Peugeot 307 1.6 SX

Publisert

307
307

Innledning

307 føles som en mye større bil enn målene tilsier. Den sterkt skrånende og enorme frontruten bidrar sterkt i så måte. Det kan dessuten virke som Peugeot bevisst har bygd en tung følelse inn i bilen. På god landevei gir 307 et gedigent inntrykk og mer storbilfølelse enn noen av de tre konkurrentene. Den er da også 60 kg tyngre enn Focus og Golf, kilo som blant annet er brukt til sikkerhet. Dette er for eksempel den eneste av testbilene som har seks kollisjonsputer. 307 er også den eneste som har plastdetaljer i karosseriet i form av plast forskjermer. De er myke slik at de tåler en trøkk, samtidig som de også sparer litt vekt.

307 føles stor, og fra førerplassen virker den da også svært så rommelig. Kupébredden foran er gedigen og på mellomklassenivå, og ved at det er langt frem til foten av frontruten er romfølelsen også bedre enn i noen av konkurrentene. Alt dette setter en pris på når en cruiser E6 eller E18 med målet langt unna, men i den daglige bruken, og spesielt for de som jevnlig benytter parkeringshus og trange parkeringsplasser, er dette en ulempe. 307 er nemlig lite oversiktlig sammenlignet med konkurrentene og en skal ha en rimelig lang innkjøringsperiode før en greier å beregne hvor lang og bred denne bilen er.

307 er ca 5 cm lengre enn Focus og Golf, og henholdsvis 7 og 6 cm høyere. En forskjell Peugeot har utnyttet slik at den ene og alene har kommet forsetepassasjerene til gode. Bare når det gjelder takhøyde har 307 mer å by baksetepassasjerene, og kan skilte med 2,5 cm større høyde til taket enn Golf. Kupébredden er et par cm større enn i Golf, men det er fortsatt for smalt til at tre voksne sitter behagelig, og 307 er i likhet med konkurrentene best egnet som fireseter når vi snakker om voksne.

Det er benplassen som blir kritisk. Med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er avstanden mellom for- og bakseterygg 68 cm, 1 cm mindre enn i Golf, 3 cm mindre enn i Focus og 10 cm mindre enn i Civic. Heller ikke når det gjelder bagasjerommål imponerer 307, men ligger på nivå med Focus. Delt, nedfellbart baksete er standard. Også her vipper du frem sitteputen før du legger ned seteryggen. Men for å få dette til må du sørge for at forsetene er tilstrekkelig langt frem. Med baksetet nedfelt får du ikke førersetet langt nok bak til å få en god kjørestilling dersom du er særlig over 175 cm lang.

307s førerplass er praktisk, med tilstrekkelig smårom, oversiktlig plassering av brytere og hendler, og både materialvalg og design bidrar til at interiøret er robust og elegant. Graderingen av speedometeret er langt fra den beste vi har sett og fungerer ikke godt, merkingen av 40, 60 og 80 km/t er for dårlig. I 307 er instrumentbelysningen tent når kjørelysene er på, men også belysningen i tekstvinduet for klimaanlegget er i nattstilling og er derfor nesten umulig å se i godt dagslys eller når en har på solbriller.

Kjørestillingen er førsteklasses med god avstand til pedaler og fothviler, og rattet med fireveis regulering får du også trukket tilstrekkelig nært. Førersetet er bredt, men gir likevel god sidestøtte. Lårstøtten er også god, mens korsryggstøtten er litt svak. Sikten gjennom bakruten er god, og Peugeot har valgt hodestøtter som trekkes god nedover seteryggen når de ikke er i bruk og er mindre i veien enn i de andre bilene. På grunn av den skrånende A-stolpen har fordørene fått en trekantrute og speilene er plassert i bakkant av disse og sitter derfor lengre bak enn i konkurrentene.

Den tunge og gedigne følelsen 307 gir på god vei, blir ikke med over på dårlig vei. Fjæringen og dempingen er mer tysk enn fransk. Den takler de store ujevnhetene godt, men på småhumpete vei har den ikke den gode flyten som vi husker fra første generasjon 306, og den greier heller ikke å matche Golf. På hullete vei og på skarpe kanter henger ikke hjulopphengene helt med og det slår hardt, samtidig som en også hører slagene godt.

Motorstøy er ikke noe problem i 307. 109-hesteren går smidig og stille ved normal kjøring. Hjulstøyen kan du derimot ikke unngå å legge merke til, og da spesielt på grov asfalt. Målt støynivå er ikke noe høyere enn i Focus og Civic, men frekvensen er nesten like irriterende som i Focus, og 307 kan ikke skylde på V-merkede dekk heller.

Peugeots 1,6-litersmotor er arbeidsvillig og har god trekkraft. Den går lett og uanstrengt både i bakkene og under akselerasjon og trives utmerket i femtegearet. Når du likevel må finne frem fjerde- eller tredjegear, er det enkelt og lett, 307 har nemlig et lettere og behageligere gearskift enn noen annen Peugeot vi har kjørt, 607 inkludert. Transmisjonsstøyen vi husker fra 306, den er også med her i form av en svak uling ved 60 - 70 km/t. Bensinforbruket er derimot ikke det gunstigste og 10,5% høyere enn i Civic.

Kjøreegenskapene har Peugeot lykkes godt med. 307 har god styrefølelse og styrerespons og tåler vesentlig hardere behandling i svingene enn Civic før understyringen melder seg. Balansen og stabiliteten er god, og du skal være skikkelig hardhent for å få provosert fram unoter, og den føles meget trygg i unnamanøveren. Bare på hullete og humpete vei får den problemer, noe som merkes i form av små sidestepp.

307 gir et påkostet inntrykk og har et høyt utstyrsnivå, men den har også noen minus. Vi er kritiske til at det er vanskelig å bytte hovedlyspærer. Dørtrekket som det innvendige dørhåndtaket i bakluken er festet i, er festet med klips og løsnet i vår bil, og dørlisten på dørstokken er svært utsatt og løsner lett. Er du på jakt etter en bil med en rommelig og gedigen førerplass og ellers gjennomsnittlig plassutnyttelse er 307 det mest åpenbare valget i kompaktklassen.

FØRERPLASS = 10
307 har en påkostet og rommelig førerplass og du sitter nydelig. Men samtidig er den “stor og uoversiktlig i trange parkeringssituasjoner
PLASS = 9
Foran er det et hav av plass, i baksetet er derimot benplassen begrenset, mens takhøyden er rikelig.
KOMFORT = 8
På god vei føles 307 som en storbil, men på små og skarpe ujevnheter henger ikke hjulopphengene med, og støykomforten kan bli bedre.
KJØREEGENSKAPER = 8
307 har god styrefølelse og er godt balansert, det er bare på dårlig vei den ikke henger med Focus, og stepper.
YTELSER OG FORBRUK = 8
1,8-literen er arbeidsvillig og kvikk, men bensinforbruket ligger litt i overkant av hva vi hadde forventet.
PRIS OG UTSTYR = 10
I XS-utgave har 307 en god pris og et høyt utstyrsnivå med blant annet automatisk klimaanlegg og radio som standard.

LES VIDERE:
- Ford Focus
- Honda Civic
- VW Golf- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS