-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mazda 5: 6 + 1 og skyvedører
Nye Mazda 5 har 6 seter pluss et minisete, men er dermed ingen 7-seter.
Først publisert i BIL 11 - 2005.
Flerbruksbiler har fortsatt økende popularitet, og Mazda gjør en innsats for å delta i oppsvinget. Hittil har de hatt modellene Demio, Premacy, og en større med det treffende navnet MPV, som jo er kallenavnet for slike biler, Multi Purpose Vehicle. Den nye Mazda 5 ligger mellom Premacy og MPV i størrelse, og med skyvedører som på MPV.
Og skyvedørene er blant det som utmerker denne bilen. Kangoo, Partner, Caddy Life og andre flerbruksbiler har også skyvedører, men Mazda 5 har en mer elegant langstrukket form enn disse kassebilene. Denne elegansen har heller ikke gått negativt ut over den innvendige plassen, som oppleves som praktisk og rommelig. Skyvedørene gir enkel adgang både for passasjerer og last.
Fire voksne og to barn kan reise komfortabelt i Mazda 5, og hvis det kniper kan man ha med en liten passasjer mellom de to i midterste rad også. Men midtsetet i raden bak føreren er ikke anbefalt for lengre turer. Når man behøver å frakte større ting, kan alle baksetene enkelt legges ned slik at man får et stort og flatt lasterom. Noen konkurrenter er nok større innvendig, men Mazda 5 har en god løsning som burde passe for mange.
I de siste årene har Mazda prøvd å tillegge nybilene sine en mer sportslig profil enn før, med sitt zoom-zoom slagord. Dette er litt nedtonet når det gjelder Mazda 5, forståelig nok – men til å være en fleksibel familiebil er kjøreegenskapene mer enn gode nok. Bilen er god å kjøre, både med tanke på komfort og veigrep. Man sitter også godt i førerstolen, med en gearspak høyt plassert i dashbordet.
1,8-liters motoren er sprek nok til Mazda 5, med mindre man ofte fyller opp bilen med passasjerer og bagasje. Med toliters motor blir det mer riktig, men da havner prisen på 310.000 kroner.
Mazda 5 1.8 Touring:
Pris: kr. 279.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1798 ccm. 85 kW (115 hk) v/5300 o/min. 165 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 450 x 175 x 166 cm. Akselavstand: 275 cm. Egenvekt m/fører: 1470 kg. Tillatt totalvekt 2090 kg.
Dekk: 205/55R16.
Bagasjerom: 112-857 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,4 sek.
Toppfart: 182 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,79 l/mil.
CO2-utslipp: 190 g/km.