-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fiat Stilo møter Ford Focus, Peugeot 307 og Toyota Corolla
Sikkerhet og Fiat har tungt for å få feste i det norske markedet. De har gjort mange forsøk og denne gangen er det Stilo som skal gjøre jobben. En jobb den er godt kvalifisert for.
Først publisert i BIL 7 - 2002.
Når et merke ikke har grep på markedet kan det skyldes flere ting. For Fiats vedkommende er en turbulent importørsituasjon en veldig viktig faktor. Nå burde ikke dette være noe problem. Med Motor Gruppen AS i ryggen, som allerede importerer Mitsubishi, og et godt utbygd forhandlernett, ligger alt til rette for en større satsing på Fiat enn på svært mange år.
Men Stilo får ingen enkel jobb. Konkurransen i kompaktklassen er hard, ikke bare er det mange konkurrenter, de fleste av dem er også svært så kompetente. Det er ikke enkelt å utfordre Golf, Astra, Focus, Corolla og 307 for å nevne de mest aktuelle. Men Stilo har noe å fare med, den er ikke bare en av de rommeligste bilene i klassen, den er også en av de best utstyrte både når det gjelder luksusutstyr og ikke minst når det gjelder sikkerhetsutstyr.
Vi har valgt å la den nye kompaktklasse-Fiaten få prøve seg mot kremen i kompaktklassen og har kjørt en Stilo 1.6 Dynamic mot Focus 1.6 Trend, Peugeot 307 1.6 XS Premium og Corolla 1.4 Sol. Ettersom noen mener Corolla 1.4 blir litt undermotorisert i dette selskapet har vi også kjørt målinger på en Corolla 1.6.
Prismessig ligger de fire testbilene ganske tett, Corolla 1.4 er billigst med en prislapp fra importør på 208.000 kroner, Focus koster 215.400, Stilo 214.500, mens 307 XS Premium er dyrest med 230.500 kroner. Men den kan da også skilte med skinnseter og aluminiumsfelger som standardutstyr.
Vi var ekstremt uheldig med været da vi kjørte våre akselerasjons- og bremsemålinger. Noen av resultatene, for eksempel akselerasjon i tredjegear fra 40 til 100 km/t og i femtegear fra 70 til 100 km/t er på grunn av kraftig vind vesentlig dårligere enn det ville vært uten vind. Og bremsemålingene er utført på våt asfalt, noe som normalt gir ca. tre meter lengre bremsestrekning enn på tørr asfalt.
LES VIDERE:
- Fiat Stilo
- Ford Focus
- Peugeot 307
- Toyota Corolla
- Konklusjon- Priser og tekniske data