Peugeot 307 1.6 XT

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 307 1.6 XT
Peugeot 307 1.6 XT

Innledning

Ingen tvil, Peugeot 307 gir mest storbilfølelse av de seks testobjektene. Dette skyldes imidlertid ikke utvendig lengde, det er høyden og bredden samt det dype dashbordet og den sterkt skrånende frontruta som gjør at 307 gir deg en følelse av å sitte i en bil i storbilklassen.

De utvendige linjer er nydelige, 307 er sånn sett fransk design på sitt beste, men formen går noe på bekostning av funksjon, for den brede C-stolpen tar mye sikt på skrå bakover. Dette er ikke noe problem på landeveien, men gjør det vanskelig å lukeparkere. I det hele tatt krever det en viss tilvenningsperiode for å ane hvor bilens hjørner befinner seg.

Plassforholdene er gode i førersetet, men plassen bak forsetene skiller seg ikke bare positivt ut. Tre av testbilene har bedre benplass bak, både med en 175 cm lang sjåfør ved rattet og med førersetet i bakerste posisjon. Setene er myke, dette merkes spesielt i krappe svinger. Da er det ikke nok motstand i setestoppen til å hindre at setenes rammeverk kjennes mot baken.

Det er vanskelig å legge ned bakseteryggen. Forsetene må først skyves frem for å gi plass til å legge ned bakseteryggen, men når førersetet da skyves tilbake igjen er det bare plass til de mest kortvokste sjåførene. Baksetets sittepute kan riktignok hektes av, da går det greit med benplassen, men puten må legges et sted og den stjeler plass.

Ellers er det mange gjennomtenkte detaljer i innredningen, for eksempel at smårommene er gummibelagt slik at ting og tang ikke ligger og skramler.

Selv om marginene er små, er 307 den nest tyngste av testbilene. Likevel viser den tillitvekkende akselerasjonstall, til tross for at også denne testbilen var helt fersk da vi hentet den hos forhandleren. En annen av testbilene var to fattige tidels sekund raskere fra null til hundre, men 307 var den eneste av de seks bilene hvor vi tilnærmelsesvis klarte å kopiere fabrikktallene for akselerasjon. Gearskiftet er lett og behagelig, og forbruket er det høyeste av testbilene.

Hjulopphenget jobber fint og komfortabelt på god vei, mindre behagelig på ujevn vei, for torsjonsbakakselen gir ikke optimal fjæringskomfort på hullete vei. På slikt underlag slår det hørbart og hardt i hjulopphengene, samtidig som hjulopphengene har litt problemer med å holde hjulene på asfalten slik at bilen har en tendens til å steppe ut. Fjæringen er i mykeste laget, bilen krenger en anelse når svingene kommer tett. Selv om styrefølelsen og styreresponsen tåler hard behandling før understyringen melder seg, viser ikke 307 samme, fine balanse på krevende veier som for eksempel Focus og Golf.

På grov asfalt er det noe romlestøy fra hjulene, men generelt viser desibelmåleren at støynivået er lavt i 307.

FØRERPLASS = 9
Oversiktlig og praktisk. Rommelig førerplass med storbilfølelse. Ikke helt optimal sittekomfort.
PLASS = 8
Midt på treet i dette selskapet både i baksete og bagasjerom, men små marginer.
KOMFORT = 8
Best på slett asfalt, mindre god fjæringskomfort på dårlig vei. Lavt støynivå, men noe romlelyd.
KJØREEGENSKAPER = 8
Fine kjøreegenskaper på gode veier. Noe ustabil på svingete, dårlige veier. Krenger litt.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Henger bra med i akselerasjon, fin trekkevne. Høyest forbruk av testbilene.
SIKKERHET = 9
Seks kollisjonsputer og normalt sikkerhetsnivå. Fire NCAP-stjerner, og to for fotgjengersikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 8
Relativt gunstig pris, men ESP og antispinn er ekstra.

LES VIDERE:
-
Ford Focus
- Opel Astra- Renault Mégane
- Toyota Corolla
- VW Golf
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS