-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mazda3 tyvstarter med én variant og én motor
Med startpris på 326.600 kroner "tjuvstarter" Mazda lanseringen av Mazda3 i april med én modell og én motor. Firehjulsdrift og spennende sparemotor kommer først til høsten.
Mazda møter EUs skjerpede avgasskrav med en helt ny bensinmotor som kombinerer bensinens renhet med dieselmotorens effektivitet. Dette skjer ved å øke kompresjonen så mye at luft/drivstoffblandingen selvantennes.
Så langt har Mazda antydet 20 til 30 prosent forbruksreduksjon sammenliknet med bensinmotorteknologien Mazda nå bruker. Den nye sparemotoren tas først i bruk i kommende generasjon Mazda3, men ulempen er den ikke er klar før utpå høsten.
Så lenge har ikke Mazda tenkt å vente med lanseringen av Mazda3 i Europa, så allerede i april slippes bilen, men kun som femdørs kombi, kun med forhjulsdrift og kun med ett motorvalg: Skyactiv-G 2,0 122 hk bensinmotor.
Toppspekket
For å kompensere for det mange vil oppfatte som manglende motorkraft, krydres pakken med «alt» tilgjengelig utstyr (utstyrsnivå Cosmo) som headup-display, skinnseter, varme i rattet, et skikkelig Bose-anlegg med 12 høyttalere, automatgir, adaptiv cruisekontroll med køfunksjon og all den førerstøtteteknologi Euro NCAP krever for å teste sikkerheten mot høyeste nivå som er fem stjerner.
Fortsatt gjelder kun to karosserivarianter for Mazda3, femdørs kombi og firedørs sedan, men sedan, som er svært viktig for Mazda i flere verdensmarkeder, kommer også først til høsten.
Derimot blir det bare kombivarianten Mazda vil utstyre med drift på alle hjul, og kun i kombinasjon med Skyactiv-X motoren. Noen stasjonsvogn, slik Mazda bygde forgjengeren Mazda 323 som både i 1980- årene og som 2WD/4WD inn i 1990-årene, er ikke noen del av Mazdas plan.
Tause om elbil
Ei heller vi Mazda si mer om den kommende elektriske satsingen. Ja, det kommer ganske snart en elektrisk bil Mazda har utviklet fra bunnen av, men den kommer på egen plattform og vil ikke ha noe med Mazda3 å gjøre.
Derfor er det fristende å mene at kommende genererasjon Mazda3 kan bli siste Mazda3.
Mazda er tydelig bevisst på at kombier i kompaktklassen med forbrenningsmotor lever farlig i en verden som krever mer elektrifisering og hvor SUV-ene spiser dem til lunch.
Derfor valgte Mazda ut fra sitt Hiroshima-forankrede designspråk å gi Mazda3 kombi en utseende som får bilen til å se ut som om den er i bevegelse selv når den står stille.
Det umiddelbare, men sterkt begrensede kjøreinntrykket jeg sitter igjen med av Mazda3 under den første lanseringen i Lisboa-området, er en bil hvor det innvendige støynivået er tatt på høyeste alvor og begrenset til det nesten ikke-hørbare.
Lukter premium
Videre understrekes renheten i interiøret samtidig som materialkvaliteten nå lukter premium. Ikke det at Mazda matcher Lexus ennå, men den i verdensmålestokk lille og frittstående produsenten, reist på ruinene av den atombombeknuste byen sørvest i Japan, gjør interessante grep for å hevde seg.
Det betyr ikke at jeg nødvendigvis liker den massive C-stolpen på nye Mazda3 fordi den hindrer sikt på skrå bakover, men jeg liker det jeg møter inne i bilen. At bilen enn så lenge bare har 122 hk plaget meg ikke i det hele tatt, fordi motoren er så fleksibel at selv med manuell girkasse oppleves den som å være automatgiret.
Mazda3 har naturligvis vokst i lengde og bredde, men ikke i høyden, så i baksetet er det ikke all verdens plass til hodet eller beina for de høyvokste: Bagasjerommet på 358 liter er ganske gjennomsnittlig i klassen.
Jeg blir glad når jeg kjører Mazda fordi jeg vet at dette er en produsent som både er mishandlet av tidligere eiere og som etter å ha stått med halvannet bein i skifteretten, har reist seg og tatt fram geniale produkter.
Må vente
Derfor er jeg mer spent på hva som kommer i Mazda3-programmet enn det som er her nå. Misforstå meg rett, det er ikke noe i veien med my Mazda3, men den som venter på «noe oppsiktsvekkende» tar seg gjerne tid til å vente.
Neste Mazda3-slipp blir etter sommerferien.
Så til noen av leserspørsmål.
Leserne spør
Ronny og Anand lurer på om det finnes noen data for motoren Skyactic-X, og det gjør det ikke ut over at Mazda antyder drøyt 180 hk motoreffekt og at forbruket vil ligge 20 til 30 prosent under dagens Skyactive-G.
Noen priser foreligger ikke, men siden CO2-utslipp er et viktig element i engangsavgiften, vil en bil med så mye lavere utslipp få svært mye lavere avgift.
Bent Sofus spør om hvor godt bilen er støydempet i forhold til de beste i klassen. Til det er å si at bilen oppleves svært godt dempet, men at jeg kun har kjørt bilen på god asfalt.
Først når bilen er i Norge og vi får kjørt støymålinger på ulike underlag vil det være mulig å si noe bastant om innvendig støy.
Øystein lurer på om bilen har varme i baksetet, og det har den ikke.
Mange er opptatt av tilhengervekt, og ja, Mazda3 kan trekke 1300 kg om tilhengeren har bremser.