BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring
BMW 330e xDrive Touring

Norges-modeller fra BMW

BMW har nå gitt plug-in-utgavene av 5- og 3-serie både firehjulstrekk og stasjonsvogninnpakning. Mye er likt, men kjøreopplevelsen på de to variantene skiller.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 1-2021.

Mine bønner er hørt. Da BMW lanserte sine 3- og 5-serie plug-in for noen år siden, var bilene bare tilgjengelig som sedan med bakhjulsdrift. Det er forsåvidt en klassisk BMW-oppskrift, men i prisklassen BMW-en opererer i, har etter hvert firehjulstrekk blitt viktig for mange av kundene. Og sedan har det bare vært mulig å selge hvis det har vært en Tesla-logo på bilen.

For et drøyt års tid siden ble imidlertid 530e gjort tilgjengelig med BMWs eminente firehjulsdriftsystem xDrive, noe som plutselig gjorde bilen mye mer aktuell for mange. Nå er kombinasjonen xDrive og stasjonsvogn endelig på plass, både for 530e og 330e. Den som venter på noe godt, venter som regel ikke forgjeves.

Batterier tar plass
Noen kompromisser må man naturligvis godta, som at batterier tar en del plass. Det er bagasjerommet det går ut over. Lastevolumet med alle fem seter intakt oppgis til 430 liter, 130 liter mindre enn det man finner i en vanlig 530 xDrive uten alle batteriene. Noen flyttebil snakker vi dermed ikke om.

BMWs ingeniører har klart å skjule batteriene best i minstemann 330e. Dermed skiller det bare 20 liter i bagasjekapasitet i 530es favør.

Batteriene ligger også slik at man ikke får helt flatt lasterom når man legger ned baksetene. Men BMWs ingeniører har i det minste plassert batterikassen mer skjult enn det kollegene i Mercedes-Benz har gjort i sin E-klasse, hvor den ligger som en stor klump inne i bagasjerommet.

Begrenset rekkevidde
Ladbare hybrider er viktige for bilprodusentene for å nå strenge utslippsmål. Reelle forbruks- og utslippstall blir naturligvis betydelig høyere enn det typegodkjenningen tilsier, men det gjelder i praksis de fleste plug-in-modellene.

Det er litt skuffende at den elektriske rekkevidden i BMW 530e ikke er lenger enn den er. Teorien tilsier 52 km, men da forutsettes det sommertemperaturer, tørre veier og de mest gunstige forholdene. Når det er sagt kan du slippe unna med få besøk på bensinstasjonen hvis du er flink å lade i det daglige. Etter snaue 40 mil testkjøring på relativt milde vinterdager lå vårt snittforbruk ned mot 0,3 liter på mila.

330e går litt lengre på bare strøm; 56 km.

PS: Begge testbilene var utstyrt med en funksjon som tvinger bilen over til eldrift når den kjører inn i spesifikke bystrøk, så fremt det er tilgjengelig strøm på batteriet. Slike «geofencing»-systemer bør ha en fremtid og på sikt kunne gi billigere bompassering osv i byene.

Nesten 300 hk
Drivlinjen er tilnærmet den samme i begge modeller.. Det vil si at en to-liters bensinmotor på 184 hk er koblet sammen med en elmotor på 109 hk i 530e, og 113 hk i 330e. Samlet systemeffekt blir i begge tilfeller på 292 hk.

Plug-in-hybrider er som regel spreke, så også de to bilene som er satt under lupen her. Begge klarer 0-100 km/t på rundt seks sekunder og har et maksimalt dreiemoment på 420 Nm.

LES VIDERE:

- Del 2

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS