BMW M3 CSL - Foredlet av Hartge

Mange drømmer om en BMW M3, noen våger å drømme om den råere M3 CSL. Og så er det noen som bare skal overgå alt. Tuning-ekspert Hartge er rett adresse for de.

Publisert Sist oppdatert

M3 CSL
M3 CSL

Først publisert i BIL 5 - 2005.

M3 er en levende legende som man ikke kommer utenom i seriøse sportsbil-diskusjoner. Den første BMW 3-serie som fikk en M3-versjon var E30 i 1985, da med 2,3-liters rekkefirer som ga 200 hk. Etter hvert kom BMW med heftigere varianter av denne, som for eksempel Sport Evolution med 238 hk. Andre generasjon M3, basert på E36-serien, kom i 1992 med treliters rekkesekser under panseret. Nå var effekten oppe i 286 hk standard, men den hadde et snillere utseende.

Da E46 kom i M-versjon i 2000 hadde den fått et motorvolum på 3246 ccm, og ytelsen var oppe i hele 343 hk. Nok for de fleste, skulle man tro. Og som de foregående M3 fikk denne omtrent stående applaus fra bilpresse verden over. Dette var en bil som passet like godt til å pendle komfortabelt frem og tilbake mellom europeiske storbyer på autobahn, som til virkelig skarp kjøring på lukkede baner.

CSL
Men for å tilfredsstille de som aldri blir fornøyd bestemte BMWs M-Sport avdeling at det måtte lages en mer “hardcore versjon også. Og i 2003 kunne BMW M3 CSL presenteres, med 17 ekstra hester lirket ut av motoren, men enda viktigere var den 180 kilo lavere vekta. CSL står for
Coupé Sport Leichtbau (lettbygg), og har røtter tilbake til 70-tallets 3.0 CSL.

For å få få vekta ned i imponerende 1385 kilo hadde M-Sport byttet ut panseret, bakluka, dørene og faktisk også selve taket, med deler i det lette materialet karbon. En nydelig touch er at de lot være å lakkere over taket, så det utstråler den rette racing-look’en. Videre fjernet de luksus som klimaanlegg, CD-spiller, elektriske vinduer og skinnseter. Her kom det inn bøtteseter med minimal komfort.

Resultatet var en dønn seriøs racingbil som kunne gjøre unna en runde på Nürburgrings drøyt to mil lange Nordschleife på under 8 minutter. Effekt per tonn er 260 hk, eller 3,85 kilo per hk – svært sterke tall for en gatebil. En avansert sekvensiell gearkasse, kalt SMG-II, sørger for akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på 4,9 sekunder. Optimalt skifter den gear på 0,08 sekunder, men da går det brutalt for seg.

Den tyske tuning-eksperten Hartge liker å sprenge grenser, så de tok for seg CSL’en til foredling. Gjennom trimming kan de oppnå opptil 418 hk fra motoren, et formidabelt løft. Og dermed kan man sette på plass igjen det man måtte savne av komfort-utstyr, som elektriske vinduer og skinnseter, CD-spiller og navigasjon, og klimaanlegg, uten at bilen blir noen sinke for det.

Herlig, heftig Hartge
Vi fikk henda på det eneste eksemplaret av Hartge M3 CSL i Norge, og kommer aldri til å glemme den dagen. Med store 19-tommers dekk på BBS-felger, en sensuell bul midt på panseret, karbonleppe på frontspoileren og det grå-sorte karbontaket var den som en fristerinne som lokket til lek. Motorlyden er ubeskrivelig brutal og får nakkehårene til å reise seg på enhver. Heldigvis er det et stykke frem til frontruta, for det vokser horn ut av panna når man tramper hardt på gasspedalen...

En M3 er ikke bare en fenomenal rettfrem maskin – den sitter også som støpt i svingene. Man kjenner aldri at det er noe krengning, men man kan absolutt nyte at hekken trykker seg ned mot asfalten under akselerasjon. Herlig, rett og slett.

Vi tok med måleutstyret for å sjekke hva den er god for i akselerasjon, men fikk litt problemer da satelittmottakeren skulle festes på taket. Vanligvis klaskes den på taket med magnet, men her er jo både taket, panseret og bakluka i karbon – som selvfølgelig ikke er magnetisk.

Med litt teip får vi festet den, og legger ut på testbanen. Med vinterdekk og langt fra optimal temperatur oppnår vi 0-80 nederst på 4-tallet, 0-100 nederst på 5-tallet. 80-120 tar kun 3,3 sekunder, mens bremselengden fra 80 km/t til full stopp er 25,8 meter. Med varme sommerdekk og litt mer trening med SMG-gearet ville nok langt lavere tall vært mulig, med Launch Control som røsker godt i transmisjonen.

BMW M3 CSL
• Seks-sylindret rekkemotor med 24-ventilers topp og doble overliggende kamaksler, 3246 ccm
• 360 hk v/7900 o/min. 370 Nm v/ 4900 o/min.
• 345 mm ventilerte skivebremser foran, 328 mm bak
• 1385 kg egenvekt
• 235/35ZR19 dekk foran og 265/30ZR19 dekk bak
• Hartge M3 CSL har 245/30ZR20 foran, 285/25ZR20 bak
• 0-100 km/t på 4,9 sekunder, 0-200 km/t på 16,8 sekunder

Powered by Labrador CMS