-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mazda 3 2.0 Sport: Lettkjørt kvikkas
Den sprekeste versjonen av Mazdas kompaktbil frister med toliters motor og 150 hestekrefter under panseret.
Først publisert i BIL 2 - 2005.
Vi har sagt det før, men det tåles å gjentas – Mazda 3 har samme plattform som Volvo S40 og nye Ford Focus. Og det legger grunnlaget for gode kjøreegenskaper med bra komfort. Særlig bakakselen av mulitilink-typen har mye å si her. Styringen er presis, men aldeles for lett og ufølsom til å kalles sportslig.
En toliters rekkefirer med 150 hester uten turbohjelp høres lovende ut. Men motoren gir ikke inntrykk av å være så sterk, og oppfordrer heller ikke til utpreget frisk kjøring. Den kunne godt hatt sportsligere lyd. Den femtrinns gearkassa er lavt gearet, og spaken glir lett mellom trinnene. Det som kanskje mest av alt utmerker seg ved bilen, er hvor lettkjørt den er.
Designen er langt sprekere enn flere av konkurrentene i klassen. Utstrakt bruk av kileformede vinkler og buler her og der gjør at Mazda 3 skiller seg ut. Interiørmessig er den også sportslig, med blant annet dype, runde klokker til instrumentene i ren Alfa Romeo-stil, og skinntrukket ratt og gearkule. Man sitter lavt i førersetet, og det er god plass til fire personer i bilen. Bagasjerommet har tilstrekkelig volum.
På utstyrsfronten imponerer Mazda 3 Sport, her er det stabilitetskontroll, xenon-lykter, regnsensor, rattmontert styring av lydanlegg og 17-tommers alufelger – det er omtrent bare fartsholder som er utelatt. I noen markeder får man Mazda 3 med 2,3-literen fra Mazda 6 i en enda sportsligere versjon, men den ville fått en for høy pris i Norge.
Sport-versjonen av Mazda 3 er ikke så sportslig som navnet burde tilsi, men den er lett å leve med og gir mye kjøreglede.
Mazda 3 2.0 Sport
Pris: kr. 289.900
Motor: 4-sylindret rekkemotor, DOHC. 1999 ccm. 110 kW (150 hk) v/6000 o/min. 187 Nm v/4500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 442 x 175,5 x 146,5 cm. Akselavstand: 264 cm. Egenvekt m/fører: 1369 kg.
Dekk: 205/50R17.
Bagasjerom: 300 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,0 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,82 l/mil
CO2-utslipp: 196 g/km