-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot 406 møter Ford Mondeo, Opel Vectra og Toyota Carina E i
Om du er i tvil, det er i mellomklassen det store slaget vil stå. Med mer enn tjue aktører er det duket for en durabelig kamp om kundene. Peugeot 406 er en av dem som har til hensikt å gjøre seg bemerket og vi har kjørt den mot klassens bestselger Mondeo, nykommeren Vectra og en Carina E somlater til å ha funnet ungdomskilden.
Først publisert i BIL 5 - 1996.
Mellomklassen får en rekke nye aktører dette året. Vi har som mål å få testet alle, slik at vi i løpet av høsten kan kåre vår favoritt. Volvo S40, ny Primera og Passat, samt allerede introduserte Vectra, 406 og Carisma og etablerte modeller som etter innføringen av ny engangsavgift er blitt mer attraktive, gjør mellomklassen til en meget spennende arena.
Denne månedens testbiler er klassens bestselger, to nykommere, og en etablert modell som har fått lite synlige, men likevel svært merkbare endringer. Ford Mondeo er klassens bestselger, og vår testbil er kampanjemodellen 1.8 CDS, som blant annet har CD-spiller som standardutstyr. Opel Vectra har vi kjørt test på tidligere, men da i en mer påkostet utgave. Vår testbil er en 1.8 GL, med nest minste motor og laveste utstyrsnivå. På grunn av problemer med å fremskaffe en sedan, valgte vi å gjennomføre testen med den eneste bilen som var tilgjengelig, en kombi-kupé.
Det er første gang vi tester Peugeot 406 og valgte en 1.8 ST til vår test. Dette er den mest påkostede modellen med den nye 1,8-litersmotoren med 16 ventiler. Toyota Carina E er etablert, men har fått en rekke mindre, men merkbare endringer, blant annet bedre støydemping. Vår testbil er en 1.8 SLi som har den nye motoren som går på ekstra mager luft/bensin-blanding og burde gi et gunstig bensinforbruk.
Vi hadde allerede fått den første kontakten med våren da vi kjørte testen, og har for første gang i år greid å få kjørt akselerasjonsmålinger på alle testbilene, men fullt testprogram har vi dessverre ikke fått kjørt.
Testbilene stod nemlig på vinterdekk, og dekk med svært forskjellige barmarksegenskaper. I en unnamanøver og under bremsprøver kunne vi derfor risikere at det var dekkene vi testet, ikke bilene. I vår vurdering av bilene har vi tatt hensyn til den innflytelse dekkene kan ha på for eksempel kjøreegenskapene. Testlaget bestod av John Haugland, Trygve Bæra, Søren Alexandersen og Kjell Magne Aalbergsjø.
Førerplassen
Testvurdering:
406: 5. Carina: 5. Mondeo: 4. Vectra: 3.
Alle testbilene har rommelige og praktiske førerplasser, men det skiller en del når det gjelder sittekomfort og design. Carina var den som overrasket testlaget. Selv om finishen ikke er på høyde med 406, er dette en bil det er lett å trives i. Kjørestillingen er perfekt, avstanden til ratt, pedaler og gearspak kan knapt bli bedre og med et sete som gir god støtte både til lår og rygg og en skikkelig fotstøtte for venstrefoten, sitter du her som støpt.
406 scorer på nydelige finish og fine detaljer. Også her er det lite å utsette på kjørestillingen. Rattet kan justeres horisontalt og vertikalt og sammen med et sete som gir meget god sidestøtte og god lårstøtte og en god fotstøtte til venstrefoten sitter du meget behagelig og stødig.
Det er bare små detaljer som gjør at Mondeo ikke når helt opp. Finishen i vår testbil er bedre enn i noen Mondeo vi har testet tidligere og førermiljøet virker solid. Setet har god støtte til lårene og rattet som kan reguleres horisontalt og vertikalt gjør det enkelt å finne en behagelig kjørestilling. Sidestøtten i ryggen er litt for svak, og vi savner noe å sette venstrefoten mot.
Vectra når heller ikke helt opp. Forsetene har fast stopp og gir god støtte til både lår og rygg, men her finnes ingen mulighet til å regulere rattet. Førersetet er litt vel høyt og fotstøtten er litt for langt frem til at den gjør noen god jobb.
Plass
Testvurdering:
Carina: 5. 406: 4. Vectra 4. Mondeo 3.
Testbilene er omtrent like store, og de drøyt 7 centimetrene som skiller lengste og korteste bil er knapt utslagsgivende. Når det likevel er forholdsvis stor forskjell når det gjelder plass, skyldes det hovedsaklig måten arealet er utnyttet på. Mondeo er for eksempel lavere enn konkurrentene, noe som tvinger frem en annen måte å utnytte plassen på enn i for eksempel Carina som høyere, men smalere.
Plassforholdene i forsetene er omtrent like i de fire testbilene, og forskjellene er i alle fall ikke utslagsgivende. Imidlertid er det store forskjeller når det gjelder bakseteplass. 406 gir det rommeligste inntrykket, noe som ikke bare skyldes lyse farger. Den har størst kupébredde og god benplass, 73,5 cm avstand mellom for- og bakseterygg med redaktøren bak rattet, men det er utformingen av baksetet som gjør det så rommelig. Her kan tre voksne virkelig sitte behagelig under forutsetning at de ikke er for lange. 406 har nemlig dårligst takhøyde. Carina har også et meget rommelig baksete med klart best benplass og god takhøyde, men i likhet med Vectra og Mondeo har den et baksete utformet som en to-seter. Vectras baksetepassasjerer har også god benplass og som i de tre andre sitter to voksne behagelig med god sidestøtte og god støtte under lårene. Mondeos baksetepassasjerer har minst benplass til rådighet, 68,5 cm med redaktøren ved rattet, mens avstanden mellom for- og bakseterygg i Carina og Vectra er henholdsvis 75,5 og 74,5 cm.
Når det gjelder bagasjerom er det nokså jevnt, og det blir til slutt utformingen som blir avgjørende. I god Peugeottradisjon har 406 et meget ryddig bagasjerom med en minste bredde på hele 98,5 cm. I Vectra er minste bredde 90,5 cm. 406 har på grunn av de skrånende baklyktene den smaleste lukeåpningen, men den har til gjengjeld god høyde. Mondeo har en bred men lav lukeåpning, mens Carina har den klart største lukeåpningen av sedanene. Ingen slår likevel Vectra store bakluke.
Alle testbilene har nedfellbare bakseterygger, men når hullet inn til kupeen har en høyde på 32,5 (Carina) og 37,5 cm (406), blir utnyttelsesgraden begrenset. Mondeos gjennomlastingshull er 46 cm høyt.
Komfort
Testvurdering:
406: 5. Carina: 4. Mondeo: 3. Vectra: 3.
Av naturlige grunner var vår testrute denne gang preget av teleskadde veier, noe som satte testbilene på en ekstra krevende prøve og viste at det ikke er enkelt å få en bil til å oppføre seg komfortabelt på alle typer ujevnheter. 406 og Vectra takler de store og mellomstore ujevnhetene best, men Vectra får problemer og blir vel hard på små og skarpe ujevnheter. 406 takler disse bedre og det er tydelig at Peugeot har greid å isolere hjulene bedre fra karosseriet.
Carina og Mondeo har ikke samme behagelige flyt over de store ujevnhetene, men de to, og spesielt Carina, takler de små ujevnhetene overbevisende godt, men slipper gjennom de skarpe ujevnhetene i større grad enn 406. Vår rangering når det gjelder fjæringskomfort blir slik; 406, Carina, Mondeo og Vectra.
Det ligger mer til grunn for komfortvurderingen enn fjæringskomforten, blant annet støy. 406 er den klare vinneren på dette området. Her er det så godt som null motorstøy unntatt ved akselerasjon på høye turtall og det er svært lite hjul- og veistøy. Toyota har gjort en kjempejobb når det gjelder støydempingen i Carina, og selv om det fortsatt er en del hjul- og veistøy, har de greid å fjerne støytoppene og de ubehagelige frekvensene. Carina har nå et støynivå som er til å leve med også på grov asfalt og på lange turer. I Vectra og Mondeo er det derimot rom for store forbedringer. Vi er overrasket over at Vectra GL har så høyt støynivå. Den Vectra 2.0 CD vi kjørte tidligere i vinter slapp inn vesentlig mindre hjul- og veistøy. I vår testbil var det nok av både hjul- og veistøy og en liten tur med bilen på piggdekk var ingen oppløftende opplevelse.
I Mondeo er det ikke veistøyen, men romlestøyen fra hjulene på grov asfalt som dominerer støybildet, og det til de grader. En støymåling på en av innfartsveiene til Oslo viste 77 dBA ved 80 km/t og det er mye!
Varme og ventilasjonsanleggene ble ikke satt på noen stor prøve, men vi kunne registrere at Carina ennå ikke henger helt med europeerne når det gjelder maks varme.
Kjøreegenskaper
Testvurdering:
406: 5. Carina: 4. Mondeo: 4. Vectra: 3.
Mondeo har sammen med Primera vært målestokken når det gjelder kjøreegenskaper og kjørefølelse blant volumselgerne i mellomklassen, men det spørs om de ikke nå har fått avløsning. Peugeot har også tidligere vist at de kan lage biler med gode kjøreegenskaper, men 406 overgår det meste. Bare på de aller grøvste telehivhumpene var det mulig å få den litt i ubalanse, men ellers overbeviste den stort.
Styreresponsen er meget god og selv om dekkene i dimensjon 195/65-15 (185/70-14 er originaldimensjon) gir den litt hjelp, er det tydelig at Peugeot har lykkes med 406s understell. Det er, som det skal være, en liten tendens til understyring, men den er så lett å kontrollere at mange sportsbiler kan misunne 406s kjøreegenskaper.
Den store overraskelsen fikk vi fra Carina. Toyota har gjort noen mindre, men merkbare, endringer av hjulopphengene og truffet meget godt. Over de verste telehivene var Carinaen imponerende stabil og rolig. Når den likevel ikke følger 406 helt hjem, skyldes det først og fremst dårligere styrerespons og dårligere styrefølelse.
Mondeo har en tung styring og klart dårligst styrerespons. Den krever vesentlig mer jobbing med rattet. Noe av dette kan skyldes dekkene, for så dårlig styrerespons har vi ikke opplevd i Mondeo tidligere. Mondeo er ikke like stabil på svingete dårlig vei som Carina, men holder følge med 406.
Da Opel introduserte den nye Vectra hadde de også strammet opp fjæring og demping, spesielt returdempingen, men sammenlignet med de tre konkurrentene er Vectra fortsatt myk. Den føles fast og presis ved svingkjøring på god vei, men den henger ikke med når veien blir dårlig. Det blir litt for store karosseribevegelser og stabiliteten lider. Alle bilene har ABS-bremser og selv om Carinas bremser tar vel brått, er det ingen krise, ABSen vil hjelpe deg. Vil du ha optimal brems er 406 vinneren. 406-bremsene er lette å dosere og med god virkning. Også Mondeos bremser kan du gå på hardt med og likevel ha kontroll. Vectrabremsene har ikke samme kontrollen som 406s og Mondeos, men også de er enkle å dosere.
Motor & Gearkasse
Testvurdering:
406: 5. Vectra: 4. Mondeo: 4. Carina: 2.
På en måte er denne testen historisk, det er nemlig første gang alle de europeiske bilene i en sammenligningstest har firesylindrede motorer med 16 ventiler. Alle er 1,8-litere og har to overliggende kamaksler. Mens 406 har en motor med kort slaglengde, har de tre andre motorer med lengre slaglengde enn boring. Om det er denne forskjellen som kommer til uttrykk når Peugeot-motoren går roligere og stillere enn de tre konkurrentene skal være usagt, men så er tilfelle. Både Fords og Opels motorer har relativt hard gange, mens Carina-motoren utmerker seg av helt andre grunner.
Det er ikke lett å få en motor til å gå på ekstra mager bensinblanding. For å få tilstrekkelig effekt i kombinasjon med at motoren skal akseptere 1 del bensin på 22 deler luft (1 del bensin på 14,7 deler luft er normalen), må vi nok akseptere litt uryddig gange. For en vanlig motor ville vi ikke akseptert slik oppførsel, men når forbruket reduseres så merkbart som i vår test, kan vi godta det.
Carina-motoren krever nemlig litt tilvenning. Når motoren jobber lett svarer den normalt ved gasspådrag, men i motbakker vil du oppdage at du må være svært så tung på gassen før det skjer noe. Når det først skjer, ja, da skjer det til gangs. Her er det så absolutt rom for forbedringer og de vil sikkert komme, se bare hvordan Honda har greid å forbedre sine magerblandingsmotorer.
Mondeo har den gunstigste gearutvekslingen. De tre andre krever litt hyppigere bruk av gearspaken, men alle har lett og presis sjalting.
Ytelser & Forbruk
Testvurdering:
Carina: 5. Vectra: 4. Mondeo: 3. 406: 3.
Selv om Carina-motoren har litt ufin oppførsel, går det ikke utover ytelsene. Ser vi på forbruket er det ingen tvil om hvem som vinner. 0,64 l/mil er meget bra, spesielt når trekk-kraft og akselerasjon er på høyde med konkurrentene. Carina har litt lavere effekt enn konkurrentene, men den er også lettere. Vectra klarer seg også meget bra når det gjelder forbruk, selv om den ikke er i nærheten av Carinas tall. 10,4 sekunder fra 0 til 100 er meget bra, og motoren er akselerasjonsvillig over hele turtallsregisteret og har god trekk-kraft til tross for litt lang utveksling i femtegear.
Mondeo holder følge med Vectra når det gjelder akselerasjon hvor en bruker høye turtall, men til tross for et kortere femtegear blir den hengene etter ved akselerasjon i femtegear. Vår Mondeo brukte vel mye bensin.
Som testens tyngste bil er heller ikke 406 er blant de mest bensingjerrige, og 1,8-literen får jobbe tyngre enn hos konkurrentene. Motoren er turtallsvillig og gjør at 406 er rimelig kvikk ved akselerasjon på høye turtall, men i femtegearet er den vel slapp. Det er riktignok god trekk-kraft, men akselerasjonen blir for dårlig når vi sammenligner med de tre konkurrentene.
Pris & Utstyr
Testvurdering:
Carina: 4. 406: 4. Vectra: 4. Mondeo: 4.
Prismessig er det lite som skiller testbilene. Unntaket er Mondeo som er ca 10.000,- kroner dyrere enn nærmeste konkurrent. Da har du til gjengjeld allerede en Philips DC 942 radio/CDspiller på plass.
Utstyrsmessig er det ellers ikke mye som skiller bilene fra hverandre. Alle har to kollisjonsputer, ABS-bremser, to hodestøtter i baksetet, høyt bremselys, lyktespylere, startsperre, elektriske vindusheiser og sentrallås. Mondeo, Vectra og Carina har dessuten pollenfilter, 406 har trepunkt sikkerhetsbelte på midtplassen i baksetet, mens Vectra også har hodestøtte på den midterste plassen i baksetet.
Mens konkurrentene har en passiv startsperre, har 406 programmerbar sperre med tallkode. 406 har oppvarmede sidespeil og vidvinkelspeil på førersiden, mens Mondeos og Vectras speil har elektrisk regulering og oppvarming.
Ser vi på pris og utstyr sammen, er de fire nokså jevnbyrdige. Det blir til slutt forhandleren og den konkrete avtalen du forhandler frem som her vil avgjøre hva som er mest lønnsomt for deg.
LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data