Mazda 5 2.0 DE

Publisert Sist oppdatert

Mazda 5

Mazda 5 er oppfølgeren etter Mazda Premacy, og vi kjører denne gang med tyske registreringsskilter fordi vi ville prøve 2.0-dieselmotoren med 143 hk som ikke er leveringsklar til norske kunder før i februar. Derfor er vår testbil skodd med Pirelli vinterdekk av den kontinentale typen, mens bilene som blir levert i Norge normalt er utstyrt med nordiske vinterdekk fra Continental.

Sittestillingen er fullt ut akseptabel i førersetet, med behagelig fothviler for venstrefoten (om enn litt smal) og god sidestøtte for høyrebenet mot midtkonsollen. Sitteputen kunne vært et par cm lengre, mens sidestøtte i ryggen er god nok til å stå i mot kjapp kurvekjøring. Oppfellbart midtarmlene er på plass for de som liker å parkere høyrearmen under langkjøring. Instrumentpanelet og dashbordet er oversiktlig og ryddig, men den lille informasjonsskjermen på midtkonsollen kan være vanskelig å lese under visse lysforhold. Sikten på skrå framover er bedre her enn i Zafira, på grunn av at A-stolpen er smalere.

Hjuloppheng og fjæring takler underlag av typen vaskebrett og fillete asfalt bra, svelger både bevegelsene på en akseptabelt komfortabel måte og demper lyden fra slagene godt. Styringen er ikke utpreget kontant, men den er presis og gir brukbar tilbakemelding fra underlaget. Det er ikke overraskende at Mazda 5 viser tillitvekkende og gode kjøreegenskaper, den er bygget på samme tekniske plattform som Volvo S40/V50 og Ford Focus C-Max. Mazda 5 er en tyngre bil, og i ekstreme bevegelser, som i dobbel unnamanøver, er bilen en anelse overstyrt samtidig som bakenden gir seg litt, og dermed krenger japaneren noe mer enn den tyske testkonkurrenten. Dette er problemfritt så lenge du ikke har koblet ut ESP-systemet.

Motoren, en modifisert utgave av den som er i bruk i både Mazda 6 og Ford Mondeo, er stillegående og fleksibel, og med et solid dreiemoment som topper seg ved 360 Newtonmeter. Vi klarte ikke helt å kopiere fabrikkens tall fra 0–100 km/t i våre målinger som foregikk i pluss 2 grader, men måleverdiene ligger bare et lite hakk bak den 7 hk sterkere Zafira-motoren. I testprotokollen har vi ellers satt et minus i margen for at gearskiftet er noe upresist og slarkete på sekstrinnskassen.

Subjektivt opplevd er det en del romlestøy på grov asfalt, men den objektive fasiten, altså støymåleren, viser at lydnivået er nærmest identisk i de to bilene – på et nivå som er relativt lavt.

Det er altså mye positivt å si om Mazda 5, men det beste gjenstår: Når det gjelder seteløsninger og brukervennlig fleksibilite vinner den på ren knock-out over Zafira. De to bakerste setene, som er skjult under gulvet når de ikke brukes, kan felles opp eller ned med èn hånd i løpet av tre sekunder. Nesten like lett er det å ordne midtradens tre individuelt flyttbare seter på ulike måter. Hele 27 cm kan disse setene skyves i lengderetningen. Setet i midten er smalere, og egner seg bare for barn, men hvis dette setet ikke er i bruk, kan sitteputen felles ned under venstresetets sittepute. Dermed kan et smart, lite bord med to koppholdere vippes opp fra sitt skjulested under høyre sittepute. Med midtsetet stuet bort, blir det også komfortabelt albue- og skulderrom for to fullvoksne. Hvis seteryggene felles forover blir lastegulvet helt flatt. Mazdaingeniørene har virkelig lagt et Columbi-egg med denne bilen!

Dessuten, de store skyvedørene på hver side – som i motsetning til de fleste andre skyvedører er fjærlette å håndtere – bidrar til lett adkomst til alle baksetene samtidig som de gir mor og far et avstressende besøk på super'n ved at barna kan åpne bakdørene uten fare for å bulke bilen ved siden av.

Mazda 5 2.0 DE:
FØRERMILJØ = 8
Oversiktlig og ryddig. Litt korte sitteputer, ellers utmerket sittestilling, displayet på midtkonsollen kunne vært lettere å lese.

PLASS/FLEKSIBILITET = 9
Minste lastevolumet av de to, men meget smart utnyttelse av plass og seter. Ikke god benplass bakerst, ellers upåklagelig plass i lengde, bredde og høyde.

KOMFORT = 8
Akseptabel fjæringskomfort på ujevn vei, grei sittekomfort. Beskjedent lydnivå, noe romlestøy.

KJØREEGENSKAPER = 8
Tillitvekkende og fine kjøreegenskaper på svingete vei.

YTELSER OG FORBRUK = 8
Fleksibel motor som blir hengende litt etter Zafira. Lite tørst.

SIKKERHET = 9
Fersk fem-stjerner i NCAP-testen, har ellers det som trengs.

PRIS OG UTSTYR = 8
Pris på det jevne, bra utstyrsnivå.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Zafira
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS