Peugeot 407 Coupé
Torild Middelbo (t.v.), produktansvarlig Peugeot, og Kathrine Ayling, markedsdirektør Peugeot Norge poserer stolte foran sin nye 407 Coupé
Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Peugeot 407 Coupé

Komfortcruiseren Peugeot 407 Coupé

På senvinteren kommer nye 407 Coupé til Norge. Det er en komfortabel 2+2 coupé med sterke motorer.

Publisert Sist oppdatert

Forgjengeren 406 Coupé er en linjelekker bil som Pininfarina designet, mens 407 Coupé har Peugeot utformet selv. Den har det kjente gapet foran, og store overheng som sine søsken 407 sedan og stasjonsvogn. Men modellen har likevel en egen identitet.

I disse dager er det internasjonal lansering for pressen, og redaktør for BilNorge.no, Terje Ringen, rapporterer om en svært komfortabel coupé. Den har et meget behagelig støynivå, både motor og veistøy er godt isolert. Kanskje litt for godt isolert, for det kunne godt vært mer godlyd fra motoren inne i den innbydende kupeen.

Motorutvalget er følgende tre motorer: 2.2 bensin med 163 hk og 222 Nm, 3.0 V6 bensin med 211 hk og 290 Nm, og 2.7 V6 diesel med twinturbo og 204 hk og 440 Nm. Den minste motoren leveres kun med 6-trinns manuell gearkasse, mens 3-liters V6 kan leveres med 6-trinns manuell eller automatkasse, og på dieselmotoren er 6-trinns tiptronic automatkasse standard.

Som nevnt er bilen mer komfortpreget enn sportslig, men den er utstyrt med elektroniske dempere som har egen sportsinnstilling. 3-liters V6-motoren karakteriseres ved god dynamikk fremfor rå sportslighet.

Importøren forventer at salget i Norge skal gjenspeile det som forventes ellers i Europa, med halvparten dieselmodeller og en fjerdedel hver på de andre to modellene. Fra neste år av tar Bertel O. Steen sikte på å selge 50 biler i året, som innebærer en økning i forhold til det den forrige 406 Coupé solgte.

Startprisen for 407 Coupé med 2,2-liters motor blir cirka kr 450.000, mens de to andre starter rundt kr 600.000. I Europa starter salget allerede nå i november i en del land, men Norge får lanseringen i februar/mars neste år. De viktigste konkurrentene blir BMW 3-serie Coupé, Mercedes-Benz CLK, Alfa Romeo GT og Hyundai Coupé.

Les mer om 407 Coupé i desember-utgaven av Bil.

Powered by Labrador CMS