-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Langt liv etter døden
Etter nesten 50 år: 405 går under
I 1987 hadde vi Peugeoter som het 504, 505, 309 (som slett ikke var noen Peugeot og som ble nummerert i ren panikk!), 305 og 205. Så kom 405 på sommeren. Da ble det orden i rekkene igjen.
Jeg har på mange måter vokst opp i en 403. Etterfølgeren, 404, hadde en rekke av de samme trekkene – en bakaksel som var fullstendig lydløs og et rattgirskiftemønster der fjerde gir, når du hadde jobbet deg gjennom det hele med første og revers liggende i samme plan, lå så langt opp mot frontruten som du kunne komme.
Når du endelig var der, kunne du kjøre til Roma uten å stoppe mer, hvis det ikke var at du måtte fylle innimellom.
Så kom 405.
Adskillig mer moderne. Forhjulsdrift. Motor på tvers. Og et karosseri der Pininfarina endelig hadde forstått at livet var ikke bare rette linjer lenger.
Populær
Endelig fikk de større bilene, de som het 5 til fornavn, litt konkurranse. Og bilen solgte godt i Norge – nesten 13.000 eksemplarer. Jeg ser bare tre andre Peugeoter som har solgt mer i løpet av livsløpet.
– Den solgte godt som firmabil også. Jeg minnes godt de røde vi leverte i hopetall av med Bik-Bok og Poco Loco-reklame på. Til og med Petter Stordalen hadde en slik, husker jeg …» skriver ex-Broom-, nå NAF-Benny, som jobbet på disse bilene.
Min favoritt var M16. Jeg har en lang historie i BIL nr. 1-1988 der jeg kjørte en slik bil til bilutstillingen i Paris, og så hjem via de store museene i Mulhouse. En minneverdig tur med 16 ventiler og godt over 150 hester.
Husk, vi snakker nesten 40 år tilbake.
Logisk nok het erstatteren 406, og i 1997 var det slutt. Den bilen som hadde vunnet Årets Bil mest overlegent noensinne, frem til da i hvert fall, forsvant fra båndet.
I hvert fall i Frankrike.
Levde videre
Men andre land hadde produsert den samtidig med Frankrike: Argentina, Aserbajdsjan, Chile, Egypt, Indonesia, Malaysia, Polen, Taiwan, Storbritannia og Zimbabwe – noen lenge etter at produksjonen hadde opphørt i Frankrike.
Spesielt gjaldt det Iran.
Der startet produksjonen i 1992, men i disse dager er det slutt der også.
Årsaken er selvfølgelig at nye avgass- og sikkerhetsregler har innhentet den gamle damen der også.
Oppgradert og omdøpt
Men jeg skal si den har bidratt underveis. Den ble omdøpt til Pars i 2001 – samtidig ble den oppgradert med mange av finessene fra 406 – og har vært hovedpilaren i Irans bilproduksjon som nådde 1.188.000 enheter i fjor. Nummer seks på listen over verdens bilprodusenter.
Hos Iran Khodro Co. (IKCO) ble den produsert ved siden av 2007 og 2008 og sammen har de sørget for en bilproduksjon som sto for 10 prosent av landets BNP og var nummer tre på listen over valutainntekter etter olje og gass.
L’Argus de l ’Automobile, som pleier å ha orden på tallene sine, påstår at blant annet takket være IKCO har 405 passert fem millioner biler og er dermed nummer tre på liste over Peugeots bestselgere etter 205 og 206.