BMW 3-serie Coupé

Coupé-utgaven av den minste BMWserien er blitt en finslipt kjøremaskin, lavere, lengre og bredere enn sedanen.

Publisert

3-serie Coupé
3-serie Coupé

Først publisert i BIL 4 - 1999.

62 år etter at BMW kom med sin første coupé, BMW 327 i 1937, er det klart for 3-serie coupé av 1999-årgang. Bilen lanseres i Norge 6. mai, og først ut er 323 Ci og 328 Ci, begge med rekkeseksere. De to minste motorene i coupé-serien, 320 og 318, følger i henholdsvis juni og oktober. Prisene er enkle å huske: Sedan pluss 10.000 kroner.

Bortsett fra at det mangler to dører, er det tilsynelatende liten forskjell mellom coupé og sedan. Under karosseriet er det stort sett samme teknikk, men todørsutgaven har faktisk ingen karosseriplater felles med sedanen. Utvendig er det bare dørhåndtakene og markeringslysene på siden som er felles. Grunnen er først og fremst at coupéen er hele 46 mm lavere enn sedanen, fordelt på 28 mm lavere tak – som gjør at frontruten er mer skråstilt – og 18 mm lavere hjuloppheng. Resultatet er at den fremstår mer sportslig, men også mer elegant enn sedanen. I lengden er coupéen strukket 1,7 cm, mens den har lagt seg ut 1,8 cm i bredden. Baklysene er også bredere enn på sedanen.

At coupéen er senket så mye, betyr ikke at den innvendige takhøyden er tilsvarende dårlig. Forsetene er også senket 10 mm i forhold til sedanen. Erfaringen etter vårt første møte med coupéen, er at takhøyden i forsetet er fullgod for personer opp til 188 cm, mens det i baksetet ikke er takhøyde for personer over 185 cm. I baksetet er det ellers absolutt brukbar benplass, men den ene centimeteren som er kappet av stolbena gjør det litt trangt til føttene under setet foran.

Krefter nok
Det er viktig å være klar over at BMWs modellbetegnelser kan være misvisende når det gjelder motorvolum. Mens 328 Ci har en 2,8-liter under panseret, skjuler det seg en 2,5-liter bak 323-betegnelsen.

Under den europeiske introduksjonen i mars fikk vi anledning til å prøve begge motorene på svingete veier i åsene ovenfor spanske Malaga. Selv den "tregeste " av de to er så rask at den akselererer fra null til hundre på åtte sekunder blank med manuell gearkasse, ett sekund mer med automatkasse. Begge motorene har en forholdsvis flat dreiemomentkurve med toppunkt ved 3.500 o/min, men med over 90% av det maksimale mellom 2.500 og 5.500 o/min. Det er derfor ikke nødvendig å jobbe mye med gearspaken for å holde jevn flyt i kjøringen selv når svingene kommer tett.

Er den største motoren verdt en merpris på nærmere 80.000 kroner? Ja, hvis status er viktig er selvfølgelig 328-merket på bakluka verdt hver krone. Kjøremessig er forskjellen mellom de to motorene merkbar, men ikke stor. BMW 323 Ci har både krefter og bunndrag i overflod til å gi den gode kjørefølelsen – det lille kicket de fleste søker når de legger penger i en sportslig kjøremaskin på dette nivået.

God støydemping
Coupéen virker meget godt støydempet selv om de forholdsvis brede dekkene ga fra seg noe romlestøy på grov asfalt. Et eksempel på arbeidet som er nedlagt for å redusere støyen mest mulig, er de fem små "vortene" på oversiden av speilhuset på hver side. De skal redusere vindstøyen. Motorene viste seg å være så godt støydempet at vi måtte kaste jevnlige blikk på turtelleren, for lydnivået ga ingen signaler om at turtallet dro seg forbi seks tusen omdreininger.

Er så en coupé bare en bil med færre dører til en høyere pris? Her i 3-serien betyr merprisen på 10.000 kroner at du får et sportslig avstemt understell som løfter 3-seriens gode kjøreegenskaper ytterligere et hakk. Hvis du ønsker det, kan 16-tommers felger byttes ut med 18-tommers, noe som gir bilen enda sterkere sportslig preg.

DETTE ER BMW 3-SERIE COUPÉ:

Lengde: 448,8 cm. Bredde: 175,7 cm. Høyde: 136,9 cm. Akselavstand: 272,5 cm. Bagasjevolum: 410 l. (VDA).
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS