-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot 406 HDi 110
HDi-motoren med 110 hester er ikke raskest i klassen. Til gjengjeld er den svært så nøysom og byr på god komfort.
Først publisert i BIL 3 - 2002.
Uten ubehagelige vibrasjoner kan du slippe denne motoren ned i 55 km/t før du må geare ned fra femte. Likevel bør du koble inn fjerdegearet ved omtrent 70 km/t hvis du har behov for noe snert i frasparket. Det er nemlig fra 1800 o/min. og oppover til nærmere 3000 o/min. du virkelig henter ut trekkraften i HDi-motoren.
Av de fire dieselbilene i mellomklassetesten, er 406 HDi den "tregeste". Selv om forskjellene ikke er dramatiske, trenger Peugeoten merkbart mer tid enn de tre andre for å akselerere både fra 40 til 100 km/t og fra 70 til 100 km/t. Det er bare Avensis med 1.8 bensinmotor som er noe mer forsiktig i draget. For få år siden ville det vært utenkelig at fire dieselbiler er raskere enn en med bensinmotor. Forklaringen heter turbolader, og er en hovedgrunn til at dieseldrevne personbiler etter hvert skyter fart på salgsstatistikken her hjemme. Mens diesel andelen av de nye personbilene lå på 8,2 % i 1999 og 9,0 % i 2000, endte den på 13,2 % i 2001. Bransjefolk tror at den kan komme opp i over 15 % i år.
406 kom ut av vår test med lavest forbruk – men forskjellen til Avensis D4-D er knapt målbar. Med et totalforbruk på 32,16 liter på 66 mil, er det bare finregning som viser at forbruket er 0,2 prosent lavere enn i Avensis.
Det subjektive inntrykket er at Peugeot 406 HDi er stilleste gutten i klassen. Støymåleren sier imidlertid at lydnivået er helt på linje med de fire andre bilene vi kjører, litt lavere enn den dårligste og litt høyere enn den beste. Dette gjelder så vel ved normale landeveishastigheter som akselerasjon og tomgang. Med andre ord har 406 HDi et støybilde som det menneskelige øre oppfatter som meget behagelig, selv om lydmengden ikke skiller den fra konkurrentene.
På bakgrunn av at Peugeot 406 HDi ikke utmerker seg spesielt i verken positiv eller negativ retning i vår test når det gjelder akselerasjon og støy, kan uttrykket "midt på treet" brukes som en oppsummering av det franske produktet. Likevel er det helt feil å betegne totalinntrykket av bilen som "middelmådig ": Lavest forbruk, god sittekomfort, behagelig støybilde og fleksibel motor taler i Peugeotens favør.Testlaget er enige om at de trives meget godt i både Audi A4 TDI og 406 HDi når de kjører langt. Tatt i betraktning at Audien i vår test er 60.000 kroner dyrere, er 406 testlagets førstevalg når "mye bil for pengene" ligger til grunn for valget.