BMW 320i
BMW 320i
BMW 320i
BMW 320i
BMW 320i
BMW 320i
BMW 320i

BMW 320i

BMW 320i i dagens utgave kom på markedet i 2005, og vi hadde den med i test den gang mot Audi A4, Mercedes C-Klasse og Volvo S40 – hvor den ble testvinner.

Publisert Sist oppdatert

Innledning

Det handler om femte generasjon av 3-serie, 5 cm lenger utvendig og med 3,5 cm større akselavstand enn forgjengeren. Disse centimeterne nyter benplassen i baksetet godt av, og når det gjelder kupéplass er BMW best i dette laget. Bagasjerommet har brukbart volum, men er ikke så lett å utnytte effektivt på grunn av en upraktisk form.

Motoren er den velkjente 150-hesteren, som i og for seg gjør en meget god jobb, men den kommer til kort i dette selskapet når det gjelder dreiemoment. I praksis gir dette seg merkbart utslag i lavere turtall, spesielt ved akselerasjon fra 70 til 100 km/t i femtegear, hvor den nærmest ble frakjørt av de to sterkere konkurrentene med automatgear.

Som vi erfarer i vår andre test i denne utgaven av Bil, hvor den nye BMW 325 cabriolet er med, er de vellykkede kjøreegenskapene et resultat av samvirkningen mellom hjuloppheng, fjæring, styring, motor og transmisjon – et inntrykk som ikke svekkes i særlig grad selv om vi her har en motor som er et nummer mindre samtidig som fraværet av Active Steering (som vil koste 14.400 kroner ekstra) gir en litt annen styrekarakteristikk. Styringen er fast og presis, ikke spesielt kontant, men gir en fin styrefølelse.

Testbilen står ikke på en utpreget sportslig hjuldimensjon, og det betyr i praksis fin balanse mellom det komfortable og det sportslige, både når svingene kommer tett og når skarpe tverrskjøter passeres.

Hjulopphenget absorberer fillete asfalt på en behagelig måte, samtidig som hjulene beholder grepet. På motorvei er bilen meget stabil og påvirkes lite av sidevind.

Førermiljøet i vår testbil er lysere enn hva vi vanligvis finner i 3-serie, på grunn av valget av interiørfarge, og det gir dermed et luftigere preg. Interiøret er ellers det velkjente og velprøvde, med god oversikt og logisk plassering av brytere og hendler.

Sittekomforten er blant de bedre i klassen, med seter som gir meget god sidestøtte til rygg og lår, og med en bred fothviler for venstrefoten. BMWs smarte forlengelse av sitteputen bidrar også til bedre lårstøtte enn hos de fleste konkurrentene.

Ingen av de tre testbilene viser seg å være spesielt støysvake, men BMW 320i har likevel alt i alt det laveste støynivået. To desibel lavere lyd i både 50 og 80 km/t er merkbart for det menneskelige øret.

FØRERMILJØ 9
Kompakt, intimt førermiljø. Gode seter og fin ergonomi.
PLASS 7
Rommelig kupé på papiret, best benplass. Bagasjevolum på det jevne, men upraktisk utforming.
KOMFORT 7
Grei balanse mellom sportslighet og komfort, behagelig støybilde.
PÅ VEIEN 9
Kompetent hjuloppheng, fin styrefølelse. Vellykket balanse i kjøreegenskapene.
MOTOR/FORBRUK 7
Svakeste motoren, men ingen sinke. Lavest forbruk.
SIKKERHET 10
Fem NCAP-stjerner i kollisjonstesten, og fire for barnesikkerhet.
PRIS 8
Gunstig basispris, motoren gir lave avgifter. Full pakke drar opp prisen.
TOTALT 57

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Lexus IS250
- Mercedes-Benz C200 K - Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS