-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW 318i
Det er ikke mulig å henge på Audien gjennom hårnålsvingene. Antispinnlampen lyser hissig når jeg forsøker å gi mer gass ut av hårnålsvingen, og motorkraften blir borte. I den litt løse snøen er det ikke mye feste å få, og en føler seg nesten litt maktesløs, men det hjelper ikke å slå av den elektroniske hjelpen heller, det er rett og slett ikke feste til bakhjulene og en får ta tiden til hjelp. Når svingene blir åpnere og underlaget stødigere, er det ikke noe problem å henge med Audien. Dunlopdekkene har godt feste på det hard snødekket og BMW-motoren har mer enn nok skyv. Kreftene kan doseres ut med større presisjon enn i både C180 og A4 1.8T.
Rekkefireren med det avanserte ventilsystemet har en nydelig gassrespons og svarer kontant. Motoren går stille, vesentlig stillere enn de to konkurrentenes, og bare ved full akselerasjon og turtall opp mot rødmerket, kommer lydnivået i nærheten av de andres. Vår testbil har en femtrinns automatkasse med mulighet for sekvensielt manuelt gearskift. I automatstilling sjalter den villig og kjapt når det er ønskelig, samtidig som den andre ganger utnytter motorens trekkraft på lave turtall. Ønsker du ekstra sportslig sjaltemønster, trekker du gearspaken et knepp til deg og gearkassen er i sportsinnstilling.
Med 200 Nm har BMWs toliter mer enn nok trekkraft på lave turtall, og 318i gir en helt annen kjøreopplevelse enn for eksempel 320i. BMWs toliters sekser måtte ha mye turtall for å gi skikkelig trekkraft og opplevdes derfor som litt masete. Slik oppleves ikke 318i, og vi har vel aldri opplevd en toliter med automatgear med så avslappet karakter som denne fireren. Likevel har den fraspark så det holder, samtidig som den også har moderat bensinforbruk.
BMWen har ikke samme kontante styrefølelsen og styreresponsen som A4. Men sammenligner vi ikke med A4, oppleves BMWens styring som både kontant og følsom. På dårlig vei kjenner du godt ujevnheter og spor i veibanen ved at det drar i rattet. Ikke så mye at det blir sjenerende og går ut over stabiliteten, men litt mer enn ventet. Stabilitetskontroll er ekstrautstyr i 318i, men vel verdt de 5700 kronene forhandleren forlanger.
I samkjøring med A4 Quattro har ikke 318i noe å stille opp med når det gjelder å ta seg fram på glatta, men den har likevel god fremkommelighet. Antispinnreguleringen fungerer effektivt og parerer ikke bare for litt for tung gassfot, den bidrar også i stor grad til den gode fremkommeligheten. Skulle du ha behov for litt mer aggressivt angrep av glatta, som for eksempel i løs snø, kan du bare slå av hele antispinnsystemet og ta kommandoen selv.
Under bremsing imponerer denne bilen. Bremsene tar med en gang du berører bremsepedalen og er akkurat passe følsomme til at du kan bremse på kanten til blokkering også på glatt vinterføre.
318i oppleves ikke som like sportslig som A4 1.8T, og har en tanke bedre fjæringskomfort. Men også her slipper skarpe ujevnheter som asfaltkanter og hull gjennom, og på dårlig vei blir det en del skumping og risting. Hjulopphengene jobber likevel stille, og sammen med god komfort over stor ujevnheter har BMWen den beste fjæringskomforten av de tre.
Støyen fra motoren er godt dempet, men det er en del hjulstøy, spesielt på grov asfalt, noe som kommer godt til uttrykk i vår støymåling i 50 og 80 km/t. På kjettingslitt is- og snødekke er den likevel mer stillegående enn A4, og på grunn av at støynivået er jevnere enn i både A4 og C180 oppleves det som behageligere enn i disse.
Denne bilen har et veldig nøkternt førermiljø. Alt er godt samlet, alle brytere er designet over samme lest og har samme funksjonsmåte. Du finner deg derfor raskt til rette i BMWens førersete. Instrumenteringen er oversiktlig og lettlest, og som i A4 er kjørekomputeren svært enkel å bruke og å lese. Klimaanlegget har ikke separat regulering for høyre og venstre side. Det er enkelt å betjene, og varmekapasiteten er veldig god,men evnen til å holde jevn temperatur kan bedres. Forsetene har tretrinns setevarmer som raskt gir varme.
Kjørestillingen er førsteklasses, men i likhet med A4 savner vi bedre støtte under lårene. Førersetet har høyderegulering som løfter setet mer i bakkant enn i forkant. Det ble derfor til at alle i testlaget senket setet maksimalt for å få god lårstøtte. Sidestøtten og korsryggstøtten er god, og med fireveis regulering av rattet og god avstand til fothviler og pedaler, finner de fleste en behagelig kjørestilling. Du sitter høyere enn i A4 og du har god oversikt både forover og til sidene. Sikten gjennom bakruten kan bli bedre, men er merkbart bedre enn i A4. Vidvinkelspeil på både venstre og høyre side er standard.
Lysutstyret er bra, men vi hadde nok lagt på de 4400 kronene som xenonlys koster. Med vanlige halogenlykter har 318i godt nærlys, fjernlyset har god rekkevidde, men litt dårlig spredning.
Plass er ikke noe problem i BMWs 3-serie. Sjåføren har rikelig reguleringsmulighet av førersetet, og benplassen i baksetet er bedre enn i de to konkurrentene. Baksetet er, som det er i de to konkurrentene også, bare tiltenkt to passasjerer, det blir litt trangt til tre. Takhøyden er litt lavere enn i C180,men tilstrekkelig.
Bagasjerommet er rommelig, men vi savner delt nedfellbar bakseterygg, den koster 4600 kroner. Vår testbil hadde en praktisk skipose i bakseteryggen, den koster 2.300 kroner, og er inkludert hvis du bestiller nedfellbar bakseterygg.
Sammenlignet med A4 og C180 virker BMWen nøktern og traust, og designmessig virker den litt satt. Detaljfinishen og kvaliteten gir derimot et meget godt inntrykk. Når det gjelder motor og gearkasse er 318i vesentlig bedre enn konkurrentene. Når du kommer fra A4 eller C180, oppleves BMWs toliter som utrolig smidig og stillegående. Og det er ingen ulempe at den også er sterk og akselerasjonsvillig. Bedre motor enn dette finner du ikke mellomklassen i dag.
FØRERPLASS = 10
BMWens førerplass er førsteklasses når det gjelder orden, men kan virke litt kjedelig. Vi savner vinkeljustering av førersetet.
PLASS = 10
318i er ikke blant de største i klassen, men har bedre bakseteplass enn de to konkurrentene i denne testen. Bagasjerommet er rommelig, uten å imponere.
KOMFORT = 10
BMWens motor gjør den store forskjellen. Her er det ingen sjenerende motorlyd, og støynivået er jevnere enn i A4 og C180. Fjæringen er fast uten å bli for stumpete.
KJØREEGENSKAPER = 8
Styrefølelsen kan bli bedre, men resten er det bare stabilitetskontroll som kan forbedre. 318i er nydelig å kjøre, også på vinterføre.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Den har den klart beste motoren, med nydelig gassrespons, masse trekkraft og et gunstig bensinforbruk.
PRIS OG UTSTYR = 9
318i har et nøkternt utstyrs nivå og stabilitetskontroll burde vært standard for å matche A4 og C180.
Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Audi A4
- Mercedes C180
- Konklusjon- Priser og tekniske data