Peugeot 307 SW 2.0 HDI

Publisert Sist oppdatert

307 SW
307 SW

Innledning

Peugeot har valgt en litt annen tilnærming enn konkurrentene. Da 307 kombikupé ble lansert innledet den en ny trend og gikk i høyden. Den er høyere enn konkurrentene, og har en sterkt skrånende frontrute som gir et langt dashbord, akkurat som i flerbruksbilene. I 307 SW er samme design videreført.

Akselavstanden er økt 10 cm i forhold til kombikupéen, og sammenlignet med Zafira og Touran har 307 SW henholdsvis 10 og 3 cm overtak når det gjelder utvendig lengde. Samtidig er den henholdsvis 14 og 11 cm lavere. Dette merkes selvsagt når det gjelder plassutnyttelse, men først og fremst for de som skal besitte de bakerste setene. Her er nemlig takhøyden minimal og de bakerste setene er ikke å anbefale for personer høyere enn 165 cm.

Peugeot har valgt en seteløsning med fem separate og uttagbare bakseter. 307 leveres som femseter, og de to ekstrasetene er tilleggsutstyr til 3000 kroner pr stykke. Setene kan plasseres hvor du ønsker. Du kan for eksempel ta ut det midterste setet på rad to og flytte de to ytterste setene et hakk innover, eller du kan legge ned seteryggen på det midterste setet og bruke det som bord. De som sitter på andre seterad har god plass med rikelig benplass og takhøyde,og en cm større kupébredde enn i Touran.

Ulempen med 307s to ekstraseter er at de tar mye plass også når de ikke er i bruk, og skal du utnytte bagasjerommet fullt ut må du sette dem igjen hjemme.307 SW har en stor og rommelig bagasjeavdeling. Den er ikke helt på høyde med Zafiras og Tourans når det gjelder volum, men når du har tatt ut setene har du hele 183,5 cm lengde til rådighet, og bredden i bagasjerommet er også meget god. Selv om 307 er lavere enn konkurrentene er det høyt under taket. Takhøyden i bagasjerommet er en cm større enn i Touran, men fem cm lavere enn i Zafira, og gir et bilde på Peugeots plassutnyttelse i denne avdelingen. Bagasjekapasiteten som femseter er god, men med syv i bilen laster 307 SW bare 70 kg bagasje.

Mens du i en 307 kombikupé har følelsen av å sitte høyt når du sammenligner den med konkurrenter som Golf, Astra og Focus, har du når du kommer fra Touran, Zafira og Corolla Verso og over i 307 SW følelsen av å sitte lavt. Setene er litt lavere enn i de tre konkurrentene, men det er mer selve kjørestillingen og utformingen av førerplassen som bidrar til at du har en mer standard personbilfølelse i Peugeoten.

Førerplassen er elegant og praktisk. Og det er ikke uventet lagt vekt på at du skal ha masse plass rundt deg også når du sitter foran. Det er skuffer under begge forsetene og rommelige dørlommer. Kjørestillingen er meget god. Du sitter behagelig i seter med passe hard stopp og god støtte sideveis både til lår og rygg. Vi kunne ønske litt bedre korsryggstøtte. Lengde- og høyderegulering av rattet og god støtte til venstrefoten sørger for at de fleste vil kunne finne en god kjørestilling.

307 SW er noe mer oversiktlig enn de større og høyere konkurrentene, men sikten i bilens nærområde forover er dårlig også her. Sikten oppover er derimot førsteklasses og det store glasstaket gir mye lys og mye varme. I solskinn og sommervarme stråler det ubehagelig fra taket, ikke en gang det effektive klimaanlegget greier å holde hodet kaldt på varme dager.

Peugeots toliters HDI-motor er en fryd, og vår testbil var utstyrt med den kraftigste motoren med 109 hk. Den går stille, på tomgang har den bare marginalt høyere lydnivå enn Tourans dieselmotor, og den er vesentlig stillere enn Corolla Verso og Zafira – også under akselerasjon.

Ytelsene er det ikke noe i veien med. 307 er ingen lettvekter, den veier 76 kg mer enn Corolla Verso og er bare 7 kg lettere enn Zafira, men er hele 118 kg lettere enn Touran. 0 til 100 km/t går unna på kvikke 12,9 sekunder. Vår testbil er faktisk nesten et sekund raskere enn fabrikkens tall. Utvekslingen er gunstig for norske hastigheter og fra 70 er akselerasjonen i tredjegearet kjappere enn konkurrentenes. Peugeotmotoren har en meget behagelig effektlevering og oppleves som lettkjørt og smidig. Dessuten har den et meget gunstig forbruk som heller ikke Touran matcher.

Dette er den mest sportslige av fire testbilene. Styringen er nesten på go-kartnivå når du sammenligner med Corolla Verso og Zafira. Den er på samme nivå som Touran i unnamanøveren både med og uten passasjerer. I slalåmen er den raskere enn Touran når den kjøres tom,men med passasjerer er de på samme nivå. Stabilitetskontrollen trer støttende til, men den kvikke styringen gjør at den faktisk kommer litt på etterskudd.

307 SW har fast og litt sportslig fjæring og hamler ikke opp med Touran og Zafira når det gjelder fjæringskomfort. Dessuten avslørte kjøring på dårlig vei at dempingen mot hjulopphengene er dårlig, slamringen fra hjulopphengene er kraftigere enn i konkurrentene.

307 har ikke samme arealutnyttelse som de høyere konkurrentene og som syvseter har den ikke like praktisk setearrangement som Zafira og Touran. Den er definitivt best egnet som femseter, og med den fleksibiliteten de separate baksetene gir er den da en svært praktisk og tiltalende stasjonsvogn.

FØRERPLASS = 9
Du sitter godt og riktig i 307, og førermiljøet er ryddig. Kan virke litt spinkelt i forhold til Touran.
PLASS = 9
Skulle vi vurdert 307 SW som femseter hadde den fått en tier, men som syvseter blir det trekk for dårlig plass helt bak. Bagasjeplassen er meget god når den brukes som to- eller femseter.
KOMFORT = 9
Fransk fjæringskomfort er ikke hva den en gang var, og det er spesielt på dårlig vei 307 SW skuffer. Støynivået er derimot behagelig.
KJØREEGENSKAPER = 9
Kjøreegenskapene er førsteklasses på slett vei, men på humpete vei greier ikke hjulopphengene og henge helt med.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Peugeots HDI-motor er sterk og arbeidsvillig, og i denne sammenhengen er forbruket også meget gunstig.
SIKKERHET = 9
307 kombikupé fikk fire stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest, og det er ingen grunn til at SW-modellen ikke skulle greie det samme, og stabilitetskontroll er standard.
PRIS OG UTSTYR = 9
307 SW har en god utstyrspakke, men som syvseter må du legge til 6000 kroner ekstra for de to bakerste setene.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester. Når poengene for Sikkerhet står i ( ) betyr det at bilen ikke er EuroNCAP-testet.

LES VIDERE:
- VW Touran
- Opel Zafira
- Toyota Corolla Verso
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS