-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW 330d xDrive Touring
Syvende generasjon BMW 3-serie er på veien. Vi har kjørt den mest familievennlige utgaven, Touring, med kraftig dieselmotor.
Selv om du aldri er i tvil om at dette er en 3-serie Touring, så er den ny tvers igjennom. Selvsagt er kvalitetene og egenskapene BMW-tilhengere setter så stor pris på til stede i rikelig monn.
Mer plass, flere praktiske egenskaper, alt du ønsker av ny teknologi og kjøreglede pakket inn i relativt kompakte mål.
Les prøvekjøring av 3-serie sedan fra bladet BIL
BMW var først ute av premium-produsentene da de kastet seg inn i denne nisjen for mer enn tre tiår siden, og de fikk være alene frem til de tyske erkerivalene fulgte etter på midten av 90-tallet.
I dag må vi i tillegg til A-Klasse og A4 stasjonsvogner også regne V60 som en direkte utfordrer, samt enkelte nisjemodeller.
Mer plass
Sammenlignet med forgjengeren har nye 3-serie Touring vokst i alle retninger. Lengden er økt med 76 millimeter, bredden med 16 mm og høyden med 8 mm samtidig som akselavstanden er strukket med 41 mm.
Legg til økt sporvidde samt BMWs sedvanlige 50:50 vektfordeling mellom akslene, så har du oppskriften på en kjøreglad stasjonsvogn.
Økt komfort
Nye seter sørger for komfort på lange turer samtidig som du har god sidestøtte ved aktiv kjøring på svingete landevei. Det tykke, skinnkledde sportsrattet har rikelig med justeringsmuligheter slik at både store og små sjåfører lett finner seg til rette.
Baksetepassasjerene nyter godt av ekstra benplass, og ifølge BMW er det plass til tre barneseter, hvorav de to ytterste med Isofix festeanordninger.
Automatisk åpning av bakluken er standard på 3-serie Touring, og som vanlig på 3-serie Touring kan vinduet i bakluken åpnes separat når du skal legge inn mindre gjenstander.
Bensin og diesel
Ved høstens lansering står tre bensinmotorer og tre dieselmotorer på programmet. M340i xDrive er toppmodellen med rekkesekser på 374 hestekrefter, men det kommer også mer moderate alternativ som de firesylindrede 320i og 330i med henholdsvis 184 og 258 hk.
Toppmodellen med dieselmotor er 330d med 265 hk som vi kjørte under den internasjonale presselanseringen. 320d med 190 hk og 318d med 150 hk er bedre tilpasset det norske avgiftssystemet.
Sett med norske øyne er det mest spennende at 3-serie Touring fra 2020 for første gang kommer som ladbar hybrid med tilsvarende drivlinje som nå kommer i sedanen 330e.
Nye 3-serie Touring har en balanse mellom sportslighet og komfort som få, om noen, konkurrenter kan matche. Ønsker du å fremheve de dynamiske egenskapene kan du bestille bilen med M Sport chassis som reduserer bakkeklaringen med 10 mm.
BMW-kunder er nok mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skille seg ut med hensyn til individualisering av design og utstyr. Derfor tilbyr BMW 3-serien i fire ulike varianter i tillegg til at kunden kan velge mellom en rekke farger og interiørdesign og bla i en rikholdig utstyrskatalog.
Sporty milsluker
Under den internasjonale presselanseringen i München kjørte vi en velutstyrt BMW 330d xDrive Touring med sportsautomat.
330d er en milsluker med høy komfort og eksemplarisk støydemping. Selv i hastigheter godt over 200 km/t på tysk Autobahn er verken motor- eller hjulstøy på noe vis plagsom. Samtidig er bilen leken nok når du utfordrer den ved å velge sportsprogrammet.
Noen vil nok oppfatte at de sportslige egenskapene gjør bilen for stiv. I så fall bør man styre unna det adaptive M-chassiset som testbilen var utstyrt med og nøye seg med mer moderat felgdimensjon enn 18-tommere.
Rekkesekseren leverer krefter og dreiemoment i overflod og vil neppe ha problemer med å dra en tilhenger på 1800 kg som den er klassifisert for. Legg til en girkasse som skifter så mykt at du knapt legger merke til det, og du har utvilsomt en av de aller beste stasjonsvognene i segmentet.
Plug-in
Vi har prøvekjørt BMW 3-serie sedan tidligere, men i München fikk vi vårt første møte med nye 330e, den ladbare hybriden som over 70 prosent av 3-seriekundene valgte i fjor. Og det til tross for at den kun ble levert som sedan med bakhjulsdrift.
Men det blir det endring på fra neste år – da finner den populære drivlinjen for første gang også veien til 3-serie Touring.
Økt elektrisk rekkevidde på inntil 55 kilometer etter den strengere WLTP-målemetoden vil for mange dekke det daglige kjørebehovet. Her får du en bil med samlet effekt på 292 hestekrefter og et dreiemoment på 420 Newtonmeter.
Du må imidlertid klare deg med litt mindre bagasjerom, og nøye deg med drift på bakhjulene. Sannsynligvis er sistnevnte et problem som løses i overskuelig fremtid – den ladbare 5-serien kan allerede leveres med xDrive.
Motor: | 6-syl. turbo dieselmotor, 2993 ccm |
Effekt: | 195 kW (265 hk) v/4000 o/min. |
Dreiemoment: | 580 Nm v/1750-2750 o/min. |
Mål LxBxH: | 471 x 183 x 145 cm |
Akselavstand: | 285,1 cm |
Bakkeklaring: | 135 mm |
Egenvekt m/fører: | 1820 kg |
Tillatt totalvekt: | 2350 kg |
Maks hengervekt: | 1800 kg |
Bagasjerom: | 500-1510 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 5,4 sek. |
Toppfart: | 250 km/t |
Snittforbruk (WLTP): | 0,61 l/mil |
CO2: | 162 g/km |
Pris fra: | kr. 670.000 |