Mazda3 MPS

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 Facelift

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 MPS

Mazda3 - med MPS og FL

Mazda har mye å by på i Genève. Sentralt på scenen står Mazda3 – for anledningen med nytt ansikt, og i en ADHD-variant.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke lenge siden vi prøvekjørte Mazda6 MPS, så vi kan levende forestille oss gleden av å sitte bak rattet i en Mazda3 MPS. Drivkraften er den samme i begge MPS-modellene, en 2,3-liters DISI turbo som i tilfellet M3 MPS sender 250 hk til forhjulene. Maks dreiemoment er 380 Nm ved 3.000 omdreininger - det meste til stede over et stort register (se omtale av Mazda6 MPS).

For å takle slike krefter har den kompakte 5-dørsbilen fått karosseri og chassis stivet opp, strammet og perfeksjonert. Bremseskivene har en diameter på 320 mm framme og 280 mm bak mens dekk i dimensjon 215/45-18 klistrer den lett senkede bilen til bakken. I løpet av 6,1 sekunder kan den ta deg til 100 km/t mens den potensielle toppfarten er 250 km/t.

Prisen er foreløpig ikke er spikret siden bilen kommer til Norge helt på tampen av året, men den ligger an til å havne på ca kr 500.000 +. Dermed blir modellen et svært sjeldent syn på norske veier, men så er det da også Tyskland og Storbritannia som er tenkt å skuffe unna flesteparten av de 2.500 bilene pr år som skal selges i Europa. Totalt blir produksjonen 10.000 i året.

Facelift
Mazda3 kom på markedet i 2003, og dermed fant Mazda årets Genève-utstilling betimelig for å gi sin bestselger en lettere ansiktsløfting. Både eksteriør og interiør er frisket opp med hensyn til utseende og komfort. Også motorene er oppdatert, og for første gang tilbys en 6-trinns gearkasse i kombinasjon med 2,0-liters bensinmotor.

De viktigste endringene er ifølge Marina Bakkum, Mazdas norske info-sjef, det du ikke ser. Som at nye Mazda3 er blitt stillere gjennom bedre isolering og andre støydempende tiltak og at den har fått bedre kjøreegenskaper enn dagens modell.

Nyhetene er på plass til sommeren, nærmere bestemt i juni. Kanskje kan de løfte Mazda3 til en høyere plassering på reg-statistikken til OFV enn 45. plassen den oppnådde i fjor. Det har den lettkjørte og praktiske bilen fortjent.

Powered by Labrador CMS