-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo S40 møter Audi A4 og Peugeot 406
Med S40 og V40 har Volvo ambisjoner om å gjøre seg bemerket i mellomklassen. Designmessig er de to nykommerne meget vellykkede, men holder de mål når det gjelder komfort, kjøreegenskaper og plass? Vi har kjørt en S40 2.0 mot Peugeot 406 2.0 og Audi A4 1.8, og er ikke helt sikre på om Volvo er helt i mål med sin nye mellomklassebil.
Først publisert i BIL 9 - 1996.
Ivår første test i Kampen om mellomklassen stakk Peugeot av med seieren i konkurranse med Mondeo, Carina E og Opel Vectra. Denne gang har vi valgt to desiliter større motorvolum og 406s utfordrer er denne gang Volvos nye S40 2.0 og Audi A4 1.8. I grunnpris er dette biler som konkurrerer tett. En helt strippet Peugeot 406 SV koster 269.955 kroner, Volvo S40 2.0 koster 274.000 kroner og Audi A4 koster 270.000 kroner. Noen vil kanskje stusse over at vi har valgt å kjøre en Audi A4 1.8 mot to biler med to-liters motorer, men som du vil se holder A4 godt følge med de to konkurrentene. Testlaget har denne gang bestått av Trygve Bæra, Jan Harry Svendsen og Kjell Magne Aalbergsjø.
MOTORER & GEARKASSER
Testvurdering:
Audi A4: 5. Peugeot 406: 4. Volvo S40: 4.
Audis 1,8-liter imponerer, den går stille og smidig og er trekkvillig på lave turtall samtidig som den stortrives når turtellernåla danser opp mot turtellerens rødmerking ved 6.500 o/min. Gearkassen har forholdsvis kort utveksling og passer motorens moment og effekt perfekt. Sjaltingen er lett og presis med en god og solid følelse.
406 har også en behagelig og effektiv motor og det bare på grunn av litt dårligere sjalting vi ikke gir den samme karakter som A4. Det er ikke samme fraspark i Peugeots motor, men selv om en må bruke tredje- og fjerdegearet litt oftere enn i A4 og S40 er denne motoren den mest støysvake og behageligste.
S40 har den firesylindrede utgaven av Volvos nye motorserie og er i realiteten en rekkefemmer som de har kappet en sylinder av. Sammenlignet med A4s og 406s motorer, virker Volvo-motoren litt mer nervøs og støyer litt mer, spesielt under akselerasjon.
Også dette er en motor som trives på høye turtall, men drar du turtellernåla helt opp i det røde feltet på turtelleren, må du regne med litt motorlyd. Gearskiftet er lett og presist, men gir ikke samme solide følelsen som i A4.
YTELSER & FORBRUK
Testvurdering:
Audi A4: 5. Volvo S40: 5. Peugeot 406: 4.
Det kom ikke som noen overraskelse at Volvo S40 var raskest av de tre testbilene ved akselerasjon fra stillestående. Den har ikke bare høyest effekt, den er også lett. Audi A4 har heller ingen vektproblemer og selv om den ikke henger helt med Volvoen ved akselerasjon fra stillestående, henger den godt med når den først har kommet i fart, og i femtegearet har Audien litt bedre trekkraft og akselerasjon enn Volvoen.
Peugeot 406s to-liter er arbeidsvillig og selv om den ligger litt etter når det gjelder akselerasjon, er det på ingen måte dramatiske forskjeller. Skulle vi lagt akselerasjon alene til grunn for vår vurdering i dette avsnittet, hadde det blitt uavgjort, men vi legger også trekk-kraften til grunn, og her er ikke 406 helt med de to konkurrentene. 406 er 116 kg tyngre enn S40 og 119 kg tyngre enn A4, noe som selvsagt har betydning. 406 er ikke helt med i bakkene. Du må bruke gearspaken og fjerde- og tredjegear hyppigere enn i A4 og S40.
Mens S40 og 406 har motorer som tåler 60 km/t i femtegear uten protester, kan A4 kjøres helt ned til 50 km/t i samme gear uten at det føles naturlig å bytte til fjerdegear. Vil du ha litt fraspark og frisk akselerasjon ut av en 60-sone, er fjerdegearet et naturlig valg i alle bilene.
Vi ble litt overrasket over 406s bensinforbruk. Den ekstra vekten, og det faktum at en må bruke fjerde- og tredjegear hyppigere enn i A4 og S40, skulle tilsi litt høyere forbruk enn disse to. Vår testbil brukte 0,1 liter mer pr mil enn de to konkurrentene. Regner vi med en årlig kjørelengde på 15.000 km og en bensinpris på 8 kroner literen må du i løpet av et år regne med å bruke ca 1.320 kroner mer på bensin med 406 enn med en S40.
KOMFORT
Testvurdering:
Peugeot 406: 5. Audi A4: 3. Volvo S40: 3.
406 er kanskje ikke den sterkeste i bakkene, men er den klart mest komfortable av disse tre. Den har bedre fjæringskomfort og lavest og mest behagelig støynivå. På grov asfalt er det en liten aning romlestøy, men ikke så mye at det er sjenerende. Motorstøyen er ekstremt godt dempet, noe som kommer til uttrykk i form av svært lav verdi ved støymåling under akselerasjon.
Fjæringskomforten er klart bedre enn de to konkurrentene på alle typer underlag og lyder og vibrasjoner fra hjulopphengene er meget god dempet. 406 gir rett og slett storbilkomfort. Interiøret i SV-modellen har dessuten en snev av luksus når det gjelder tekstiler og materialvalg.
A4 er ikke direkte ukomfortabel den heller, men avstanden til 406 er stor. Audien har merkbart fastere fjæring og demping. Den takler de store ujevnhetene meget behagelig, men små skarpe ujevnheter slår vesentlig hardere enn i 406. På nylagt og slett asfalt går A4 stille og behagelig, men straks du kommer ut på piggslitt eller grov asfalt, øker lydnivået betraktelig. A4 har en god del romlestøy, en støy som er nokså slitsom selv om støynivået er forholdsvis moderat.
Du merker at det er mer lyd i S40 med en gang du begynner å kjøre. Motoren høres godt under akselerasjon og det er dessuten mer vindsus og mer lyd fra vei og hjuloppheng. Selv om lydnivået er høyere, har S40 er lydbilde som er lett å leve med og det oppleves ikke så sjenerende som for eksempel romlestøyen på grov asfalt i A4. Lydbildet i S40 gir likevel et billig inntrykk og skal Volvo konkurrere med de beste i klassen, må de nok forbedre støydempingen.
Fjæringskomforten er på samme nivå som i A4. Også S40 er litt for stump over de små og skarpe ujevnhetene, men takler de store ujevnhetene godt. Den krenger litt mer enn de to konkurrentene. Vår testbil var utstyrt med et normal-chassis. S40 kan også leveres med et sport-chassis med fastere støtdempere og fjærer.
I sommervarmen stilte 406 og S40 med en klar fordel i forhold til A4; de var nemlig utstyrt med klimaanlegg, noe som selvsagt også Audi kan levere, men som ville økt prisen på vår testbil med 21.160 kroner og som absolutt er verdt å ta med seg hvis man har råd.
Verken A4 eller S40 gir samme luksuriøse inntrykket som 406. Det skyldes både utformingen av interiøret og valg av materialer og tekstiler, men sittekomforten er god i alle tre. 406 har trepunktbelte på midtplassen i baksetet, mens S40 har topunktbelte og hodestøtte på denne plassen. Ingen av de tre har bakseter som er beregnet for tre personer. Baksetene er utformet som to-setere og den som sitter på den midterste plassen holdes på plass av dem som sitter ved siden.
PLASS
Testvurdering:
Peugeot 406: 5. Volvo S40: 5. Audi A4: 3.
Ser vi på de ytre målene er det 406 som er størst. Den har dessuten lengst akselavstand, hele 15 cm lengre enn S40 og ca 8 cm lengre enn A4. Det kommer derfor ikke som noen overraskelse at 406 har best plass, men at forskjellen til S40 skulle være så liten overrasket oss. Bare når det gjelder kupébredde er 406 merkbart større enn S40. S40 har faktisk størst reguleringsmulighet av førersetet, mens det på de andre områdene bare er marginale forskjeller mellom disse to.
S40 må også se seg slått av A4 når det gjelder kupébredde. A4 er rommelig foran, men baksetepassasjerene har merkbart mindre benplass enn i de to konkurrentene. Med undertegnende i førersetet er avstanden mellom for- og bakseterygg hele 74,5 cm i 406, men bare 68,5 cm i A4. Med nesten identisk sete- og takhøyde er det derfor ingen tvil om at A4 er mindre enn både 406 og S40. For personer over 175 cm er det faktisk dårlig takhøyde i alle de tre bilene, så har du tenkt å plassere noen lange personer i baksetet over lengre tid, er det på sin plass å prøvesitte baksetet litt grundigere enn ved bare å slenge rumpa nedpå i salgslokalet.
Volvo har valgt å legge seteryggen litt mer enn vanlig, og du sitter mer tilbakelent i S40 enn i for eksempel 406 som har en mer normal vinkel på bakseteryggen. Audi A4 har i likhet med Audi 80 en nokså bratt bakseterygg.
Audis valg av vinkel på bakseteryggen gjør at de får meget god bagasjeplass. Med en lengde på 106 cm er A4s bagasjerom hele 8,5 cm lengre enn S40s og 3,5 cm lengre en 406s. 406 har det klart ryddigste bagasjerommet. Det har god bredde, 8 cm bredere enn i A4, men høyden er ikke like god som i Audien. Målt like foran lukeåpningen er høyden 46 cm, men den krymper raskt forover mot seteryggen. Både A4 og S40 har bedre utnyttelse av høyden i selve bagasjerommet, Men ettersom lukeåpningene er bare 42,5 cm i A4 og 42 cm i S40 får du likevel ikke høye kolli ned i bagasjerommet. I A4 er nedfellbar bakseterygg ekstrautstyr og koster 3.060 kroner.
FØRERPLASSENE
Testvurdering:
Audi A4: 5. Peugeot 406: 5. Volvo S40: 5.
Dette er tre helt forskjellig førerplasser. Vi falt for alle, men har Volvos lyse og tiltalende førerplass som vår favoritt. Ergonomisk er det ikke noe å sette fingeren på. Alle har seter med god lår- og sidestøtte. Korsryggstøtten er litt svak i 406. Volvo har separat høyderegulering av for- og bakkant av førersetet og høyderegulering av rattet. A4 har både horisontal og vertikal regulering av rattet og høyderegulering av førersetet, mens 406 har høyderegulering av sete og ratt. Måten Audi har løst høydereguleringen av førersetet på, gjør at setet løftes mer i forkant enn i bakkant. Lårstøtten blir derfor dårlig når setet heves. I alle tre er det god støtte til venstrefoten.
Ergonomisk er det ikke noe å utsette på disse førermiljøene. Alle betjeninger er gunstig og oversiktlig plassert. Her er det mer smak og behag som avgjør hvilken førerplass du velger. Skal vi sette fingeren på et par ting, må det bli startsperren i 406. Den krever at du legger inn en tallkode hver gang sperren har vært aktivert, mens A4 og S40 har passive sperrer som du slipper å tenke på. Den andre detaljen er A4s hendel for retningsviserne. Audi har nemlig plassert hendelen for hovedlysene mellom rattet og retningsviserhendelen og har du små hender blir det litt langt frem.
En detalj som helt sikkert kommer på flere biler, er den automatiske aktiveringen av vindusviskeren som er standard i 406 og som fungerer meget godt. En føler på frontruten registrerer når det regner, og har du vindusviskerhendelen i stilling på starter vindusviskerne automatisk.
KJØREEGENSKAPENE
Testvurdering:
Audi A4: 5. Peugeot 406: 5. Volvo S40: 4.
Da Audi lanserte A4 var kjøreegenskapene en av detaljene vi falt for. Det nye hjulopphenget ga en merkbar forbedring av styrerespons og kontroll i forhold til Audi 80. Selv om det er en rekke konkurrerende biler med meget gode kjøreegenskaper, er fortsatt A4s egenskaper på veien viktig grunn til at den fortsatt er en av våre favoritter. God styrerespons og en styring som gir god kontakt med veien kan på krokete veier vekke en lite Biela i noen og enhver. Av de tre testbilene har A4 klart best veigrep og er dessuten overbevisende nøytral og lett å kontrollere.
406 og S40 har ikke like påkostede forhjulsoppheng som A4, men Peugeot og Volvo har mer kompliserte bakhjulsoppheng. 406 har fått et helt nytt oppheng med stående støtdempere og en kraftig tverrgående bærearm som er supplert av to tverrgående og en langsgående støttearm. S40 har fjærben og to kraftige langsgående bærearmer som får hjelp av to tverrgående støttestag.
406 har bedre styrerespons enn A4 og svarer kontant og presist når du går inn i svingene. I lange svinger har den likevel ikke samme veigrepet som A4 og er heller ikke like lett å kontrollere når du ligger helt på grensen. Det har litt med styrefølelse å gjøre, men vi har en mistanke om at også dekkene har innvirkning. Vår testbil stod på Continental, men erfaringer vi har hatt med andre 406er tyder på at den trives bedre på Michelin. Det er små marginer som skiller A4 og 406 og det skal kjøres helt på grensen for å kunne avsløre forskjellene.
S40 skiller seg derimot klart fra konkurrentene. Den har dårligere styrerespons, dårligere stabilitet på svingete og dårlig vei, krenger litt mer og gir ikke samme kontante veikontakten som A4 og 406. Men la deg ikke lure; S40 har et meget kompetent understell og i kritiske manøvre er den overbevisende. Er du på jakt etter sportslig bil, er ikke S40 med normal-chassis noe å tenke på, men S40 leveres også med sport-chassis.
Bremseprøvene avslørte at S40 er en effektiv stopper, men også bremsene er litt ufølsomme og bremsepedalen føles litt vel myk. Det kan derfor være vanskelig å finne trykkpunktet. Dette er ikke noe problem ved panikkbremsing, Da sørger ABS for at du stopper effektivt. A4 stopper like kvikt som S40 og har dessuten bedre bremsefølelse, mens 406 trenger et par meter lengre strekning enn de to konkurrentene ved bremsing fra 80 km/t, men i likhet med A4 har den bremser som er lett å dosere.
PRIS & UTSTYR
Testvurdering:
Peugeot 406: 5. Volvo S40: 4. Audi A4: 4.
Vår Peugeot 406 er toppmodellen med SV-utstyrsnivå. Det inkluderer det meste når det gjelder utstyr, bare metallic lakk, radio og klimaanlegg er tilleggsutstyr på vår testbil. Her kan en virkelig snakke om at en får mye bil for pengene. Til og med aluminiumfelgene inngår i SV-utstyret.
S40 har en moderat grunnpris, men den er da også meget beskjedent utstyrt. Vår testbil hadde følgende ekstrautstyr: elektriske vindusheiser og speil til kr 8.600, klimaanlegg kr 19.000, lettmetallfelger kr 5.700, høydejustering av passasjersete kr 1.100, fjernbetjent sentrallås kr 1.100 og integrerte barneseter i baksetet kr 2.500. I testbilprisen til 406 og A4 er radio inkludert, legger vi til 4.000 kroner til en radio vil prisen på vår testbil komme på 323.900 kroner. Den har riktignok litt mer utstyr enn 406, blant annet sidekollisjonsputer i forseteryggene og integrerte barneseter, men så mye dyrere enn 406 bør den ikke være.
A4 har også en meget konkurransedyktig pris. Vår testbil hadde en del
ekstrautstyr, men mye av dette utstyret er nå blitt standard på 97-modellene. Du må fortsatt betale ekstra for radio, lyktespyleranlegg, metallic lakk og nedfellbar bakseterygg. Og mens de to testbilene fra Peugeot og Volvo hadde klimaanlegg, må du plusse på ytterligere 21.150 kroner hvis du skal ha dette i en A4.
LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data