BMW 316ti Compact

Publisert

316
316

Innledning

BMW 316ti er ingen småbil i dette selskapet. 11 cm lengre enn A3 og 9,2 cm lengre enn Alfa 147 er den mer plasskrevende på veien. Den føles også større, og det kommer ikke som noen overraskelse at den veier 140 kg mer enn A3 og 100 kg mer enn Alfa 147. Den ekstra lengden og de ekstra kiloene gjør at Compact føles tung, og gir en kjørefølelse du normalt forbinder med biler mellomklassen.

316ti er den mest komfortable av disse tre når det gjelder både fjæringskomfort og støynivå. Motoren går nesten lydløst og uten vibrasjoner. Du kan ikke stole på øret når du skal vurdere turtallet, her må du følge med på turtelleren ellers er det lett å bli liggende i et for lavt gear. Også under akselerasjon går BMW-motoren stille.

Hjulopphengene er en lett videreutvikling av de vi finner i standard 3-serie, men med litt sportslige oppsett. Det gir litt vel fast fjæring og demping på mellomstore skarpe ujevnheter, men fjæringskomforten er på alle typer underlag et lite hakk bedre enn i A3 og tre hakk bedre enn i Alfaen. Støydempingen mot hjulopphengene er også god og støynivået fra hjulene varierer mye mindre enn i de to konkurrentene.

316ti føles som mye større enn de to konkurrentene. Spesielt kupébredden, som er 4 cm større enn i Alfa 147 og 4,5 cm større enn i A3, bidrar i så måte, og opplevelsen av rom blir forsterket av dashbordets utforming. Mens første generasjon Compact hadde et enkelt interiør, har dagens Compact fått samme dashbord som de andre modellene i 3-serien og interiøret i sin helhet er vesentlig mer elegant og forseggjort enn i forrige generasjon. Førerplassen er praktisk innredet med nok smårom, men vi savner en kopp- eller flaskeholder.

Ergonomien er det ikke noe å utsette på. Med høyderegulering av førersetet, separat vinkeljustering av sitteputen og fireveis regulering av rattet vil de fleste finne en god kjørestilling. Sittekomforten kan bli bedre, også Compact har, som A3, litt vel fast setestopp. Vår testbil hadde sportsseter med kraftigere sidevanger enn originalsetene. Disse setene er også bredere mellom sidevangene. Er du smal over baken og ryggen er sidestøtten dårligere enn i Alfaen og Audien, mens de som fyller i setet sitter støtt og behagelig.

BMWen har uvanlig tung clutchpedal, så tung at det faktisk er verdt å vurdere om ikke automatgear er en fornuftig investering hvis bilkjøringen din stort sett skjer i byen eller inkluderer mye køkjøring. Gearskiftet er derimot lett og presist og alle hendler og brytere er delikate og samtidig robuste.

Plass er det nok av. Benplassen er bedre enn i de to konkurrentene både i for- og baksete. Også kupébredden bak klart større enn i Alfaen og Audien, men tre voksne sitter trangt likevel. Og det kreves en smule akrobatikk før en har kommet seg på plass i baksetet. BMW kunne gjerne spandert en forseteløsning som gir enklere adkomst til baksetet.

Bagasjeplassen er ikke imponerende, spesielt hvis vi tar bilens utvendige mål i betraktning, men får godkjent. BMW har lagt reservehjulet under bagasjeromgulvet. I motsetning til de to konkurrentene kan du ikke vippe frem sitteputen, men du får likevel flatt bagasjeromgulv når bakseteryggen vippes frem.

316ti føles tung og gedigen sammenlignet med Alfaen og Audien, en følelse den også tar med seg i svingene. Men samtidig er den lettkjørt. Styringen er presis og styreresponsen god, og der Audien og ikke minst Alfaen tenderer mot understyring har BMWen grep nok til kontant og sikker svingkjøring. På dårlig vei jobber hjulopphengene svært effektivt og svingstabiliteten påvirkes minimalt. Forskjellen til A3 er liten, men BMWen har mer grep og litt bedre stabilitet, i forhold til Alfaen er det to forskjellige verdener vi snakker om, i BMWens favør.

I unnamanøveren er det overstyringen som dominerer, og er litt mer merkbar enn i de to forhjulsdrevne bilene. Men den kontante styringen gjør BMWen enkel å håndtere og den føles like trygg som de to konkurrentene. Stabilitetskontroll er ikke standard i 316ti, men kan leveres mot et pristillegg på 6.325 kroner, og med tanke på norsk vinterføre er det en investering som kan anbefales. Mens Alfaen og Audien trengte 29 meter for å stoppe fra 80 km/t, stod 316ti stille etter 26,5 meter. 2,5 viktige metre og forskjellen i bremsekraft er merkbar.

Selv om ikke 1,8-literen er blant motorene med hardest trimmingsgrad, har den kraft nok. 1,8-literen har et fortrinn i form av 2 desiliter større sylindervolum, noe som gir nesten 20 prosent høyere dreiemoment enn Alfaens hardere trimmet 1,6-liter. BMW-motoren skiller seg fra konkurrentene ved at den har justering av ventilenes åpningstider og ventilløftet. Ventilløftet kan variere fra 0,3 til 11 mm og erstatter gasspjeldet. Gasspedalen styrer bare elektronikken, som i sin tur påvirker ventilenes løftemekanisme og dermed størrelsen på ventilenes løft.

Med riktig styringsprogram kan motorens potensiale utnyttes maksimalt ved alle turtall og belastninger for bedre dreiemoment og lavere bensinforbruk. Selv med 100 kg mer vekt enn Alfaen er BMWen like rask under akselerasjon og har like god trekkraft i bakkene og lavere bensinforbruk. En motor med mykere gange enn dette er det vanskelig å tenke seg fra en rekkefirer.

BMW 316ti er dyrest i dette selskapet, og selv om den har et påkostet utstyrspakke, mangler det noen utstyrsdetaljer for å matche Alfaen. Cruisekontrollen koster 5.478 kroner, kjørekomputeren 2.772 kroner og trepunktsbelte og hodestøtte på midtplassen i baksetet koster 869 kroner. 316ti er med nesten sammenlignbar utstyrspakke 16.200 kroner dyrere enn Alfa 147, og legger en til stabilitetskontrollen blir prisforskjellen 22.500 kroner.

FØRERPLASS = 10
Stor bedre enn dette kan det ikke gjøres, førermiljøet er funksjonelt og elegant, men vi savner en koppholder.
PLASS = 10
Compact har den rommeligste kupéen blant testbilene, men bagasjerommet kunne med fordel vært større.
KOMFORT = 10
316ti har sportslig fjæring, men likevel best fjæringskomfort og det behageligste lydnivået.
KJØREEGENSKAPER = 9
BMWen imponerer med fantastiske bremser, og gode kjøreegenskaper og med stabilitetskontroll som standard hadde det blitt en tier.
YTELSER OG FORBRUK = 10
1,8-literen er en nytelse og er sterk og akselerasjonsvillig samtidig som bensinforbruket er moderat.
PRIS OG UTSTYR = 8
Også 316ti har en lang utstyrsliste, men også den krever litt ekstrautstyr for å matche Alfa 147.

LES VIDERE:
- Alfa 147
- Audi A3
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS