-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Crossover på fransk
I den grad uttrykket crossover kan beskrive en bil, er det få biler hvor det passer bedre enn på Peugeot 3008.
Så er det klart for Peugeot 3008, en modell som debuterte som konsept på Paris-utstillingen sist høst under navnet Prologue.
Peugeot 3008 er litt flerbruksbil, litt stasjonsvogn og litt SUV. Riktignok er SUV-elementet forholdsvis beskjedent, for det er bare i karosseriformen at den kan minne om en SUV, den leveres nemlig ikke med firehjulsdrift – ikke før hybriden er klar.
Med sin lengde på 436,5 cm ligger 3008 et hakk under 308 SW i utvendig størrelse. Bagasjerommet er derimot mer ”på talefot”, for mens 308 SW har et volum på 470 liter, byr 3008 på et fleksibelt volum mellom 432 og 512 liter. I tillegg finnes det et ”skjult” rom under gulvet foran hvert av baksetene.
Gedigen midtkonsoll
Førermiljøet gir et inntrykk av å tilhøre en større bil, noe som understrekes av en gedigen midtkonsoll. Kvalitetsinntrykket er meget godt, samtidig som oversikten over instrumenter, knapper og brytere er god.
Hvis du har valgt ”head-up-display” som ekstrautstyr (14.900 kroner inkludert avstandsvarsling og 17-tommers alufelger), er det riktignok i overkant antall knapper å holde rede på, for med denne funksjonen følger det tre knapper ekstra.
Her i landet får du to valgmuligheter når det gjelder utstyrsnivå, enten Premium eller Premium Pack. Det vil si at basis- og toppnivået, altså Comfort og Féline, er kuttet ut.
Prisene starter på 272.900 kroner for 1.6 bensinmotor med 120 hk, mens dieseldrikkerne starter på 275.900 kroner med den velkjente 1.6 HDi med 109 hk. Kombinasjonen EMG-gear og dieselmotor starter på 281.900, men vil du ha vanlig automatkasse må du opp på 2.0 HDi med 163 hk, og da spretter prisen opp i overkant av 400.000.
Tre støtdempere bak
Peugeot har tatt høyde for, bokstavelig talt, at karosseriformen gir et så vidt mye høyere tyngdepunkt at kjøreegenskapene påvirkes i retning av mer krengning. Derfor er de største motorene kombinert med det nye Dynamic Rolling Control System.
Dette er et passivt system med en gassfylt tredje støtdemper liggende midt på bakakselen, og den er hydraulisk knyttet sammen med de to vanlige bakre støtdemperne. Dermed skal bilen få bedre stabilitet og høyere komfort, ikke bare under frisk kjøring på svingete landevei, men også rundt 90 graders hjørner i byen.
Hos forhandler i juni
De første bilene kommer på norske skilter i begynnelsen av juni, og de første kundene får sine biler i august. I år regner Bertel O. Steen med at 800-900 biler kommer på veien, mens salgsmålet for 2010 er 2000 biler.
For Peugeots del får vi håpe at 3008 bryter trenden: Så langt har ikke firesiffers betegnelser hatt noen stor suksess. I hvert fall ikke 1007, og 4007 kan heller ikke kalles en lysende stjerne på salgsstatistikken.
4WD-hybrid
Tidlig i 2011 blir 3008 den første bilmodellen fra PSA-gruppen som blir drevet av hybridteknologi. Under navnet HYbrid4 vil den drives av en dieselmotor på forhjulene, mens en el-motor plassert under bagasjerommet vil drive bakhjulene.
Med en samlet ytelse på 200 hk vil den ha et forbruk på 0,41 l/mil ved blandet kjøring, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 109 g/km. Ikke dårlig til å være en firehjulstrekker.
Allerede for tre år siden kjørte vi prototyper med dette hybrid-systemet
Konkurrenter: Nissan Qashqai, VW Touran, Toyota Verso, Citroën C4 Picasso.
+
Kompakt og rommelig familiebil med brukbart utstyrsnivå.
–
Meget bred C-stolpe gir dårlig sikt ved rygging.
Motor: | 4-syl. rekkediesel, 1560 ccm. |
Effekt: | 80 kW (109 hk) v/ 4000 o/min. |
Mål: | 437 x 184 x 164 cm. (LxBxH) |
Akselavstand: | 261,3 cm. |
Egenvekt: | 1425 kg. |
Aks. 0-100 km/t: | 12,2 sek. |
Toppfart: | 180 km/t. |
Forbruk blandet kjøring: | 0,53 l/mil. |
CO2-utslipp: | 140 g/km. |
Pris: | kr 275.900. |