-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW 318i
BMW 318i har til tross for navnet ingen 1,8-liter under panseret, men en 1,9-liter med beskjedne 118 hk. For lite til å utfordre A4s 130-hesters 2-liter, skulle en tro. Men BMWs motorer skal en ikke avskrive bare på grunn av at effekten på papiret er moderat. Med variable ventiltider har BMW her en motor som selv med moderat trimmingsgrad er utrolig trekkvillig på lave turtall. Dessuten svarer denne motoren kvikt på gassfotens bevegelser og holder unna for den sterkere Audi-motoren ved akselerasjon i fjerde- og femtegear.
Et av BMW-motorens sterkeste kort i forhold til Audis 2-liter, er at den har så utrolig mye behageligere gange, og det uten hjelp av balanseaksler. Mindre vibrasjoner gir mindre resonansestøy, men også den mekaniske støyen er beskjeden. Mens en kald Audimotor gir assosiasjoner til en dieselmotor, maler BMW-motoren som en kosete katt. Denne motoren kan du faktisk glemme i tredjegear, motorstøy er ikke noe tema. Med bedre trekkraft i de to lengste gearene arbeider BMW-motoren uanstrengt og krever lite bruk av gearspaken.
Skulle du ha behov for litt ekstra skyv, er det lett tilgjengelig; 318i har en nydelig gearkasse med et robust og lett gearskift. Ved at du kan utnytte femtegearet mye, blir også bensinforbruket moderat og i vår test var BMWen overbevisende mye mer økonomisk. Overraskende fordi på papiret er forskjellen mellom de to liten. 15 kg vektdifferanse er neppe nok til å gi 7% lavere bensinforbruk.
Bakhjulsdrift har tradisjonelt et handikap i forhold til forhjulsdrift når det gjelder fremkommelighet. Det gjelder fortsatt, selv om antispinnregulering har redusert forskjellen. Det var spesielt ved igangsetting fra stillestående BMWen hadde problemer med å komme i gang. Er du litt uheldig slik at begge bakhjulene spinner, hjelper selv ikke den beste antispinnregulering. Ved et par anledninger ble BMWen stående mens Audien greide å tygge seg frem.
Er du først i siget, er forskjellen mellom for- og bakhjulsdrift overraskende liten, men så er da også BMWs antispinnregulering den beste på markedet for tiden. Den reagerer så kjapt at du nesten ikke merker de små slengerne som tillates, før elektronikken griper inn. Dermed har en både god fremkommelighet og ikke minst god stabilitet. Overstyring er ikke noe problem, og BMWen føles faktisk like trygg på vinterføre som Audien med stabilitetskontroll. BMWen kan også understyre, men det er overstyringen som dominerer. For å matche A4 bør 318i også ha stabilitetskontroll, og merprisen er bare 8.200 kroner!
BMW har lenge vært i en klasse for seg når det gjelder kombinasjonen kjøreegenskaper og komfort. Det er de fortsatt, den nye A4en er ikke på langt nær så behagelig og stabil på dårlig vei, og svingkjøring takler 318i vesentlig mer elegant enn Audien. Nydelig balansert styring og alanse gjør at den er utrolig sporsikker. Gir du den passe gass ut av svingene, er det som om den kryper nedpå asfalten og føler det minste vink fra sjåføren. A4 er bra, men på dette området er BMW fortsatt best.
Men også BMWen har svakheter, og en av dem er sporing. På piggslitte veier er den uroligere enn Audien selv med original dekkdimensjon. Den stikker ikke slik vi har opplevd at 3-seriebiler med brede dekk gjør, den smyger seg ut av kurs og må gjetes mer enn Audien.
Fjæringskomforten er merkbart bedre i 318i. Den flyter behageligere over de store ujevnhetene og takler også de mindre ujevnhetene bedre. I likhet med Audi har også BMW greid å dempe støyen fra hjulopphengene godt. Hjulstøyen var derimot vesentlig høyere i vår 318i enn i A4. Noe av grunnen til det ligger i dekkvalget. Vi har også tidligere erfart at Dunlop Graspic-dekkene støyer mer enn for eksempel Continental VikingContact som vår A4 var utstyrt med. Vi har også ved tidligere tester av 3-seriebiler erfart at de ikke er blant de mest stillegående på grov asfalt, og 318i blir nok ikke like stillegående som A4 selv om den får mer stillegående dekk.
Vår 318i hadde et mørkt interiør, og hadde nok tjent på lysere farger i konkurransen med det lyse A4-interiøret. Sammenlignet med Audien blir BMW-interiøret vel nøkternt, noe blant annet instrumentene bidrar til. Vi savner litt mer plass til småsaker, og en eller to koppholdere forventer vi å finne i en bil i dag.
Fireveis regulering av rattet er standard, og skulle vi anbefale noe ekstrautstyr i tillegg til stabilitetskontoll, må det være sportsetene i vår testbil. Nydelig sittekomfort som følge av førsteklasses lår- og sidestøtte. Sitteputen har regulerbar lengde og vinkel og hele setet har høyderegulering. Bedre kan det ikke bli.
Plassen er det ikke noe å utsette på. Her har både for- og baksetepassasjerer meget god plass. Bagasjerommet er ikke like rommelig som i Audien, først og fremst på grunn av formen. På det smaleste er det 23 cm smalere enn A4s bagasjerom. Skiluke er standard, og vil du ha nedfellbar bakseterygg, koster det 8.050 kroner.
Radioen i vår testbil er standard, det samme er seks kollisjonsputer, tre trepunktsbelter i baksetet, fjernstyrt sentrallås, elektriske vindusheiser på fordørene, oppvarmede forseter og lyktespylere. Sportsetene koster 5.650 kroner, mens Xenon-lyktene koster 4.440 kroner. Klimaanlegg er standard, men vil du ha automatisk regulering koster det 5.050 kroner.
Skal vi utstyre en 318i på samme nivå som en basis A4 2.0, koster BMWen 336.300 kroner, 27.100 kroner mer enn A4. Stabilitetskontroll til 8.200, nedfellbar bakseterygg til 8.050 kroner og automatisk klimaanlegg drar opp prisen.
BMW var en periode på vei mot nye og lettere plastkvaliteter, men har snudd og nå er kvalitetsfølelsen der den skal være. Vår 318i ga et overbevisende robust inntrykk, og som du ser av prisen bør den det.
FØRERPLASS = 10
Førsteklasses ergonomi og sittekomfort og god plass, men flere smårom og et par koppholdere hadde gjort seg.
PLASS = 10
God plass både foran og bak, spesielt benplassen bak er god. Bagasjerommet er ikke like lett å utnytt som i A4.
KOMFORT = 9
Meget god fjæringskomfort og nydelig motorgange, men hjulstøyen er litt for påtrengende.
KJØREEGENSKAPER = 9
Nydelig kjørefølelse og nydelig balanse. Litt følsom for sporete vei og matcher ikke A4 helt når det gjelder fremkommelighet.
YTELSE OG FORBRUK = 10
1,9-literen er trekk- og akselerasjonsvillig, går stille og har et moderat bensinforbruk. Er dessuten nøysom.
PRIS OG UTSTYR = 8
God inngangspris, men mangler litt utstyr for å komme på nivå med A4, blant annet savner vi stabilitetskontroll.
LES VIDERE:
- Audi A4
- Konklusjon
- Priser og tekniske data