-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Sport og fornuft
Om jeg skulle la høyre hjernehalvdel styre bilvalget, er sannsynligheten stor for at valget hadde falt på en sporty coupé, selv om det ikke er spesielt fornuftig. Men det fins også et valg som tilfredsstiller begge halvdeler.
Hva slags bil er dette?
BMW 420i xDrive Gran Coupé er en femdørs kombikupe med praktiske egenskaper et sted mellom sedan og stasjonsvogn.
Den deler plattform med 3-serien og skiller seg lite fra denne i mål og vekt, kun en centimeter pluss i lengde og bredde og tre centimeter minus i høyden. En todørs coupé er ytterligere fire centimeter lavere, ellers har de to identiske mål.
Designmessig har Gran Coupé en utstråling som forteller omgivelsene at bileieren er mer enn gjennomsnittlig bilinteressert.
Bagasjerommet har på literen samme kapasitet i 4-serie Gran Coupé og 3-serie sedan, men en stor bakluke gjør det mer praktisk og tilgjengelig på denne bilen enn på sedanen.
Motor / drivverk?
Utvalget består av 418d og 420d på dieselfronten, og 420i, 428i og 435i om du foretrekker bensin. Sistnevnte som eneste variant med rekkesekser.
«Vår» bil er en 420i xDrive med 184 hester, firehjulsdrift og automatgir. Maks dreiemoment på 270 Newtonmeter er til stede over et stort register, fra lave 1250 omdreininger og helt opp til 4500. Lydbildet er sportslig, men ikke som fra en sekssylindret motor.
Den åttetrinns automatgirkassen foretar raske og myke skift, enten den jobber selvstendig eller overstyres via hendlene på rattet.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Kjøreegenskapene er på nivå med en sportslig coupé, mens du slipper ulempene med to dører som gjør det vanskelig å ta seg inn og ut av baksetet. Bagasjerommet har brukbart volum og en stor bakluke gjør inn- og utlasting hendig.
Hvordan er den å kjøre?
Når du vil kjøre aktivt gir bilen deg sportslig feedback med direkte styring, sportslig fjæring og kjappe girskift og gassrespons. Ved hjelp av en bryter på senterkonsollen kan du endre til Comfort-innstilling når du bare vil cruise uanstrengt og komfortabelt fra A til Å
Hvem passer den for?
Bilinteresserte og individualister som ønsker en bil som skiller seg ut fra mengden, samtidig som de praktiske egenskapene ivaretas. Du må dessuten være villig til å betale klekkelig for disse egenskapene.
Konkurrenter?
Eneste direkte konkurrent er Audi A5 Sportback. Mercedes har ikke noe i dette segmentet, men CLA i klassen under og CLS i klassen over. Nye Jaguar XE kan også være en utfordrer.
Dette liker vi:
Dette er en bil som innfrir på flere områder. Den har sportslige egenskaper, samtidig som den er praktisk. Spennet er stort mellom sport- og comfort-oppsettene.
Dette liker vi ikke:
I listepris, uten at vi har sammenlignet utstyr, er en 4-serie Gran Coupé cirka 65.000 kroner dyrere enn en 3-serie sedan. Mye penger, men fordelen er at bilen dermed blir mer attraktiv for de ekte entusiastene.
Motor: | 4-syl. turbo bensinmotor, 1997 ccm |
Effekt: | 135 kW (184 hk) v/5000-6250 o/min. |
Dreiemoment: | 270 Nm v/1250-4500 o/min. |
Mål LxBxH: | 464 x 183 x 140 cm |
Akselavstand: | 281 cm |
Bakkeklaring: | 145 mm |
Egenvekt m/fører: | 1660 kg |
Tillatt totalvekt: | 2145 kg |
Maks hengervekt: | 1700 kg |
Bagasjerom: | 480-1300 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 7,9 sek. |
Toppfart: | 233 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,64 l/mil |
CO2: | 149 g/km |
Forbruk målt: | 0,78 l/mil |
Pris fra: | kr. 522.000 |
Pris som prøvekjørt: | kr 711.650 |