Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar
Peugeot 308 SW - Foto: Øivind Skar

Prøvekjørt Peugeot 308 SW

Blir dette en storselger i 2023?

Det er neste års full-elektrifisering som gjør nye Peugeot 308 SW til en svært interessant familiebil. Men også ladehybriden vil finne venner i Norge.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 5-2022

2022 blir på mange måter et venteår for Peugeot i Norge fordi elektrifiseringen av bilparken her holder et høyere tempo enn den gjør i resten av Europa. Så når Peugeot nå har pakket om den viktige familiebilen 308, kommer naturlig nok de fossile variantene først mens ladehybrider basert på kjent teknikk fra Citroën, DS, Opel – og naturligvis Peugeot, følger som et særs vesentlig tillegg til Norge.

Men fra neste år gjøres 308/308 SW helelektriske, og spesielt stasjonsvogna – SW heter den hos Peugeot – kan bli en storselger. Årsaken er enkel. Det florerer med ladehybride familiestasjonsvogner som Volvo V60, Skoda Octavia og Superb, VW Passat GTE, Kia Ceed, BMW 3-serie, for å ha nevnt de viktigste. Ikke selger de spesielt godt lenger. OFV-tall viser tilbakegang på 73 prosent så langt i år.

Mange valg

Elektriske stasjonsvogner derimot finnes det så langt kun én av, MG5, og den er knapt sluppet ut på veien. Så kan man naturligvis spørre om SUV-ene allerede har spist opp stasjonsvognmarkedet, men la meg legge inn en protest mot de høybygde og for produsentene ganske så lønnsomme SUV-ene: liker du å kjøre bil, kan ikke høybygg på noen måte måle seg mot å sitte nær asfalten.

Det mangler ikke SUV-er i Stellantis-programmet som Peugeot er en del av. Likevel beholdes den klassiske stasjonsvogna for å løfte fram kjøreopplevelsen for dem det fortsatt er viktig for.

Ladbare 308, og særlig GT-utgaven med hele 225 hk, byr på mengder med kjøreglede. Fem cm lengre akselavstand enn kombien gir stasjonsvogna det lille ekstra i flyt på lange reiser som løfter den opp mot storbilenes komfortsone samtidig som den fortsatt er kompakt nok bygd til å oppleves sportslig.

Kles på

Elegant er 308 SW også, men i det i mange øyne flotte designet, ofres litt funksjonalitet på formspråkets alter. For å trekke en sammenlikning med en tidligere storselger, konkurrenten Skoda Octavia: Der du setter deg inn i Skodaen, kler du på deg 308 SW. Det gjør ikke bilen liten innvendig, her er plass nok både foran og bak, men den visuelle opplevelsen hinter mot mer kompakthet enn de ytre målene med lengde på 4,64 meter og høyde på 1,44 meter skulle tilsi.

Peugeots bittelille ratt koblet opp mot styrefølelse ikke så langt unna styreklasseleder Ford Focus innbyr til å legge noen ekstra mil til reisen, bare for underholdningsverdiens skyld.

Høyt oppe

Dernest peker den digitale cockpiten med instrumentpanelet plassert over rattet mot fremtiden. Løsningen gjør det mulig å se veien og instrumentene samtidig og overflødiggjør behovet for headupdisplay.

(saken fortsetter)

Den største fordelen med stasjonsvogna som familiebil målt mot kombivarianten er uansett å finne i bagasjerommet hvis volum øker fra forholdsvis beskjedne 361 liter til 548 liter. Med bakseteryggene lagt ned utvides volumet fra 1271 til 1574 liter. Naturligvis har stasjonsvogna tredelt (40/20/40) bakseterygg. Et lite rom under bagasjeromsgulvet gjør det mulig å oppbevare nødladekabelen der.

I likhet med alle andre ladehybrider fungerer 308 SW like godt om den ikke lades. Som vanlig hybrid yter GT-utgaven fortsatt 225 hk/360 Nm, og ved å aktivere sportsknappen kommer sparket i ryggen umiddelbart. Men det ligger penger å spare i å lade det 12,4 kWt store batteriet som skal holde til 59 WLTP-oppgitte kilometer.

60 kilometer

Da vi for noen uker siden kjørte 308 kombi tok strømmen slutt etter 47 km, men det var på nullføre. Med 15 grader høyere utetemperatur starter bensinmotoren først etter at tripptelleren rundet 60 km. Det betyr igjen at mange kan klare seg gjennom uka ved kun å kjøre på strøm. 0,55 liter/mil med ladestrømtomt batteri er heller ikke ille for en såpass stor bil.

B-knappen på midtkonsollen gir såpass god bremseeffekt at med god kjøreplanlegging fungerer den ikke ulikt én-pedals funksjonen i elbiler.

Peugeot 308 SW GT PHEV leveres i utgangspunktet bra utstyrt. Men vil du ha deilig massasje i begge stolene, mulighet til å forlenge seteputen på førersetet, fotsensor på den elektriske bakluka, 360 graders kameravisning, soltak med bledningsgardin, fetere lydanlegg og perlemorlakk, er det bare å bla opp 55.000 kroner til. Det er det nok verd.

To motorvalg

Ladbar 308 kommer til landet med 180 hk som alternativ til 225 hk, sistnevnte bare tilgjengelig i GT-innpakking. Naturligvis skal det godt gjøres å forsvare å bruke 25.000 kroner ekstra på 45 overflodshester, men bevares så mye hygge man kan ha med en dose ekstra kraft på lur.

Når Peugeot 308 kommer med batterelektrisk drivlinje neste år, blir det med litt større batteripakke enn den som benyttes i eksempelvis Peugeot e-208/e-2008 (50 kWt), men viktigst vil likevel være rekkevidde på drøyt 400 km.

VI SYNES

Elegant og passe praktisk familiebil bygd slik at du nærmest kler den på deg og med krefter i overflod.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Peugeot 308 SW GT PHEV

Pris billigste*Kr. 394 900
Pris testbil*Kr. 526.200
Motortype1 598 ccm, R4, turbo bensin
Effekt/moment180 hk/250 Nm
Elmotor81 hk/320 Nm
Samlet effekt225 hk/360 Nm
Drivlinje8A, forhjulsdrift
0-100 km/t7,5 sekunder
Toppfart235 km/t
Batteri12,4 kWt
Ladefart DC/ACIkke/inntil 7,4 kW
El-rekkevidde oppgitt/test59/60 km
Elforbruk oppgitt:21 kWt
Bensinforbruk, oppgitt0,12 liter/mil
Bensinforbruk, tomt batteri/test0,64 l/mil
CO2/NOx29 g/km - 22,4 mg/km
Dimensjoner (L/B/H)464/185/144 cm
Akselavstand273 cm
Bilvekt1 687 kg
Bakkeklaring14,0 cm
Tilhengervekt1 450 kg
Bagasjerom548 - 1 574 liter
Drivstofftank40 liter
Bilgaranti5 år/100 000 km
Batterigaranti8 år/160 000 km
MiljøklasseB
Euro NCAPIkke testet
* Inkl. frakt/levering i Oslo.
Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV

Powered by Labrador CMS