-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Snart klart for tredje generasjon
Peugeot jobber med å klargjøre tredje generasjon av sin mest populære SUV – 3008.
Dette er en av Peugeots viktigste modeller internasjonalt. Da bilen først ble lansert i 2009 hadde den form av en kompakt flerbruksbil, eller crossover, men ved generasjonsskiftet i 2016 var det SUV-ene som dominerte.
For at kundene ikke skulle være i tvil om hvilket segment nykommeren tilhørte, døpte Peugeot den nye modellen 3008 SUV.
Også i Norge er dette merkets ubestridte ener. Om vi summerer salget fra 2009 og frem til i dag er det ifølge OFV registrert mer enn 15.000 nye 3008 på norske skilter mens nærmeste utfordrer, 308 ligger på rundt 11.000.
De første årene valgte nordmenn flest diesel, men etter at den ladbare hybriden ble lansert er dette det foretrukne valget.
Med en livssyklus på cirka syv år nærmer vi oss et nytt generasjonsskifte, og vår illustratør har laget renderinger av hvordan tredje generasjon 3008 kan bli seende ut når den kommer på markedet i 2023/24.
Den blir litt lengre enn sin forgjenger, får mindre vindusflater og en ny hekk som skrår mer nedover for å få bilen til å fremstå mer sportslig. Som med dagens modell vil det også komme en nær beslektet 5008 for de som trenger ekstra mye plass til passasjerer eller bagasje.
Designmessig vil nye 3008 ha mye til felles med nylig lanserte 308, hvilket innebærer en markant grill med sentralt plassert løvehode, smale LED hovedlykter og LED-striper til kjørelys som skal simulere striper etter løvens klør.
Mens dagens 3008 bygges på PSA-gruppens anvendelige EMP2-plattform, skal neste generasjon over på STLA Medium som er betegnelsen på Stellantis-gruppens nye kompaktplattform.
Det innebærer blant annet at nykommeren vil tilbys som ren elbil, e-3008, med en eller to motorer. Rekkevidden blir på et helt annet nivå enn dagens elbiler fra Peugeot – her er det snakk om 400-700 kilometer avhengig av hvilken batteripakke man velger.
De som foretrekker bensinmotor vil fortsatt få tilgang på en 1,2-liter med mildhybrid teknologi. I tillegg vil det komme ladbare hybrider i to styrkegrader for dem som kvier seg for å gå helelektrisk.
Peugeot 3008 har hevdet seg godt i et meget konkurranseutsatt segment der «alle» konkurrerer.
I Frankrike blir nye Renault Austral regnet som en hovedkonkurrent, mens den som elbil på det norske markedet tar opp konkurransen med populære modeller som ID.4, Enyaq, Ionic 5 og kommende modeller fra Toyota og Subaru – for bare å nevne et knippe eksempler.