Peugeot 307

Publisert Sist oppdatert

307
307

Innledning

Da Peugeot lanserte 307 bød de på noe nytt og spennende både når det gjelder romutnyttelse og design. 307 er en høy bil, 8,5 cm høyere enn Astra og 5,3 cm høyere enn Mégane, og når du møter den på veien er det lett å forveksle den med en av de mindre flerbruksbilene. Vår testbil er en 1.6 Premium med litt høyere utstyrsnivå enn standard XS/XT, blant annet skinnseter.

De som sitter foran vil da også oppleve 307 som stor, faktisk som et nummer større enn de fleste konkurrentene, våre testkonkurrenter inkludert. Fordelen med dette er at 307 byr på førsteklasses komfort ved langkjøring. Både som sjåfør og forsetepassasjer har du gode plassforhold, støynivået er behagelig, og fjæringskomforten ved motorveikjøring og hovedveier med god standard er førsteklasses. Det er lett å forstå at 307 er blitt en av bestselgerne i klassen.

Førerplassen er elegant, men samtidig nøktern og byr ikke på overraskelser. Instrumenteringen er ved første øyekast både oversiktlig og lettlest, men speedometerskalaen er slett ikke den enkleste å forholde seg til og krever litt tilvenning. Belysningen og skriften på tekstvinduene for radio og klimaanlegg er justert ned når kjørelyset er på og kan derfor være vanskelig å se i sterkt dagslys. Med kjørelysene på bør tekstvinduene ha full belysning. Vår testbil har blant annet aluminiumsinnramming av instrumenter, midtkonsollen på dashbordet, dørhåndtak og friskluftdysene. Det pynter og løfter interiøret, ellers er det nemlig svart som dominerer.

Interiøret er gjennomtenkt med mange lagringsplasser, blant annet store dørlommer med flaskeholder, solbrilleholder i taket og store rom på toppen av dashbordet, i tillegg er det også skuffer under forsetene og det burde være plass nok til småting som en normalt har slengende i bilen. Kjørestillingen er god og sjåføren har god benplass. Sitteputen i vår testbil er hard, og vi savner litt kraftigere støtte til korsryggen. Ellers gir skinnsetene god sidestøtte til både lår og rygg. Bryteren for setevarmen sitter ytterst på setets sokkel. Seteryggen har trinninnstilling av vinkelen, men den er enkel å justere. Fireveis regulering av rattet er standard, og setets høydejustering løfter setet tilnærmet rett opp slik at støtten under lårene bibeholdes.

307 er like lang som Mégane, og ettersom mye av plassen er tatt ut til fordel for sjåfør og forsetepassasjer, er ikke plassen i baksetet imponerende. Avstanden mellom for- og bakseterygg er den samme som i Mégane, men ettersom 307 har et høyere baksete enn konkurrenten oppleves 307 likevel som rommeligere. Den har også mer plass til bagasjen. Blant annet ved at bagasjerommet har større areal og ved at bakluken er steilere. I likhet med Astra svelger 307 tre store kofferter. 307 har delt baksete og du vipper frem sitteputen før du legger ned seteryggen. Sitteputen kan tas ut slik at du kan utnytte plassen helt frem til forsetene. I likhet med Mégane er også 307s sittepute en vinglete og billig konstruksjon.

Storbilfølelsen du opplever fra førerplassen er god på langtur, men mange synes 307 virker vel stor ved parkering og trange manøvre. På grunn av den sterkt skrånende frontruten og det lange dashbordet er det vanskelig å beregne hvor en har bilens hjørner, og flere 307 eiere har beklaget seg over at de synes den er vel krevende å parkere i for eksempel trange parkeringshus. De skrånende og kraftige A-stolpene skjermer også for sikten på skrå forover i langt større grad enn i konkurrentene og krever at du er ekstra påpasselig med tanke på kryssende trafikk og fotgjengere i kryss.

Sikten bakover skjemmes litt av den kraftige C-stolpen, men er ikke dårligere enn i konkurrentene, og faktisk er det mange som ved parkering foretrekker å rygge 307 på plass fordi de har bedre oversikt over bilens nærområde bakover enn forover.

307 har en presis og god styring, den beste i denne testen.Ved svingkjøring krenger Peugeoten lite og veigrepet er førsteklasses. Bare når en kjører over skarpe ujevnheter er det en tendens til ustabilitet ved at spesielt bakhjulsopphenget ikke greier å la hjulene følge bakken. Bremsene er effektive, og selv om vår 307 hadde smalere dekk enn Mégane, hadde den en meter kortere bremselengde. Kombinert med at bremsene er følsomme bidrar det til at 307 føles sikker. Lysutstyret er det ikke noe i veien med, 307 har meget kraftig lys med god spredning på både nær- og fjernlys.

Komforten på god vei er førsteklasses, men i Norge er det også mye dårlig vei, og når veien blir humpete og hullete greier ikke 307 å hamle opp med verken Astra eller Mégane. Romlingen på dårlig vei er vesentlig høyere enn i de to konkurrentene og på slikt underlag gir 307 er billigere inntrykk. 307 har også høyere lydnivå fra motoren enn de to konkurrentene, og ved 80 – 90 km/t var det så mye at en lett grep etter gearspaken for å finne et gear til.

307 Premium har et høyt utstyrsnivå, og har i likhet med de andre 307ene seks kollisjonsputer som standard. Den kan derimot ikke leveres med Xenon hovedlys og stabilitetskontroller – også her ekstrautstyr og priset til 6550 kroner – mens automatisk klimaanlegg og lettmetallfelger er standard.

Sammenlignet med Mégane er 307 vesentlig snillere når det gjelder både design og praktiske egenskaper. Først og fremst har den bedre bagasjeplass og en pakketeknikk som selv om den ikke har klassens rommeligste baksete gir den et aldri så lite fortrinn i forhold til Mégane. Men konkurrentens komfort matcher den ikke.

FØRERPLASS = 10
307 har den klart rommeligste førerplassen, og den er dessuten praktisk.
PLASS = 9
Foran har 307 et hav av plass, men i baksetet er det trangere.
KOMFORT = 9
Romling fra hjulopphengene og stump fjæring på dårlig vei plasserer den bak Mégane.
KJØREEGENSKAPER = 9
Kjøreegenskapene er førsteklasses og 307 føles mer sportslig enn den er. På dårlig vei er stabiliteten i sving ikke god nok.
YTELSER OG FORBRUK = 9
1,6-literen jobber iherdig, men henger ikke helt med konkurrentene. Den bruker også mest bensin.
PRIS OG UTSTYR = 9
Her får du høyt utstyrsnivå til en god pris.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Renault Mégane
- Opel Astra
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS