Peugeot 406 Break

Det er ingen tvil om at det er en intern rivalisering mellom Citroën og Peugeot når det gjelder stasjonsvogner. Det er heller ingen tvil om at Peugeot har vært taperen i denne rivaliseringen. 406 stasjonsvogn blir derfor et meget velkomment tilskudd til dagens Peugeotprogram og den første av en rekke nye stasjonsvogner fra Peugeot.

Publisert

Først publisert i BIL 12 - 1996.

Peugeot kunne uten problem utviklet en rommelig og snerten stasjonsvogn basert på 406 sedan og det uten å tøye de utvendige målene. Når de likevel har valgt å strekke stasjonsvognen med hele 17 cm i forhold til sedanen, er det fordi Peugeot har gode tradisjoner når det gjelder store stasjonsvogner og gjerne vil ha et godt alternativ også til de mange som i dag kjører tilårskomne 505 Break. Dessuten vil en stor stasjonsvogn basert på 406 gi bedre plass til den mindre 306 stasjonsvognen som er under utvikling.

Teknisk bygger 406 Break på de samme komponentene som sedanen, men karosseriet er nytt fra B-stolpen og bakover. Det betyr nye sidedører bak og en bunnplate som har hele 110 cm overheng bak bakakselen. Sett fra siden passer den nye hekken godt til de stramme 406-linjene, men bakfra kunne det lett blitt litt sprekere.

De 17 cm ekstra i lengde har ene og alene kommet bagasjeavdelingen til gode. Bagasjerommet er 119 cm langt når baksetet er i bruk og 182 cm når baksetet vippes frem. Minste bredde er 96,5 cm, mens bredden i lukeåpningen er 117 cm og høyden 79 cm. Det nye hjulopphenget er litt mer plasskrevende enn det vi kjenner fra 405, men ved at støtdempere og fjærer er adskilt, er likevel bredden god.

Delt bakseterygg er standard og når du legger ned baksetet får du flatt bagasjeromgulv helt frem til sitteputen som står på høykant. I bagasjeromgulvet er det små rom og på hver side bak hjulkassene er det også rom med plass til de småtingene som alltid skal ligge i bilen. Reservehjul og jekk ligger i bagasjeromgulvet.

Med utgangspunkt i at 406 Break er bygd over samme teknikk som sedanen, kommer det ikke som noen overraskelse at den har nokså like egenskaper når det gjelder både oppførsel på veien og komfort. Støynivået er behagelig lavt og fjæringskomforten omtrent identisk med sedanen. Har de stivet opp stasjonsvognen, så er det minimalt og ikke merkbart uten å kjøre en sedan mot en tilsvarende motorisert Break. Utstyrsmessig kommer 406 Break til å følge sedanen, men får i tillegg takrailer som standardutstyr.

Peugeot har også utviklet en 7-seters utgave av 406. De to ekstra setene er normalt nedfelt i bagasjeromgulvet, men kan vippes opp slik at ryggene hviler mot de ordinære baksetene og har plass til to personer som sitter bakovervendt.

406 Break kommer i første omgang med 1,8-liters bensinmotor med 112 hk og 2,1-liters turbodieselmotor med 110 hk. Med en pris på godt under 250.000 kroner bør 1,8-literen bli et meget attraktivt alternativ, mens turbodiesel-motoren er valget for dem som kjører mye og i tillegg har tungt lastet bil eller tilhenger. Prisene er ennå ikke fastsatt, men vi kan regne med at pristillegget for stasjonsvogn blir mellom 12.000 og 13.000 kroner. Med dagens priser innebærer det at 406 Break ST1.8 ville koste ca 246.000 kroner og en SVDT 2.1vil koste ca 286.000 kroner.

Powered by Labrador CMS