-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Mondeo møter Peugeot 406, Toyota Avensis og Volkswagen Passat
Akkurat som med Focus har ikke Ford råd til å tråkke feil denne gangen heller, og akkurat som i Focus har de i Mondeo flyttet grensene litt, og kanskje nok.
Først publisert i BIL 1 - 2001.
Peugeot 406, Volkswagen Passat, Toyota Avensis og den nye Ford Mondeo er tilsynelatende svært forskjellige biler. Våre testere ble derfor overrasket når de erfarte hvor like de er. For selv om de fire testbilene føles helt forskjellig og har en rekke betydelig ulikheter, er forskjellene i ytelser, komfort og kjøreegenskaper mye mindre enn vi hadde ventet. Her er det virkelig snakk om å tøye grensene for å finne så store forskjeller at de åpenbare valgene kommer for en dag.
Felles for de fire modellene er at det er stasjonsvognene som er bestselgere. På grunn av at et par av testbilene ikke var klare i stasjonsvogn-utgave da vi kjørte vår test, har vi valgt å kjøre testen med sedaner. Vi har likevel laget en tabell som viser målene for bagasjerommene for stasjonsvognene.
Alle testbilene leveres med en bredt motorutvalg når det gjelder både bensin- og dieselmotorer. Vi valgte en moderat bensinmotor. Mondeo, 406 og Avensis har alle 1,8-liters motorer med mellom 115 og 129 hk, mens Passat har den gamle trofaste 2-literen med 115 hk.
Peugeot 406 SR 1,8 er den rimeligste av de fire med en prislapp på beskjedne 234.900 kroner, og den er også rimeligste 406-modell, mens dyreste 406 1.8, ST, koster 266.300 kroner. Avensis er dyrest og koster 284.500 mens rimeligste Avensis sedan koster 241.900 og har 1,6-liters motor. Rimeligste Mondeo koster 237.500 og har en 110-hesters utgave av 1,8-literen, mens vår testbil koster 266.000 kroner. Rimeligste Passat er en 1.6 med 102 hk og koster 235.120 kroner, mens vår testbil koster 276.410 kroner. Et litt rotete prisbilde, men vi håper å kunne klare opp i det når vi kommer til avsnittet om priser og utstyr. Alt i alt er ikke prisforskjellene så store som de kan virke.
Ytelser og forbruk
Det er alltid en avveining hvor stor motor en skal ha i såpass store biler som dette. Men selv Mondeo med sine 1321 kg egenvekt har godkjent fraspark med 1,8-litersmotoren med 125 hk. Vår testbil var relativt fersk, og det er stor sannsynlighet for at akselerasjonsegenskapene blir bedre når motoren får gått seg til. Så lenge motoren får litt turtall å jobbe med er akselerasjonen god, men som du ser av våre målinger henger den ikke helt med på lave turtall som for eksempel fra 40 til 100 km/t i tredjegear og fra 70 til 100 i fjerde- og femtegear. Selv om akselerasjonsegenskapene er beskjedne på lave turtall er trekkraften god, og Mondeoen holdt uten problem følge med de tre konkurrentene i bakkene. På svingete og bakkete vei hvor hastighetene varierer en del, er det derimot større behov for fjerde- og av og til tredjegear enn i de andre testbilene.
Avensis er den sprekeste av tre 1,8-literne. Mest effekt og lavest vekt gir den et godt utgangspunkt. Det er derfor ingen overraskelse at Avensis er raskest ved akselerasjon fra stillestående. Forspranget til Mondeo og 406 er likevel ikke spesielt stort når det gjelder akselerasjon i tredje- og fjerdegear, men i femtegear er Toyotaen både sterkere og mer akselerasjonsvillig. Den nye 1,8-literen med variable ventiltider er dessuten svært nøysom når det gjelder forbruk. På svingete og bakkete veier er det mindre behov for de lavere gearene enn i Mondeo, og i praksis betyr det at Avensis har et lavere bensinforbruk.
Peugeot 1,8-liter har bare 115 hk og ligger også 10 Nm etter Mondeo og Avensis når det gjelder dreiemoment. Med en relativt høy egenvekt sørger det for at 406 ikke henger helt med i akselerasjonen, og blir hengende etter fra både stillestående og under akselerasjon i femtegear. I tredje- og fjerdegear henger den likevel svært godt med. Trekkraften i femtegear er det ikke noe å utsette på, men det blir til at en oppsøker fjerdegear relativt ofte på litt krevende vei. 406s forbruk dras derfor litt opp og lander på samme nivå som Mondeo.
Passat er den eneste av de fire som ikke har 1,8-liters motor. I stedet for 1,8-literen med fem ventiler pr sylinder og 125 hk, har Volkswagen valgt å benytte den gamle 2-liters-motoren, en motor som har en hard gange og gir et vesentlig mer primitivt inntrykk enn de moderne 1,8-liters motorene. Med 115 hk er dessuten effekten beskjeden og 172 Nm er bare 2 Nm mer enn Fords og Toyotas 1,8-litere kan rutte med. Motoren går litt anstrengt på høye turtall, og ved akselerasjon fra stillestående greier Passaten bare akkurat å henge med 406. I de tre høyeste gearene scorer den på god trekkraft og holder unna for den raskeste av 1,8-literne. Men det har sin pris, og Passats 2-liter har klart høyest forbruk av de fire. Forskjellen i praksis er større enn EU-forbrukstallene antyder.
Testvurdering ytelser og forbruk:
Avensis: 10. Mondeo: 8. 406: 8. Passat: 8.
Kjøreegenskaper
Når det gjelder dynamiske egenskaper, er det Focus som har stått modell for den nye Mondeoen. Det merkes. Dette er en nydelig bil kjøremessig. Styringen er akkurat passe tung til å gi god kontakt med veien, samtidig som presisjonen er førsteklasses. Dødgangen rundt midtstilling er minimal, men uten at styringen blir nervøs. Går du over grensen merkes det først og fremst i form av understyring. Selv når du i en sving ligger helt på grensen til firehjulsskrens, er det forhjulene som slipper når du går av gassen. Med stabilitetskontroll som standard takler elektronikken de fleste slike situasjoner uten inngripen fra sjåføren.
Også i den doble unnamanøveren griper stabilitetskontrollen effektivt inn og loser Mondeoen mellom kjeglene i 80 km/t. Den greier samme hastighet også uten stabilitetskontroll, men da med godt merkbar under- og overstyring. Med fem voksne i bilen er grensen 75 km/t. Den presise styringen gjør at Mondeoen er lett å kontrollere også uten stabilitetskontroll.
Presisjonen fra styringen er også overført til bremsene. Selv om superfølsomme bremser ikke er så viktig når en har ABS-bremser, er det en fryd å kjøre biler hvor du kan balansere bremsetrykket helt på grensen til blokkering. Effekten er det ikke noe å si på, men på det området er det så jevnt som det kan bli mellom de fire testbilene.
Passaten føles mye tyngre enn Mondeoen. Det er tydelig at Volkswagen har lagt mer vekt på komfort enn på dynamisk kjørefølelse. Kjøreegenskapene er det likevel lite å utsette på. Styrefølelsen er ikke like god som i Mondeo, og spesielt på isete og glatte veier savner en Mondeoens gode kontakt med veien. Men du verden, dette er også svært bra, og i likhet med Forden er det understyring som preger Passatens oppførsel når den presses til grensen. Går du brått av gassen i en sving, er det firehjulsskrensen som overtar. Men også her er stabilitetskontrollen kjapt inne og korrigerer.
I unnamanøveren er forskjellen til Mondeo minimal. Bare litt større rattbevegelser og litt svakere tilbakemelding gjør at Passaten oppleves som litt vanskeligere å kontrollere når unnamanøveren forseres uten stabilitetskontroll. 80 km/t med stabilitetskontroll og tom bil og 75 km/t med fem voksne i bilen.
Passat har svært aggressive bremser, og når en kommer fra de andre testbilene tar det litt tid å venne seg til dem. Bremsekraften er god, og når du har lært deg hvor kraftig de hogger i, er de lette å dosere.
Avensis er den letteste av testbilene og føles også lettest å kjøre. Den oppleves som snerten sammenlignet med Passat. Avensis har fått en aldri så liten ansiktsløfting siden sist vi testet den, men uten at det har skjedd nevneverdig når det gjelder kjøreegenskapene. De preges fortsatt av at fjæring og demping er relativt myk. Spesielt i unnamanøveren merkes dette godt, og ved 75 km/t var overstyringen så kraftig at det var på hekta at vi fikk loset Avensisen mellom kjeglene. Med fem voksne i bilen fungerte det faktisk bedre og den greide 75 km/t også med last.
Avensis leveres ikke med stabilitetskontroll før du kommer opp til 2-litersmotoren. ABS-bremser og EBD er derimot standard i vår testbil, og selv om bremsefølelsen og kontrollen over bremsene ikke er like god som i Mondeo, er det ikke noe å utsette på bremsekraften.
Styreresponsen er god, men styrefølelsen kan bli bedre og da spesielt på glatt føre. Avensis er litt mer urolig på veien enn konkurrentene og har dårligere stabilitet, spesielt på litt sporete snø- og isdekte veier, men den gode styreresponsen sørger for at den er lett å håndtere også når det kommer en liten sladd.
406 er vesentlig mer sportslig enn vi hadde ventet, og det er små marginer som skiller den fra Passat og Mondeo. Den leveres ikke med stabilitetskontroll, men holder likevel følge med de konkurrentene med stabilitetskontroll i unnamanøveren. 80 km/t går fint uten å rive kjegler, men 406 trenger mer plass og krever større innsats fra sjåføren. Skal du kjøre gjennom med samme margin som Mondeo og Passat, må du ned på 75 km/t. Med fem voksne i bilen må vi ned i 70 km/t.
406 har kontant og presis styring og har bedre balansert styring enn Passat og Avensis, men uten å komme opp på samme nivå som Mondeo. I sving er den mer nøytral enn Mondeo og Passat, men går du brått av gassen når du ligger på grensen i en sving, har den en liten tendens til å overstyre der de andre to europeerne understyrte. På vinterføre er 406 lettkjørt og lett å kontrollere, og med samme gode stabilitet som Mondeo og Passat.
Peugeot har tidligere vært kjent for gode bremser og den tradisjonen holdes i hevd også i 406. Her kan du gå på skikkelig fra starten av og bremse helt på grensen av blokkering uten at ABSen aktiveres. Og for et sug det er i disse bremsene de siste meterne før stopp!
Testvurdering kjøreegenskaper:
Mondeo: 10. Passat: 9. 406: 9. Avensis: 8.
Førerplassen
Tradisjonelt og nøkternt. Denne beskrivelsen passer både til Avensis og 406s førerplasser. Tredetaljer er ikke nok til å piffe opp og gi Avensis det påkostede inntrykket. Men det er funksjonelt og Toyotaen har faktisk det beste førersetet. Kjørestillingen er god, men kunne blitt enda bedre hvis Toyota hadde kostet på fireveis regulering av rattet. Bare høyderegulering holder ikke i denne klassen. Gearskiftet er lett og presist, men litt raklete i forhold til Mondeo og Passat. Når Avensis føles lettkjørt, skyldes det blant annet at den har en kort clutchvandring og et lett og presist gearskift.
Sittekomforten er svært god. Blant annet er sidestøtten til ryggen førsteklasses, men setet er også smalest. De som er litt brede over ryggtavla kan nok føle at det klemmer litt. Støtten til lårene er god og avstanden til fothvileren til venstrefoten og pedalene stemmer godt.
Instrumenter og betjening er godt organisert, og den originale radioen som også har kjørekomputer med informasjon om forbruk, snitthastighet og lignende, er enkel å betjene og oversiktlig. Det er nok smårom og den obligatoriske koppholderen er på plass. Interiøret mangler det solide preget som vi finner i Mondeo og Passat, uten at det betyr at kvaliteten er dårligere.
Heller ikke 406 har et spennende førermiljø. Og som i Avensis er ikke kvalitetsfølelsen til stede i samme grad som i Mondeo og Passat, men billig virker den ikke. Førermiljøet er enkelt, og instrumentene mangler helt finurlige løsninger. Kjørekomputeren har fått et eget tekstvindu høyt på midtkonsollen over varmeapparatreguleringen.
Heller ikke her er kjørestillingen optimal. I 406 har riktignok rattet fireveis regulering, men reguleringen horisontalt er litt for liten. Vi skulle gjerne hatt mulighet til å trekke rattet litt nærmere, blant annet fordi vinkelen er litt for flat og ved store rattutslag er det vanskelig å nå toppen av rattet uten å måtte lene seg ut fra seteryggen.
Sittekomforten er bra, men kan bli bedre hvis Peugeot koster på forsetene litt mer polstring til korsryggen. Sidestøtten og lårstøtten er god, og stoppen er mykere og behageligere enn i Mondeo og Passat. Også 406 har kort vandring for clutchen og et lett og presis gearskift. I 406 savner vi flere smårom, men en koppholder mellom setene finnes også her.
Passat gir et gedigent inntrykk og kjørestillingen er meget god. Her er det rikelig justeringsmulighet for rattet, samtidig som også setet har rikelig justeringsmulighet i høyden. Skal du ha god lårstøtte, er du avhengig av å ha setet lavt og setestoppen er litt for hard til at setekomforten blir god. Vil du ha mykere seter er utstyrsnivå Comfortline et bedre valg enn Trendline. Sidestøtten til lårene er god, men øverste del av ryggen har litt svak sidestøtte, noe som hovedsakelig skyldes at setet er mye bredt, mye bredere enn i for eksempel Avensis.
En detalj som flere i testlaget er kritiske til, er instrumentbelysningen. Blandingen av blått og rødt er ikke god. Det fungerer godt for ungdommen, men de som må bruke briller, opplever det som problematisk fordi øynene trenger lang tid til å venne seg til det blå og røde lyset. Hver for seg er blått og rødt lys vanskelig nok, ekstra ille blir det når disse to brukes på samme instrument.
Et robust gearskift og lang clutchvandring gjør at Passat oppleves som mer tungkjørt enn de andre testbilene, men den føles robust. Volkswagen har lagt vekt på de små detaljene som bidrar til å gi den robuste og gode følelsen.
Mondeo har et vesentlig mer nøkternt førermiljø enn Focus, og det er lagt vesentlig større vekt på de detaljene som bidrar til å gi et robust preg. Ikke alt er like vellykket, men i dette selskapet står Mondeos førerplass frem som den mest spennende hva design angår. Kjørestillingen er det absolutt ikke noe å utsette på. Fireveis regulering av rattet, høyderegulering av førersetet og passe avstand mellom pedaler og fothvileren til venstrefoten, gjør at du sitter svært riktig.
Sittekomforten er også god, men vi savner separat vinkeljustering av sitteputen slik at vi kan få stilt lårstøtten optimalt. Sidestøtten og støtten til korsryggen er meget god. Instrumentene er oversiktlige, men når vi kommer fra konkurrentene, savner vi en kjørekomputer.
Originalradioen er lett å betjene. Vi savner også et rom i dashbordet til småting, men to koppholdere er standard.
Metallringene på rattekene pynter opp, men du trenger ikke tenke på å kjøre uten hansker når vinterkulda setter inn. Det tar lang tid før ringene blir varme. Her bør Ford finne på noe annet. Galaxy har for øvrig samme problem. Kupélys til baksetet manglet i vår bil, men det skal i følge importøren være på plass i de bilene som leveres kunder.
Ford har greid å bygge inn det robuste preget som må til for å matche Passat. Et robust og lett gearskift bidrar i så måte og clutchen har merkbart kortere vandring enn i Passat. Det bidrar også til at Mondeo oppleves som mer lettkjørt.
Testvurdering førerplassen:
Mondeo: 9. Passat: 8. 406: 8. Avensis: 8.
Komfort
Passaten er den bilen som virker mest gedigen av de fire. Den føles nesten som om den er en klasse større enn Avensis og 406 når det gjelder veikomfort. Fjæringen over de mindre ujevnhetene er omtrent som for de andre, men flyten over de store ujevnhetene er bedre. Hjulstøy er ikke noe problem, men motoren går hardt. Det er dieselmotorer som går like pent som denne motoren gjør på lave turtall. Sittekomforten i Passat preges av den harde setestoppen, og på lengre turer blir det rett og slett litt for hardt.
Avensis har veldig lavt og behagelig støynivå, men på grov asfalt og kjettingslitt snødekke trer romlestøyen frem. På dårlig vei er det også litt mer støy fra hjulopphengene enn i Passat og Mondeo. Den rister mindre på dårlig og småhumpete vei enn europeerne i testen, men vi savner litt bedre flyt over de store ujevnhetene. Avensis har god sittekomfort for både for- og baksetepassasjerer.
Det samme gjelder også for 406. Den velrenommerte franske komforten er ikke slik den en gang var, og 406 er vesentlig mer tysk i karakteren enn kanskje godt er. Spesielt på dårlig vei med små humper og hull er 406 fast og litt sportslig i karakteren. Den flyter bedre over de store ujevnhetene enn Avensis. Støynivået er behagelig, også på kjettingslitt snødekke og grov asfalt. Myk overflatestopp på setene gjør at passasjerene sitter behagelig, men litt mer korsryggstøtte på forsetene må til for at sittekomforten skal bli helt god.
Mondeoen er sportslig i karakteren, noe som ligger i Trend-pakken. Ambiente og Ghia har et litt mer komfortabelt oppsett av fjæring og demping. Flyten over de store ujevnhetene er ikke på samme nivå som Passat, men de mindre og skarpe ujevnhetene tar den bedre. Støydempingen mot hjul og hjuloppheng er også bedre og ikke minst; Mondeo har mindre og behageligere motorlyd. Også Mondeo har relativt hard overflatestopp på setene, men likevel ikke like hard som i Passat. Mondeos baksete skiller seg fra de andre ved at seteryggen er noe mer bakoverlent.
Testvurdering komfort:
Passat: 10. Mondeo: 10. Avensis: 9. 406: 9.
Plass
De hører hjemme i samme klasse og er overraskende like når det gjelder plassforhold, men utvendig skiller det ganske mye. Mondeo og Passat er lengst, med 473 og 470 cm lengde, storbilmål for bare noen år tilbake. Forrige Mercedes E-Klasse var 474 cm lang. Avensis er bare 452 cm lang, 21 cm kortere enn Mondeo, og har også 12 cm kortere akselavstand enn Mondeo, uten at det er helt åpenbart ved første øyekast.
Avensis er minst, men likevel svært så rommelig. Med redaktøren ved rattet er avstanden mellom for- og bakseterygg 77 cm, og baksetet oppleves som rommelig. Men det er litt trangt til føttene under forsetene, på venstre side hjelper det om sjåføren hever førersetet. Tre voksne sitter ikke spesielt rommelig i noen av de fire testbilene, men de har minst plass i Avensis. Takhøyden er nesten identisk, og slett ikke imponerende.
406 er 8 cm lengre og har 7 cm lengre akselavstand enn Avensis, uten at det kommer til uttrykk i form av bedre plass i kupéen. Avstanden mellom for- og bakseterygg er faktisk en halv cm mindre, og i lengderetningen har 406 også minst reguleringsmulighet for førersetet. Plassen til føttene under forsetene er derimot bedre enn i Avensis, så med forsetene langt bak oppleves 406s baksete som rommeligere. Litt større kupébredde bidrar også ørlite i positiv retning.
Passat har mye plass. Den har den rommeligste førerplassen, og selv om avstanden mellom for- og bakseterygg i cm ikke er stort større enn i Avensis, bidrar bedre plass under forsetene til at Passaten har bedre plass når forsetene skyves bakover. Da under forutsetning at de som sitter foran hever setene litt.
Men når det gjelder benplass i baksetet er det ingen som slår Mondeo. 2 cm mer enn i Avensis og Passat og med god plass til føttene under forsetene, har Mondeo den rommeligste kupéen. Ford har dessuten også valgt en utforming av dashbord og interiøret for øvrig som gir følelse av masse plass. Bare en liten detalj som at bakseteryggen er litt mer bakoverlent, bidrar også.
Bagasjeplass er heller ikke noe problem i disse bilene. Best fungerer Passats bagasjerom. Det har en stor lukeåpning og et nesten kvadratisk bagasjerom. Bakseteryggen er delt og enkel å legge ned. Høyden i åpningen mellom bagasjerommet og kupéen er 48 cm høy.
Mondeo har ikke like stor lukeåpning som Passat. Den er både lavere og smalere. Selve bagasjerommet er det derimot ikke noe utsette på. 97 x 96 cm betyr at dette også er nesten kvadratisk. Delt nedfellbar bakseterygg er standard, og høyden i åpningen er 42 cm. Du får 13 cm lengre bagasjeromlengde enn i Passat. Vi savner et innvendig håndtak i bakluken. Det bør være standard i alle biler nå.
Avensis utfordrer heller ikke Passat når det gjelder praktisk baklukeåpning, men når det gjelder plass har den mer å rutte med. Toyotaen har litt smalere, men ca 10 cm lengre bagasjerom. Når du legger ned bakseteryggen får du opp til 185 cm bagasjeromlengde. På grunn av den kraftige bjelken som stiver av og er feste for belte på midtsetethøyden i åpningen inn til kupéen, er høyden bare 34 cm.
406 har minst bagasjerom, hovedsakelig på grunn av den beskjedne høyden som er 6 cm mindre enn i Passat. Også her er baklukeåpningen smalere enn i Passat, og når du legger ned bakseteryggen får du bare en 34,5 cm høy åpning inn til kupéen. Bagasjeromlengden øker derimot til 178 cm.
Testvurdering plass:
Mondeo: 10. Passat: 10. Avensis: 9. 406: 9.
Priser og utstyr
Peugeot 406 SR er billigst av våre testbiler, hele 40.000 billigere enn Passat 2.0 Trendline til 276.410 kroner. Litt forskjell i utstyrsnivå er det, og verken 406 eller Avensis har stabilitetskontroll og antispinn i kombinasjon med sine 1,8-litersmotorer. Klimaanlegg er også ekstrautstyr i 406, mens det er standard i de tre konkurrentene. Av de fire er det bare Avensis som har radio/CD-spiller som standardutstyr.
Det er litt overraskende å konstatere at Avensis er dyrest i dette selskapet. Radio, lettmetallfelger, hodekollisjonsputer og 3 års garanti er ikke helt tilstrekkelig til å forsvare den høye prisen.
Mondeo plasserer seg meget strategisk ca 17.000 kroner under Passat. Selv om det er forskjell til Passats fordel når det gjelder en del smådetaljer, har Mondeo de viktigste detaljene du finner i Passat pluss hodekollisjonsputer og oppvarmet frontrute.
Vår Passat hadde bare to hodestøtter og to trepunktsbelter i baksetet, men 3 av hver er standard, akkurat som i de tre konkurrentene.
Vurdering pris og utstyr:
Mondeo: 10. 406: 9. Avensis: 7. Passat: 8.
LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data