-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW 318d Touring
Med den nøysomme toliteren er 318d en meget attraktiv sparebøsse.
Først publisert i BIL 9 - 2003.
Motorstøy er ikke noe tema her – BMWs dieselfirer jobber stille og uanstrengt i bakkene. Selv når jeg trenger litt ekstra overskudd for å komme forbi et par bobiler som sliter seg opp bakkene kan jeg la femtegearet ligge inne. 320d har 50 Nm lavere dreiemoment enn samme motor i 320d, men på landeveien er det knapt nok merkbart, selv når bilen er godt lastet. I byen og når du trenger litt ekstra pulver fra lave hastigheter er derimot forskjellen merkbar – forskjellen på 318ds 11,0 til 320ds 9,2 sekunder fra 0 til 100 km/t kan du ikke unngå å legge merke til.
318d er ingen sprinter og liker seg best når den får strekke ut. Og det er nå drøyt 60 mil siden turen startet og tanken ble fylt opp. Fortsatt er det lenge til det er behov for fylling av drivstoff. 0,47 l/mil viser forbruksmåleren. Det betyr at jeg kan kjøre enda 600 km før jeg trenger å tenke på å finne en bensinstasjon.
Støydempingen er nemlig vesentlig bedre enn i bensinutgavene i 3-serien, noe som bidrar til at støynivået fra hjul og vei også er veldig behagelig. Som langtursbil er denne perfekt. Førerplassen er som vi er vant til i 3-serien; ergonomisk korrekt, funksjonell og med elegant linjeføring. Metalldekoren på dashbordet er nydelig og gir bilen et moderne preg. Sittekomforten er god både foran og bak, og selv om Touring ikke kan konkurrere med de rommeligste mellomklassebilene når det gjelder bagasjekapasitet er bagasjerommet stort nok, og sammen med en enkel og robust bakseteløsning er fleksibiliteten god.
318d Touring er ingen billigbil, og med litt ekstrautstyr er prisen fort oppe på 400.000 kroner. Men i utgangspunktet er utstyrsnivået godt, men sidekollisjonsputer bak, kjørekomputer og klimaautomatikk er tilleggsutstyr som det er naturlig å vurdere.
BMW 318d Touring:
Motor: 4-sylindret. Turbo m/ladeluftkjøler. Sylindervolum: 1995 ccm. Effekt: 85 kW (115 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 280 Nm v/1750 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 5M.
Dekk: 195/65HR15.
Mål: Lengde: 447,8 cm. Bredde: 173,9 cm. Høyde: 140,9 cm. Akselavstand: 272,5 cm. Sporvidde f/b: 147,1/148,3 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1555 kg. Tillatt totalvekt: 1980 kg. Maks vogntogvekt: 3655 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 435/1345 liter (VDA).
Tankvolum: 63 liter.
Aks. 0 – 100: 11,0 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk bykjøring: 0,78 l/mil
Forbruk landevei: 0,47 l/mil
Forbruk snitt: 0,76 l/mil
CO2-utslipp: 185 g/km
Pris: kr. 344.900,-
Forbruk i følge 99100/EU.