Konklusjon

Publisert

Testen

Det har ikke manglet på grunner til å vrake diesel til fordel for bensin, men nå er det på tide å kaste fordommene over bord for godt. Litt dieselknakking på tomgang og på lave turtall er til å leve med når forbruket reduseres med mellom 20 og 30 prosent og man i tillegg også får bedre komfort og motorer som er sterkere i de situasjonene du har mest bruk for ekstra fraspark.

Vårt testlag er ikke i tvil; både 320 d og C 200 CDI er et bedre valg enn sine bensindrevne søsken C 200 Kompressor og 320i. Vi får ta et lite forbehold når det gjelder 320i med 170 hester, men heller ikke den matcher dieselmotorens dreiemoment på lave turtall.

Det er faktisk vanskeligere å velge mellom C-Klasse og 3-serie enn mellom bensin og diesel. C-Klasse gir et litt rommeligere inntrykk enn 3-serie, uten at det kommer til uttrykk i form av bedre kupéplass, men den har litt større bagasjerom enn BMWen. Når det gjelder kjøreegenskaper er CKlasse et lite strå vassere, mens 3-serie faktisk oppleves som den mest sportslige. På dårlig vei oppleves 3-serie som mest robust. Det at du hører hjulopphengene bedre i C-Klasse, gjør at den gir et litt billigere inntrykk.

Uansett hvilken bil du velger av disse fire, får du en fantastisk mellomklassebil. Skal vi først gjøre et valg, blir vår rangering som følger; 320d for en fantastisk motor kombinert med gunstig forbruk og en meget god pris, C 220 CDI for en nydelig motor og gunstig drivstofforbruk, 320i for en silkemyk motor og C 200 Kompressor kommer sist ganske enkelt fordi dens rekkefirer gir et billigere inntrykk en BMWs sekser.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS