal sørge for at den sportslige lyden kommer til uttrykk.
Tofarget
Fremre del av bilen er sortlakkert mens de bakre regioner er røde. Synes du denne kombinasjonen blir for glorete kan du få bilen i Pearl White eller Ruby Red, to populære GTi-farger.
Det sportslige interiøret domineres også av sort og rødt og har spesialseter som er utviklet av Peugeot Sport. En plakett forteller hvilket nummer i den eksklusive rekken denne bilen er. Hvor mange som skal bygges sier ikke Peugeot, så vi kan ikke innestå for eksklusiviteten.
Motoren er den samme som i den ordinære 208 GTi, en 1,6-liter turbo. Effekten er økt fra 200 til 208 hestekrefter og maks dreiemoment fra 275 til 300 Newtonmeter. Til sammen gjør modifiseringene at akstiden krymper fra opprinnelige 6,8 til 6,5 sekunder.