-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mazda 5: Skyver seg til komfort
Skyvedører og meget praktiske seteløsninger. Mazda 5, som erstatter Premacy, har noe så originalt som 6 + 1 seter.
Først publisert i BIL 7/8-2005.
Skyvedører, hva er bedre på en flerbruksbil der gamle og unge vil inn i baksetet på enklest mulig måte? De store skyvedørene i Mazda 5 gjør inngangen til de to bakre seteradene enklere enn i mange andre biler. Selv når man skal inn og ut av tredje seterad kan det gjøres uten akrobatiske øvelser. Den bilen skal være praktisk som har mer fleksible seteløsninger enn nye Mazda 5. Det eneste man kan savne er integrert barnesete.
6 + 1 seter
Mazda 5 leveres i to versjoner med bensin eller dieselmotor. Det er en 4 + 1 seter eller en 6 + 1 seter. Hva det betyr? Jo, midtsetet i den andre seterekken har en helt spesiell form. Sitteputen og ryggen ligger nedfelt under det venstre setet. Om noen skal sitte i midten er det bare å vippe det ene forsetet fram og deretter vippe midtsetet på plass. Skal det bare sitte to i baksetet (andre seterad), har de separate seter, ikke sofa. Ikke bare kan man ha et midtsete bak, det er også mulig å gjøre det hele om til et lite arbeidsbord. Resultatet er både praktisk og brukervennlig.
Om seks skal på tur kan de fordele seg på to i forsetene, to i rad to og to i tredjerekka. Det blir som å sitte rundt salongbordet hjemme, med god kontakt mellom alle i bilen.
Lett å fjerne seter
Mazda 5 er for liten til at den i Norge kan bli varebil. Men skal man legge ned setene (andre og tredje seterad) er det gjort i en håndvending. Man kan gjøre det med én hånd, uten å bruke krefter, løsningene er enkle. Da blir det nesten et flatt gulv, som brytes av et hull i midten. Akkurat den løsningen er ikke så smart, for der vil alle ting falle ned.
Importøren tror de fleste norske kundene vil velge Mazda 5 med 115 hk bensinmotor. De første bilene kommer til Norge i september. Kundene skal både være unge familier med to barn, eller voksne med venner som trives i en bil med masse plass og gode seter.
Mazda 5:
Pris: ca kr. 265.000,- som 5-seter. Tillegg for 7 seter ca kr 10.000.
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1798 ccm. 85 kW (115 hk) v/5300 o/min. 165 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 450 x 175 x 166 cm. Akselavstand: 275 cm. Egenvekt m/fører: 1470 kg. Tillatt totalvekt 2050 kg.
Dekk: 195/65R15.
Bagasjerom: 538 liter (VDA) som 5-seter.
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 –100 km/t: 12,9 sek.
Toppfart: 179 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,63 l/mil.
CO2-utslipp: 173 g/km.
Konkurrenter: VW Touran, Toyota Corolla Verso, Renault Grand Scenic, Opel Zafira og Mitsubishi Grandis.